Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bør ungdomsskoleelever få ha laptop?

Anbefalte innlegg

Fiks det slik at han har en egen bruker på maskinen som ikke er administrator. Du lager da en anen bruker som er administratoren. Fiks slik at programmer som nettleser må kjøres som administrator, for da må han taste inn passord for å få tilgang. Dog, det kan være vrient for deg når han da er hjemme...

Men det er IKKE vanskelig å komme seg rundt windows sine sperringer.

Uansett, lærerne på skolen burde merke om eleven gjør noe annet på maskinen en det han skal, om lærer ikke merker det, da er de ikke oppmerksomme nok. Du skulle kjøpt en minipc. De drar skjeldent noen spill ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei nå har jeg sett bare negative kommentarer her (bortsett fra 1!) Jeg bruker en "Notepad/Minipc" og jeg synes det er helt fantastisk, har ikke noe skriveproblemer e.l, blir heller ikke akk distrahert, bruker den til spilling i friminuttet (den klarer jaggu meg ikke mange spill) Det er ikke internett i klasserommet vårt så kanskje det hjelper, men så fort en elev tår opp pc så sier den "steng ned pc" hvis ikke så er det annmerking, elver går også rundt å skjekker om den tar notater fordi det er tillat, skriver også mange ganger fortere på pc enn på ark, null problem å skrive 5 sider på ca en halv time om jeg vet hva jeg skal skrive, mens på ark så kunne jeg ha brukt fint 2 - 3 sider.

Hva med dette, "gjør opg den og ditt" så skjekker jeg wiki så ser jeg hva jeg skal skrive om det f.eks ikke står i boken, har også brukt wiki utallige ganger i timen og fått mye raskere svar, samtidig som jeg husker bedre, lettere å huske det som står på wiki synes jeg enn det som står i boken, men på pc så klarer jeg riktig ikke nok å lese like fort som på ark.

Er denne pc'n "bra"? fordi om den ikke klarer så mange spill så er det null problem. De som ikke er veldig dataintrissert så vet de ikke i klassen hvordan man unngår proxy eller blokkeringer som f.eks aldersgrense blokeeringer eller foreldre blokkeringer

Små trøtt orker ikke å rette.. beklager

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt råd: ikke la ham få bruke den i vanlige timer. En PC kan være et fantastisk hjelpemiddel, men når det ikke legges opp til det i undervisningen så vil den garantert bli brukt til andre ting enn skolearbeid. Selv studenter på universitetsnivå har lett for å bruke maskinen til ting som VG og Facebook når forelesningene blir litt kjedelige, og det trekker fokus bort fra det som er viktig. Selv har jeg funnet ut at jeg ofte må klappe sammen laptopen for å få utbytte av det som blir undervist. Gi poden noen notisblokker og en blyant i stedet.

Lenke til kommentar

Kan også legge til at det er vist en kobling mellom den fysiske handlingen å skrive på papir og innlæring. Det regnes som god studieteknikk å notere for hånd, og det blir også ofte lettere å bruke andre metoder som farger, tankekart, tegninger osv når man noterer for hånd.

Lenke til kommentar

Å sette opp linux med en sterkt begrenset bruker er ikke store oppgaven, problemet er jo å kunne skille mellom skole og hjemme.

Jeg brukte pc på ungdomskolen (til lærernes misnøye) og det fungerte veldig bra, jeg har en stor mappe med masse undermapper der alle viktige dokumenter ligger samlet. Jeg kan ikke holde orden på papir, om et papir går ned i sekken er det borte, det er også derfor jeg brukte og bruker pcen. Det er lett at det blir distraksjoner med pcen, men det ble ikke et stort problem for min del før vgs når alle andre også fikk pcer fra skolen og _ingen_ fulgte med i timen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En skole der alle elevene har tilgang til personlig PC til enhver tid, er dømt til å mislykkes. Ikke bare vil det forebygge økt uro og svekket konsentrasjon, det vil også bidra til å utrydde håndskriften fra landet vårt. Det finnes sikkert argumenter for å la ungdomsskoleelever bruke egen PC i undervisningstiden, men sammenlagt er det langt flere ulemper enn fordeler ved et slikt tiltak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hjelper ikke med proxy når alle adresser er blokket hvis det var det du tenkte på forresten. Men nå begynner vi kanskje å skli litt utenfor topic. :)

Funker ikke proxy sånn at du kobler deg til en annen pc, som kobler seg til siden du skal in på, og sender det tilbake til deg, via proxyen?

Altså, jeg antar at det er skole-nettverket som blokkerer sidene, men informasjonen mellom deg og proxyen er vel kryptert?

Lenke til kommentar

Absolutt ikke! Jeg går i 2.vgs på en ganske så "god" skole hvor det var vannskelig å komme inn. Stort sett går jeg sammen folk som bare tenker på karakter, men fortsatt er det ca. 60-70% som bruker PC-en i hver time uten noen faglig sammenheng. Den har blitt en enorm distraksjon og personlig bruker jeg den bare i matte (geogebra osv, fordi jeg må). Alle sitter på Facebook, spiller pokemon og what not i timene.

Husker selv de gangen vi fikk bruke PC på ungdomskolen, det resulterte i 123spill, paint og youtube. Mange som fikk annmerkninger pga pc bruk. Jeg husker til og med noen som fikk brukernavnet sitt sperret for resten av året.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke PC hører så mye hjemme i vanlig klasseromsundervisning, det hadde jeg selv på videregående. I norsk, religion og historie endte det opp med at vi satt og spilte eller surfet på nettet. Jeg hatet de fagene og brydde meg ikke om dem, så jeg synes det var utrolig greit å kunne sitte å game, så gikk tiden litt fortere. I matematikk, fysikk og kjemi var det omtrent ingen som brukte PC.

Men utenom vanlig klasseromsundervisning kan det være greit med egen PC, i hvertfall på VGS. Da snakker jeg om skriftlig tentamen/eksamen i norsk, engelsk og andre språkfag. Det ble mye lettere når en fikk skrive på PC. Det er også veldig greit å PC til andre skriftlige oppgaver.

I ungdomsskolen synes jeg ikke laptop hører hjemme. Da er det bedre at skolen stiller med sine egne PC'er når det trengs.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv laptop i forelesningene nå, men på ungdomskolen og vgs hadde jeg ikke selvdisiplinen til å ikke gjøre alt mulig annet.

Edit: Vil tro noen kan klare det, men de aller fleste vil nok bruke den til ikke-faglige ting.

Endret av Sink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...