Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lykkepillen, trenger jeg den?

Shablagoy

Anbefalte innlegg

I dag klarte jeg endelig å finne "motet" til å gå til legen, i håp om å bli videre henvist til psykolog. Jeg har over lengre tid følt meg ganske nedfor, og kontrollert av negative tanker. Jeg føler jeg har få gleder i livet, og det meste er ganske grått og kjedelig.

Men jeg er veldig usikker på om jeg er "deprimert", eller om det rett og slett er kjærlighetssorg som henger igjen fra ganske nøyaktig ett år tilbake. Jeg ble også i fjor sommer diagnostisert med en kronisk sykdom, som fører til at jeg opplever det jeg vil kalle angst, i visse situasjoner.

Men som sagt ønsket jeg altså komme i kontakt med en psykolog, i det minste for å hjelpe meg forstå hvorfor jeg har det som jeg har det. Jeg fikk vite av legen at ventetiden for å se en psykolog er opptil et halvt år (noe som ikke hjalp stort på de evt. depresjonene mine), men jeg var faktisk forberedt på at det kunne være lenge. Det jeg ikke var forberedt på var at han etter 15 minutter skulle skrive en resept til meg på "lykkepiller" (escitalopram). Jeg uttrykte skepsis til dette, men det endte nå allikevel med at jeg gikk ut derfra med resepten i hånda.

Så nå sitter jeg her, og er fryktelig usikker på om jeg skal bruke dem eller ikke. Det er ikke langt mellom nettsidene som støtter min skepsis, og jeg vet rett og slett ikke om det er nødvendig for meg. Jeg kan ikke se hvordan noen piller skal løse problemet, og jeg er samtidig veldig redd for at jeg skal begynne og føle meg avhengig av dem.

Hva tror dere (som har erfaring på området)?

PS: Jeg må legge til at jeg kan oppleve store humørsvingninger. I skrivende stund er det nok ikke på det laveste.

Endret av Sufficator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som du er litt emosjonell ustabil i hverdagen og at en av de underliggende grunnene er på grunn av kjærlighetssorg?

Hvis det er psykologen du fikk resepten av, og du også får oppfølgingstimer ved siden av så er det bare å slå til. Du trenger ikke å gå på disse ''lykkepillene'' for alltid, det er ett preparat for å få deg over kneika så du kan leve ett normalt liv igjen.

Lenke til kommentar

"Lykkepiller" er ikke en behandlingsform i seg selv, men kan være kjekt å ha som del av et opplegg. Det er ikke så festlig å gå av og på slikt at jeg ville knasket dem i utide. Hvis du er i tvil, la det være.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, har time igjen om en måneds tid. Men uansett synes jeg ikke en så kort samtale kan være grunnlag nok for å gi meg den type medikament.

Som jeg sa er jeg skeptisk til det, og har egentlig ikke så mye tro på medisiner for mental helse (da spesielt depresjon). Om det er noen som føler at medisinen hjelper, så er det såklart kjempebra for dem. Men jeg tenker sånn at depresjoner oppstår av en spesiell årsak, gjerne av et leve/tankemønster man har kommet inn i, og noen piller vil ikke kunne forandre mye på det.

Pilleesken sier escitalopram ratiopharm. Om det finnes noen enklere eller mer brukt beskrivelse, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

En måned høres egentlig altfor lenge til.. Hvis man skal begynne på slike piller så er oppfølging hver uke helst å anbefale på grunn av den høye selvmordsstatestikken.

Hvis du ikke føler deg trygg på å begynne på dette nå så vent heller til du får time hos psykolog. Psykologen kan også komme frem til at du skal bruke ett helt annet merke også.

Lenke til kommentar

Selvmordstankene eksisterer ikke, heldigvis. Det skulle blitt mye verre før jeg i det hele tatt tenkte på det.

Men ja, venter nok litt. Faktisk føler jeg nå en litt mer økt motivasjon for å gjøre noe med situasjonen selv, for å slippe og ende opp med medisin. Tror jeg skal prøve å jogge meg en tur etterpå.

Synes forresten dette var en god artikkel om saken.

Lenke til kommentar

Hei

Mild til moderat depresjon skal først behandles med samtaleterapi, av typen kognitiv eller annen strukturert terapi. Først hvis dette ikke fører frem skal legen prøve med medikamenter. Dette er et generelt råd fra helsemyndighetene, og du bør som en regel gjøre som legen har anbefalt. Som en saksopplysning så kan ikke psykologer skrive ut medikamenter.

Ventetiden for å komme til privatpraktiserende psykolog er minst ca 6 måneder. Men du bør først bli henvist til det DPSet du hører til. Der vil ventetiden som regel være kortere. Flere kommuner tilbyr også depresjonsmestringskurs, så kalt KID-kurs.

Om du har råd til det, kan du selv betale for å komme til psykolog uten driftsavtale (dvs ikke har frikortordning). Der er det kortere ventetid, men du skal belage deg på at det koster fra 500,- og opp til vel 1.000,- pr time.

Hvis du er i arbeid kan det være du har helseforsikring som dekker psykologbehandling. Hvis du er student, får du gratis psykologhjelp via Studentsamskipnaden, og om du er skoleelev kan du få gratis psykolog hos PPT. Hvis du bor i en av universitetsbyene som utdanner psykologer, kan du få gratis behandling hos en av psykologistudentene. Det betyr at det er flere muligheter enn å bare måtte vente på time en gang om mange måneder.

Med vennlig hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Om du har råd til det, kan du selv betale for å komme til psykolog uten driftsavtale (dvs ikke har frikortordning). Der er det kortere ventetid, men du skal belage deg på at det koster fra 500,- og opp til vel 1.000,- pr time.

Takk for utfyllende svar. Det er mye jeg ikke vet, skjønner jeg.

Har du peiling på hvor lenge jeg evt. må vente, om jeg velger alternativet å betale selv? Og hvor lenge varer egentlig en "time"?

Jeg er i arbeid, men om jeg er dekket av noen forsikring er jeg faktisk ikke sikker på. Det er nok heller tvilsomt.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Du skal nok belage deg på å vente fra noen uker til noen måneder. Du kan ta kontakt med noen psykologer der du bor og høre om du kan bli kontaktet hvis de får noen avbestilte timer på kort varsel. De fleste psykologene står oppført i Gule Sider.

Noen private aktører, som visse legesentre, tilbyr psykologtimer i løpet av få dager, men vær skeptisk til til disse. Når de har så korte ventelister kan det være at den faglige kvaliteten ikke er god nok. Det betyr ikke at alle slurver, det har jeg ikke grunnlag for å si.

En 'time' varer vanligvis i 45 minutter.

Du kan jo forhøre deg med tillitsvalgt på arbeidsplassen din om hvilke velferdsordinger som gjelder og om det er noen helseforsikringer knyttet til jobben. Noen kommuner dekker f eks 50% av psykologhonoraret for sine ansatte.

Lykke til

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...