Gå til innhold

Galt med jakt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en tanke som virkelig plager meg: Når jeg først tenker på det så virker det jo bedre at et dyr dør etter å ha hatt et bra liv(ute i naturen) enn et dårlig liv(på betonggulv), sant? Men når jeg tenker litt mer på det så er det jo bedre å bli drept om man har et dårlig liv enn et bra liv? :dontgetit:

 

Jeg ønsker selvsagt at mennesker slutter å tro at de er så mye bedre enn alle andre og slutter å drepe så mye og heller tar vare på både sitt eget og andre sine liv, det er jo mulig at man bare har et liv og med å drepe noen tar dere fra dem det ene livet. Så lenge man ikke er lost i skogen om vinteren så ser jeg på det som egoistisk å ta andre sine liv, uavhengig av om det er for en middag når man har tilgang til mye annet eller bare for gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jakt er veldig viktig for økosystemene. Bestander av forskjellige dyrearter har en tendens til å bli mye større enn hva som er ideelt for naturen og da er det greit å luke ut enkeltindivider av bestanden. Jakt på f.eks. elg er her til lands svært viktig. Vi ser jo allerede i områder hvor det er for mye elg, at elgen blir fri for føde i skogen og derfor vandrer ned mot byene og veiene på leting etter mat. Det skaper kaos og ødeleggelse, samt veldig mange uheldige elg-påkjørsler. Unødig jakt er jeg svært imot. Jeg liker ikke mennesker som skal jakte på dyr bare for jaktens skyld.

Lenke til kommentar

Jakt er veldig viktig for økosystemene. Bestander av forskjellige dyrearter har en tendens til å bli mye større enn hva som er ideelt for naturen og da er det greit å luke ut enkeltindivider av bestanden. Jakt på f.eks. elg er her til lands svært viktig. Vi ser jo allerede i områder hvor det er for mye elg, at elgen blir fri for føde i skogen og derfor vandrer ned mot byene og veiene på leting etter mat. Det skaper kaos og ødeleggelse, samt veldig mange uheldige elg-påkjørsler. Unødig jakt er jeg svært imot. Jeg liker ikke mennesker som skal jakte på dyr bare for jaktens skyld.

 

Men hvis det blir for mye av en art i naturen så pleier naturen å fikse på dette selv i form av sykdom. Vi mennesker f.eks blir jo prøvd utryddet hele tiden, men vi har vaksiner, antibiotika and whatnot :tease:

Lenke til kommentar

Men hvis det blir for mye av en art i naturen så pleier naturen å fikse på dette selv i form av sykdom. Vi mennesker f.eks blir jo prøvd utryddet hele tiden, men vi har vaksiner, antibiotika and whatnot :tease:

 

Man skulle jo nesten tro det. Men det viser til at mennesker ofte må steppe inn for å "redde" naturen allikevel.

Lenke til kommentar

Man skulle jo nesten tro det. Men det viser til at mennesker ofte må steppe inn for å "redde" naturen allikevel.

 

Men vi vet heller ikke om dette er på grunn av at det er naturlig årsak for at arten skal dø ut, hver eneste dag så skapes jo flere arter, og andre arter dør ut. Det er sånn livet er. Så kommer mennesket, krever mer territorium, dreper for mye av en spesifikk art, gjør områder ulevlige for andre dyr, også prøver vi å ''redde'' dem igjen selv om vi ikke kan vite med sikkerhet om de dør ut på grunn oss eller om det bare er slik naturen skal være. Vi er en kreftbylt på jorden.

Lenke til kommentar

Jeg er veganer. Men kostholdet mitt har veldig lite med denne saken å gjøre?

Det har absolutt ingenting med denne saken og gjøre. :)

jeg er bare nyssjerrig på hvordan du får i deg alt det viktige som finnes i kjøtt.

 

og hvorfor valgte du og bli vegetarianer?

Lenke til kommentar

En art det er alt for mye av på Jorda, er mennesket. Vi dør av slut hvert eneste sekund.

Betyr det at det er greit å bare dra til et land hvor mange dør av sult og drepe dem? Om noen skal komme med 'dyr er ikke verdt like mye som mennesker' så er jeg klar over at mange syns det, men jeg er uenig og dette er ikke en diskusjon om det :)

Mens jeg skrev dette døde over 10 mennesker av sult btw.

 

Jaakervik: Veganer, ikke vegetarianer. ;) Jeg spiser verken griser eller lus, mens vegetarianere kan spise lus.

Jeg får i meg alt jeg trenger via mat og drikke, som de fleste mennesker. F.eks B12 fra kjøtt har blitt erstattet med B12 fra (vegansk)sjokoladekake.

Jeg valgte å bli vegetarianer som 11åring etter å ha vært på en gård og bestemte meg for at jeg ikke ville støtte det, og senere ble jeg veganer fordi jeg er imot at man bruker og mishandler noen, samme om det er en ku eller et barn. Det at jeg ser på dyr som like mye verdt som mennesker og at de fortjener like mye respekt har mye med saken å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En art det er alt for mye av på Jorda, er mennesket. Vi dør av slut hvert eneste sekund.

Betyr det at det er greit å bare dra til et land hvor mange dør av sult og drepe dem? Om noen skal komme med 'dyr er ikke verdt like mye som mennesker' så er jeg klar over at mange syns det, men jeg er uenig og dette er ikke en diskusjon om det :)

Mens jeg skrev dette døde over 10 mennesker av sult btw.

 

Jaakervik: Veganer, ikke vegetarianer. ;) Jeg spiser verken griser eller lus, mens vegetarianere kan spise lus.

Jeg får i meg alt jeg trenger via mat og drikke, som de fleste mennesker. F.eks B12 fra kjøtt har blitt erstattet med B12 fra (vegansk)sjokoladekake.

Jeg valgte å bli vegetarianer som 11åring etter å ha vært på en gård og bestemte meg for at jeg ikke ville støtte det, og senere ble jeg veganer fordi jeg er imot at man bruker og mishandler noen, samme om det er en ku eller et barn. Det at jeg ser på dyr som like mye verdt som mennesker og at de fortjener like mye respekt har mye med saken å gjøre.

RESPETK!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...