Gå til innhold

Oppgradere PC. mer RAM og SSD?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kort fortalt så ser jeg etter oppgraderinger til mitt nåværende system.

--------[ AIDA64 Extreme Edition ]--------------------------------------------------------------------------------------

Versjon AIDA64 v1.60.1300/no

Ytelsesmålings modul 2.7.345-x64

Hjemmeside http://www.aida64.com/

Rapporttype Rapportgenerator [ TRIAL VERSION ]

Operativsystem Microsoft Windows 7 Ultimate 6.1.7600 (Win7 RTM)

Dato 2011-04-26

Tid 15:39

--------[ Sammendrag ]--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hovedkort:

CPU type QuadCore AMD Athlon II X4 630, 2800 MHz (14 x 200)

Hovedkort Gigabyte GA-770TA-UD3 (4 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Hovedkort chipset AMD 770, AMD K10

Systemminne [ TRIAL VERSION ]

DIMM2: Crucial Ballistix BL25664BN1337.16FF [ TRIAL VERSION ]

DIMM4: Crucial Ballistix BL25664BN1337.16FF [ TRIAL VERSION ]

BIOS type Award Modular (11/19/09)

Kommuniksjons port Communications Port (COM1)

Kommuniksjons port Printer Port (LPT1)

Skjerm:

Skjermkort ATI Radeon HD 5700 Series (512 Mb)

3D kort ATI Radeon HD 5750 (Juniper)

Skjerm Philips 190VW (190VW9) [19" LCD] (AU50830001329)

Multimedia:

Lydkort ATI Radeon HDMI @ ATI Juniper/Broadway - High Definition Audio Controller

Lydkort Realtek ALC888 @ ATI SB750 - High Definition Audio Controller

Lagring:

IDE kontroller Standard Dual Channel PCI IDE Controller

Lagrings kontroller GIGABYTE GBB36X Controller

Diskettstasjon Floppy disk drive

Harddisk ST3500418AS ATA Device (500 Gb, 7200 RPM, SATA-II)

Optisk disk SONY DVD RW DW-Q28A ATA Device (DVD+R9:4x, DVD-R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:48x/24x/48x DVD+RW/DVD-RW)

SMART Harddisk status OK

Det var rapport angåede mitt eksisterende system. Hvis det mangler noe dere trenger, si fra :)

Det jeg vill at dere skal gjøre for meg, er å gi meg noen eksempler på brukbart minne. Jeg tenker at jeg skal ha 8gb minne. Ut fra de 2 som står i så har jeg 4gb. Burde jeg bytte ut disse med 2 x 4gb ? Eller kjøre på å fylle alle ram slots med 2gb.

Når det kommer til SSd er jeg ganske grønn. Har lest litt om det, men hadde vært kjekt å fått litt hjelp til valg av dette også.

Det jeg tror vil være fornuftig bruk av SSD er å kjøre OS på SSD samt ???

Jeg bruker maskinen hovedsaklig til spilling bare så det er sakt.

Takk for all eventuell hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på loading tid da ? Hvor raskt ting starter, ikke fps. Den er greit nokk.

Det som irriterer meg med denne pc'n er hvor raskt den starter opp og hvor lang tid det tar å starte programmer og ligende.

Nå skal det sies at den er rimelig rask fra før, men hadde ikke vært meg imot om den var enda raskere.

Lenke til kommentar

Mer enn 4GB RAM er ihvertfall ikke vits å investere i på den pcen. Finnes smartere ting å bruke pengene på da ja. En SSD disk vil gi VESENTLIG raskere oppstart osv.

Bare sjekk ut HW.no sin test av hvorvidt man trenger enorme mengder minne for gaming. Svaret var at 4GB er mer enn nok og at en oppgradering til feks. 8GB kun ga en fps eller to i økning. Altså vil en overklokk av skjermkort eller CPU utgjøre en mye større forskjell.

Men ja, overklokking er et veldig godt tips!

Lenke til kommentar

Hvor mye er du interessert i å legge inn i potten? En Crucial C300 64GB] vil gi deg en skikkelig boost i vanlig internettsurfing og annen bruk av windows. 4GB RAM ekstra vil ikke hjelpe utover ekstrem multitasking eller om du spiller Civ5 og tyngre MMOs som WOW.

Ser du har et HD 5750, om du oppgraderer til et Sapphire Xtreme HD 5850 til 1200 kr vil du omtrent doble ytelsen i spill. Dette er det beste kortet i dette prissegmentet og gir langt mer "bang4buck" enn alt annet. Det er er noe utdatert, men det var et toppkort da det ble lansert og ytelsen det gir er fortsatt rimelig god.

Lenke til kommentar

Først: Takk for svar begge to :)

Snakket med en kolega om dette og han sier det samme som dere. Programmer og spill er ikke "skrevet" slik at det utnytter RAM's fulle potensiale. Dvs at å oppgradere RAM ikke vil gi noe særlig ytelsesforbedringer. De leser fra harddisk.

Akkurat som det dere sier:)

Er forestn WoW som spilles for tiden.

WoW i seg selv er 32,8gb borte fra de 64gb som den disken du linket til. Dvs at jeg har ca 31gb igjenne til alt annet som MÅ være på SSD disken.

Windows 7 + WoW = Ca 53gb.

Vil tro jeg må litt opp i størelse kanseje ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...