Dannybabb Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hei! Jeg har et Panasonic LX3 kompaktkamera som jeg er kjempefornøyd med, men tenkte å ta foto-hobbyen et steg videre og kjøpe meg systemkamera. Har lyst til å kjøpe Canon 600D! Har hørt mye bra om 550D, men falt for den vridbare skjermen som ser superfin ut, så tror det blir 600D! Jeg har brukt masse tid på å lese om objektiver. Har sett på disse linsene: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 50mm f/1.4 USM Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Jeg trenger et zoom-objektiv til ferietur, men er også veldig opptatt av god bildekvalitet. Har skjønt at 50mm'ern skal gi veldig gode bilder, men blir for dyrt å kjøpe både det og 15-85mm, så det tror jeg ikke går. Men kanskje er 15-85mm'ern så god på bildekvalitet at jeg ikke trenger både den og 50mm'ern i første omgang..? Går jo mot sommer også, så den ekstra lysstyrken 50mm'ern kan by på er kanskje ikke så nødvendig enda..? Heller absolutt mot å velge 15-85mm linsa. Jeg har også lyst til å invistere i litt ekstrautstyr, men har ikke mye penger å bruke på det (skal jo kjøpe så dyr optikk Har lyst på: UV-filter (som beskyttelse) Har sett på dette Polariseringsfilter Har sett på dette Mørkt ND-filter Filtere i norske fotobutikker koster jo ofte 600-700kr, men er det nødvendig for meg med et så dyrt filer..? Finner jo filter på e-bay til 10kr stykket, sikkert ikke like bra, men finnes det rimelige filtre som fortsatt er ok? Hvis noen at tips på rimelig utstyr som duger er det kjempeflott! Lenke til kommentar
GSM Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Ville sett på sigma 50mm F1,4 framfor canon sitt. Sigma'en er skarpere, nyere og langt mer solid bygget. UV filter til 10kr på ebay er vanlighvis bare vanlig klart glass som ikke stopper UV lys Har et par forskjellige slike, og alle gir samme resultat som videoen under: http://www.youtube.com/watch?v=5MN1n0HPmXc Skal du ha rimelig polafilter vil jeg anbefale Kenko PRO1D. Fås på ebay til 3-500kr og er det samme som Hoya PRO1D. Filter er alltid overpriset i norske butikker. Når det gjelder 15-85 vs 50mm F1,4 så er førstnevnte mer allsidig, men du vil ikke kunne ta bilder med liten dof om det er det som er målet med 50mm F1,4. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 600D + 15-85 IS er en killer kombo - ville gått for den. Kjøp solblender til 15-85 hvis det ikke følger med - heller det enn UV-filter. Til innendørsbilder - vurder blits som 430 EXII. Vurder stativ. Vurder telezoom som senere tilleggskjøp hvis du vil ha noe som rekker lenger enn 85mm (som forøvrig er merkbart mer tele enn du har i LX3'en - 85*1.6 = tilsvarende 136mm vs LX3's tilsv. 60mm) Vurder makroobjektiv hvis du liker makro- og nærfoto. Polafilter og ND-filter er gøy - ville selv gått for polafilter fremfor NDfilter- kommer an på hva du liker å fotografere. Skal du først kjøpe filter - kjøp et godt et - dårlige filtre forringer bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for tips Alsidighet er ganske viktig siden jeg reiser en del. Bra du tror 600D og 15-85mm er en bra kombo, blir nok den!! :!: Har nok lyst til å utvide med både dedikert 50mm-linse og litt mer zoom etterhvert, men det har jeg ikke råd til nå Fant dette filteret på e-bay , litt dyrere enn jeg så for meg, men det er vel sikkert dumt å putte et billig filter forran en dyr linse uansett Har egentlig aldri handla på e-bay før, kommer det toll og sånt i tilleg? Når det gjelder UV-filteret er det bare med tanke på å beskytte optikken, så det viktige er vel om filteret senker bildekvaliteten på noe vis.. da er kanskje solblender tryggere, for det kan vel ikke ødelegge bildekvaliteten..? Venter litt med ND-filter, virker som man må ut med litt for å få et brukbart et. Dessuten burde jeg vel også ha stativ da. Tenker på deilige, langeksponerte bilder av bekker og vann Tenker jo å kjøpe både stativ og blitz i fremtia. Blitz har jeg skjønt man må ut med rundt 2000kr, men finnes det noen billige stativer som er alrighte? Ser ikke for meg at jeg trenger noe høyt stativ.. Er du godt kjent med LX3'en forresten? Vil jeg merke STOR forskjell i bildekvalitet tror du? