Gå til innhold

Eldre Hovedkort - GA-8S649MF - CPU kompatibilitet

Braathe

Anbefalte innlegg

Så jeg har en eldre Fujitsu Siemens SCALEO P med et GA-8S649MF hovedkort i. Jeg bruker maskinen som en rendering stasjon for bilder som jeg sender over fra maskinen jeg jobber på. I maskinen står det en Celeron D på 2.93GHz. Jeg kunne tenkt meg noe med litt mer trykk i men er noe usikker på hva prosessorer chip-setet vil akseptere og har problemer med å finne relevant info om dette.

Socket er 755

Vil det være trygt å basere seg på prosessor kompatibiliteten til et GA-8S648 eller går jeg på trolig på en smell da ? Leste noe om at støtte for andre prosessorer enn den som maskinen leveres med ofte blir droppet fra de store produsentene når de får spesial produsert et hovedkort slik som tilfellet er her for å holde kostnadene sine nede.

Regner med at aktuelle prossesorer vil være Pentium 4 eller Pentium Dual Core ?

Vil eventuelt en BIOS oppdatering kunne hjelpe på hvilene prosessorer som blir støttet ?

- Bård

Endret av Braathe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så enkelt å finne nei.

Men personlig ville jeg rådet deg å helle bytte hovedkort, prosessor, ram. Har du sata harddisk kan du bruke den og, men ytelsen er neppe høy så kanskje ny harddisk også.

Da sokkel 755 er så vanskelig å få tak i deler lengere.

Pentium Dual Core, Pentium D bør du i vertfall styre unna, er dyre og gir dårlig ytelse.

Pentium D blir rask varm. Har vært borti disse prosessorene tidligere.

Så alternativet her blir nytt hovedkort for Core 2 duo E8400, Core 2 duo E6700 eller tilsvarende brukt.

Eller gå for:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623 nå er denne AMD oppgradering merkbart.

AMD Athlon II X2 260 Dual Core, 3.2Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed

Hvis du heller vil gå for intel.

Intel Core™ i3 Dual Core i3-2120 Dual Core, 3.3Ghz, Socket 1155, 3MB, 65W, Boxed w/fan

Men husk da i XP kan du ikke bruke UEFI baser hovedkort og du trenger å velge et annet hovedkort.

Er du en XP bruker?

Da har du ikke andre alternativer en technet lisens

Eller å kjøpe windows 7 eller velge linux.

Nå kan du være heldig siden fujitsu siemens er som regel bedre en andre levandører å selge med orginal windows plate og bruke ATX standarden. Men kan ikke garantere siden jeg har en eldre Fujitsu maskin fra år 2000 jeg har byttet alle delene på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...