Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er avhengig av å kunne regne ut UTC kode fra GPS tid, og tilbake, men har litt problemer med å finne en enkel måte å regne ut leap seconds på (GPS tid regnes ut uten leap seconds, som gjør at en ren omregning vil ligge noen sekunder unna UTC)

Noen som aner noen måte å finne ut dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det har vært 15 skuddsekunder siden 1980, så da skulle GPS tid være UTC - 15s (eller noe? jeg roter alltid med datetime-begreper)

Eneste måten jeg vet om er å legge inn en liste over dem siden GPS-epoch (som du kan vedlikeholde når det annonseres nye), og så legge dem til/fra manuelt for en gitt GPS/UTC tid. Finnes ikke noe algoritme, siden dem blir annnonsert dem etterhvert som dem finner ut fort jorda har spunnet rundt siden forrige gang.

Mulig Noda Time har tatt det med? Standard datetime har det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått ordnet det :)

Jeg plundret lenge med å konvertere til ticks og greier, og fikk datoer som var helt på ville veier, men etter litt plundring, så skal den nå fungere... jeg er bare usikker på om kilden min til leap seconds er korrekt... fordi den skriver vitterlig at det er 33 leap seconds nå, men på wikipedia står det at det skal være 15 og at siste justering var i 2008 (den andre sier 2009)

Mulig jeg har missforstått et eller annet.

Lenke til kommentar

Mener også at det være 15s differanse ift UTC. Hvis jeg googler litt finner jeg:

http://leapsecond.com/java/gpsclock.htm

GPS, Global Positioning System time, is the atomic time scale implemented by the atomic clocks in the GPS ground control stations and the GPS satellites themselves. GPS time was zero at 0h 6-Jan-1980 and since it is not perturbed by leap seconds GPS is now ahead of UTC by 15 seconds.

Tror listen på Wikipedia er korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...