Rattata12 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Hei, vet ikke om dette er tatt opp før, men fant ikke noe. Skulle ut idag å ta litt fuglebilder og brukte AI Servo, men da gikk skuddtakten ned til ca. 3 bilder per sek, mens når jeg gikk over til One Shot kom 8bps tilbake. Jeg vil ha 8bps, SPESIELT på Ai Servo, da det er sportsfokusen. Noen som har en idé på hva som kan være galt? Bruker batterigrep om det skal ha noe å si. Endret 26. april 2011 av Rattata12 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Du må vel sette på utløsningsprioritering. Regner med at Canon har noe tilsvarende. Tipper den nå står på fokusprioritering, og kun tar bilde når den er i fokus. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Har du prøvd på lukkerprioritet "TV"? Høres noe merkelig ut, nesten som om du har aktivisert AEB funskjonen (som tar 3 kjappe bilder) og at den så overstyrer på det valgte prioritetsområde. Batterigrepet skal ihvertfall ikke ha noen som helts betydning i denne sammenhengen. Tor Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hva med 7D tråden, der er det noen som snakket om dette for kort tid tilbake. Og nei, du har ikke alltid 8bps. Hvordan objektiv brukte du? Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Vist den står på AI-servo så kan nok skuddhastigheten falle dramatisk om den må lete etter fokus. I menyen så står AF priority/Tracking priority som default, skulle du endre den til release priority så skulle jeg tro skuddtakten holder seg stabilt høyere Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Og husk at du ikke kan ta 8bps i en evighet. Og du satte den ikke på lav kontinerlig da? Husk det er en h og en L Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Hehehhe, jeg løste det selv, byttet til EF-S 15-85mm'n og prøvde med den, den har USM motor noe Sigmaen ikke har, og der fikk jeg full hastighet. Det er da treg autofokus på sigmaen som er skyld i det hele. Da venter jeg heller på 70-200mm og ser det ann der, takker for all hjelp allesammen! Endret 26. april 2011 av Rattata12 Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Og nei, du har ikke alltid 8bps. Hvordan objektiv brukte du? Det heter "hvilket objektiv." On topic: Jeg gjetter at det har noe med objektivet å gjøre. Sigma 55-200mm er jo ikke akkurat kjent for rask autofokus. Husk også på at mye lyser en fordel for autofokusen, så hvis det var mørkt så kan det ha negativ innvirkning på hastigheten. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Og nei, du har ikke alltid 8bps. Hvordan objektiv brukte du? Det heter "hvilket objektiv." Husk også på at mye lyser en fordel for autofokusen, så hvis det var mørkt så kan det ha negativ innvirkning på hastigheten. Det skrives, Mye lys er en fordel 1 Lenke til kommentar
SRD Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hehe. Selveid er veleid ;-) Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det skrives, Mye lys er en fordel Det skrives: "Det skrives: 'mye lys er en fordel'" Eller noe sånt :-) -k Lenke til kommentar
to88he Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Vist den står på AI-servo så kan nok skuddhastigheten falle dramatisk om den må lete etter fokus. I menyen så står AF priority/Tracking priority som default, skulle du endre den til release priority så skulle jeg tro skuddtakten holder seg stabilt høyere Hvorfor skulle hastigheten falle når den står på AI servo? På mitt 40D fyrer den avgårde i 6,5bps uansett om du har motivet i fokus eller ikke(AI servo). Ville tro det var likt på 7D. Men så har ikke jeg erfaring fra det mer kompliserte AF systemet til 7D da. Endret 28. april 2011 av to88he Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Hvorfor skulle hastigheten falle når den står på AI servo? Fordi den da også skal fokusere på nytt mellom hvert skudd i steden for å bare skyte løs. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Som nevnt er det vell en cfn. For å få den til å "bare skyte i vei" Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Vist den står på AI-servo så kan nok skuddhastigheten falle dramatisk om den må lete etter fokus. I menyen så står AF priority/Tracking priority som default, skulle du endre den til release priority så skulle jeg tro skuddtakten holder seg stabilt høyere Hvorfor skulle hastigheten falle når den står på AI servo? På mitt 40D fyrer den avgårde i 6,5bps uansett om du har motivet i fokus eller ikke(AI servo). Ville tro det var likt på 7D. Men så har ikke jeg erfaring fra det mer kompliserte AF systemet til 7D da. Som grautmam sier, så er defaultoppsettet slik at kamera prioriterer skarpe bilder fremfor skuddtakt, noe som kan endres. Hva er viktigest, skarpe bilder eller må det absolut være 8bps? Da kamera har en ganske god følgefokus vil dette sjelden være noe problem men det kan gi utslag i skuddserier litt under 8bps i noen tilfeller. Fører dette til store utslag så er det fordi motivet er kommet utenfor fokuspunktene - men da ville bildet sansynligvis ikke bli bra uansett. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Hvis du har godt nok lys. Evnt høy iso kan du bruke liten blender for stor dybde skarphet i bildet. Da kan du legge inn å bruke automatisk valg autofokus ounkt + ai servo. Da kan du starte opp en cfn. innstling,for at den automatisk følger objektet du tar bilder av. Da vil jeg tro at 8bps er ganske innen rekkevidde. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Det er ikke bare oppsettet i Custom Function III-2 og III-3 som påvirker hastigheten. Dette påvirker også hastigheten: - Batteriets ladekapasitet - Lysmåling. Om du holder inne AE-knappen på baksiden når du skyter seriebilder vil du låse lysmålingen mellom bildene og du vil få kjappere skuddtakt - selv i lavere belysning. Verken høy iso og/eller stor/liten dybdeskarphet vil hjelpe på hastighet i kameraet. Objektivet måles ved største blender uansett hva du gjør med mindre du bruker Live View. Ta en titt på side 209 og 210 i brukermanualen for å sette opp AF-prioritering slik du ønsker det. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 - Lysmåling. Om du holder inne AE-knappen på baksiden når du skyter seriebilder vil du låse lysmålingen mellom bildene og du vil få kjappere skuddtakt - selv i lavere belysning. Glemte nettop dette Men for min del tar jeg det som en selfølge og derfor jeg glemte det. Men ja, det er vell det viktiste nettop lysmålingen. Men hvis du gjør det sammen med det jeg nevnte da vil du kunne få veldig god skuddtakt og mye bilder i rett fokus. Da vil du ha større området i fokus. Kamera følger autmatisk objektet du har valgt første punkt på uansett om det beveger seg over til andre fokuspunkter vil kamera bytte. Selvøfleglig får du enda raskere hvis du har et fat punkt Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Nå hører det også til at jeg skrev kan. Det kommer selvfølgelig ann på en hel del andre ting, som lys, objektiv, motiv, antall fokuspunkter osv.. Så det er ikke slik at skuddtakten alltid faller med AI-servo og "fokus prioritet". Er også verdt å nevne at jeg liker måten det er løst på, at man til en hvær tid kan velge hva som er viktigst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå