Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål angående testikkelkreft og legesenterordningen (fastlege skifter senter)

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år gammel og har i den siste uken blitt mer og mer bekymret for om jeg kanskje har testikkelkreft. Det begynte med at jeg en dag la merke til en kul som ligger på oversiden av min høyre testikkel (ca. 1/3 av testikkelstørrelsen, rund og nesten like myk som testikkelen). Jeg bestemte meg for å vente å se om kulen var borte dagen etter, noe den ikke var. Jeg begynte også å ha vondt i testikkelen. Det var spesielt ille når jeg gikk med boxer briefs (ala bjørn borg), men ble litt bedre med romslig boxershorts. Jeg har nå litt vondt hele tiden (som en brøkdel av den smerten man kjenner ved et overraskende slag/dytt mot en testikkel).

I dag bestemte jeg meg for å ringe legesenteret mitt. Jeg ønsket å vite om man får tid samme dag, eller må bestille time, fordi jeg kommer til å ha begrenset tilgang til transport noen uker fremover i tid. Jeg lurte også på hvor kjapt jeg burde komme meg inn til sjekk, og om det kan være noen andre forklaringer på smerten i testikkelen. Desverre så kom jeg bare til en innspillt melding som forteller at to av de fire legene i legesenteret skal flytte til et annet senter 2. mai. Meldingen ga ingen input om hva jeg skal foreta meg i mellomtiden, og samtalen ble avsluttet etter den.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre fremover nå. Jeg har ikke vært hos fastlegen min på 3 år fordi jeg som regel blir avvist timebestilling med mindre resepsjonistene får innsyn i hvorfor jeg bestiller time. Jeg har lite innsyn i hvordan fastlegeordningen fungerer, annet enn at den sikrer at jeg ikke får behandling. Den siste uken har jeg hatt dårlig samvittighet ovenfor meg selv og familie for at jeg ikke har tatt kontakt med lege, men på grunn av tidligere erfaringer er det ingenting jeg misliker mer enn å prøve å få time hos legesenteret mitt. Det plager meg egentlig mer å prøve å få tak i lege, enn faren for testikkelkreft.

Hvor kan jeg henvende meg nå?

Hvor fort kan testikkelkreft spre seg?

Hva annet kan føre til denne smerten, og det som muligens bare er hovenhet eller noe annet?

Postet av anonym: 4757a300197d4a4df28d10f65e2d070a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Alle fastleger har tilbud om øhjelps-timer. Det høres ut som at du har fått dårlig informasjon fra legesekretærene. Møt opp på legekontoret tidlig på morgenen (like før 8) og si at du ønsker en øhjelpstime grunnet smerter i testikkelen.

Når det gjelder denne klumpen så er det sannsnligvis noe godartet, men det skal definitivt sjekkes ut. Du sier at klumpen ligger utenpå testikkelen - er den fritt bevegelig? Kreft oppstår som regel fra selve testikkelen. Jeg syns dette høres litt ut som et spermatocele - en liten cyste av sæd - som har samlet seg i bitestikkelen. Eventuelt kan det være bitestikkelbetennelse, men da hadde du nok hatt mer vondt.

Uansett, jeg skal ikke filosofere for mye. En lege må se på dette, ganske kjapt. Benytt deg av Ø-time, det syns jeg er på sin plass.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to. Det var veldig informativt. Jeg skal forhøre meg rundt hvor legene er blitt av slik at jeg kan få det sjekket i morgen tidlig.

Klumpen er ikke bevegelig fritt fra den høyre testikkelen, virker det som. Den beveger seg med testikkelen, som et påbygg. Den beste måten jeg kan forklare det på er om den høyre testikkelen er en appelsinbåt og klumpen er en 1cm diameter ert som er limt på oversiden, nesten helt på tuppen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to. Det var veldig informativt. Jeg skal forhøre meg rundt hvor legene er blitt av slik at jeg kan få det sjekket i morgen tidlig.

Klumpen er ikke bevegelig fritt fra den høyre testikkelen, virker det som. Den beveger seg med testikkelen, som et påbygg. Den beste måten jeg kan forklare det på er om den høyre testikkelen er en appelsinbåt og klumpen er en 1cm diameter ert som er limt på oversiden, nesten helt på tuppen.

Hei!

Det du skriver gjør at mistanken min om spermatocele øker.

Her har du et bilde av hvordan testikkelen med bitestikkel og et spermatocele ser ut:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/19692.jpg

Her er spermatocelet ganske stort, størrelsen varierer naturligvis mye.

En betennelse i selve epidydemis er selvfølgelig også mulig, men dette gjør stort sett mer vondt enn det du det beskriver.

Få det uansett grundig undersøkt! En smertefri ultralyd-undersøkelse av testiklene avklarer raskt hva dette er om legen er i den minste tvil.

Lykke til!

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Wow. Det bildet der passet veldig bra til hvordan klumpen kjennes. Tror klumpen min er omtrent samme størrelse i forhold til testikkelen. En form for betennelse har du nok rett i at det ikke er. Føles mer ømt enn stikkende, smerten altså. Har fått avklart slik at jeg får kjøretur i morgen tidlig, så da er det forhåpentligvis i boks. Takker:)

Lenke til kommentar

Jeg dro til legesenteret mitt i går klokken 8. De to legene som skulle flytte var ikke å finne, de har tatt fri til 2. mai og ikke skaffet erstatning. Den ene legen som var igjen der på morgenen var sprengt for kapasitet og kunne ikke gi øhjelp. Det virket som det var derfor de hadde så vagt telefonsvar, slik at legene som er igjen ikke skulle måtte ta over for legene som flytter i mellomtiden. Jeg dro videre til mitt tidligere legesenter og de var hyggelige nok til å skvise meg inn senere på dagen.

Legen jeg ble undersøkt av da sa kulen var på 2-3 cm og mente det var lurt å ta ultralyd selv om kulen sannsynligvis var godartet. Etter litt ringing frem og tilbake i går klarte jeg å få tak i en avbestilt time for i dag. Så nå har jeg vært i ultralyd og fått bekreftet at det var en spermatocele. Ultralyd-teknikeren sa at spermatoceler er helt vanlig og egentlig ikke trenger noe behandling.

Det jeg ikke er helt sikker på er om den smerten/hovne følelsen vil fortsette, om det er noe kroppen blir vant med eller ikke. Jeg kjenner det når jeg sitter og når jeg er i bevegelse, og det har omtrent gått 2 uker siden første gang jeg kjente kulen.

Tusen takk for hjelpen folkens, og kunnskapskudos til Reipar:)Postet av anonym: 4757a300197d4a4df28d10f65e2d070a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...