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Når det gjelder UV-filteret er det bare med tanke på å beskytte optikken, så det viktige er vel om filteret senker bildekvaliteten på noe vis.. da er kanskje solblender tryggere, for det kan vel ikke ødelegge bildekvaliteten..? Det er mange av oss* som mener at UV filter som generell beskyttelse er bortkastet. Det er et par scenarier der et beskyttelsesfilter kan være nyttig (ved sjøen der det er mye saltvann, steder med mye sølesprut eller der det er mye sand i lufta). Og da er det lurt å se etter beskyttelsesfilter som er laget for å beskytte. UV stråler er sjeldent et problem da både objektivet og sensoren har UV beskyttelse som en del av konstruksjonen. Er enig at en 600D og 15-85mm er en flott pakke å begynne med. Kenko Polafilteret er bra saker, og kan anbefales. Husk solblender - den er viktig. *) Del to av "testen" Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Velbon Sherpa 600R er ofte anbefalt her på forumet for beste stativ på den lave siden av 2k. Tror du vil merke en solid forskjell fra LX3 på både dynamikk, detaljnivå og ikke minst støy på høy ISO. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) UV filter er penger ut vinduet. Kun et salgstriks for at butikkene skal tjene mer penger. UV filter var nyttig før i tiden da verken objektiv eller film hadde beskyttelse mot disse strålene. I dag har både sensoren dette og optikken. Det er bortkastede penger. I enkelte tilfeller vil filter også kunne skade optikken mer enn om du lot være å bruke det. (Det er vel laget en egen tråd med videoer og bilder om dette her inne på forumet.) Frontelementet på objektivet er mye sterkere enn et tynt glassfilter, knuser filteret vil dette kunne skade frontelementet på objektivet. Men skal du ta bilder i en sandstorm kan du vurdere å gå til innkjøp av et glassfilter for beskyttelse. Ellers ser jeg ikke poenget. Endret 26. april 2011 av to88he Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Dere gjør det jo i det hele tatt ganske enkelt for meg Da blir det Canon 600D med 15-85mm linse. Kjøper polariseringsfilteret og en solblender på e-bay, og så blir det nok masse deilige bilder :!: Blits, stativ og ND-filter kommer i neste omgang. Så veldig fint ut det 600R-stativet, og var jo ikke veldig dyrt! Tusen takk for alle tips folkens! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Ved og kjøpe en kombinasjon som inneholder 15-85 IS får du det mest allsidige/skarpeste normalzoom-objektivet Canon har. Venter litt med ND-filter, virker som man må ut med litt for å få et brukbart et. Dessuten burde jeg vel også ha stativ da. Tenker på deilige, langeksponerte bilder av bekker og vann Vel, dette er en kombinasjon som er nødvendig for og kunne få "utvasket" vann, Velbon 600R er det rimeligste stativet som har fått akseptabel kritikk, vil anbefale et ND8 filter. Jeg handler filter fra Maxsaver, greie priser og fri frakt, hvis du sender dem en mail så pleier de og redusere beløpet på transportpapirene så du slipper mva. Edit: blir det 15-85 Is så kjøper du solblender på eBay for en ca 15.- jiakgong har jeg brukt noen ganger til dette, en ganske seriøs eBay-seller. Endret 26. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 600D + 15-85 IS er en killer kombo - ville gått for den. Helt enig i den vurderingen (og solblender i stedenfor UVgreia). Tor Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Må bare hive meg på hylekoret om filterpriser i norge, de er helt usansylig høye. Var å kjøpte meg noen kenko filtre i Las Palmas i går, et polariseringsfilter koster langt under halv pris, kenko UV filter 1/4 av prisen, kenko ND filtret koster under 1/3 av prisen. Det hører med til historien at fotoutstyr generelt ligger like under nivået i norge så her er det noen som skriver avansen med gaffel på filtre. Ellers er jeg enig i at UV filtret ikke gjør stort for bildene dine, men jeg har mer enn en gang dultet linsa bort i noe, da er det greit at det står et filter å tar i mot Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) 600D + 15-85 IS er en killer kombo - ville gått for den.Helt enig i den vurderingen (og solblender i stedenfor UVgreia). Enig i det, men.. Sleng gjerne på en 50mm f/1,8 også. 15-85 er et glimrende objektiv, men koster også ganske mye. Hvis du kutter 3 mm i den vide enden og 30 i den vide så sparer du faktisk rundt 5000 kr og det er mye penger til mye god optikk. F.eks en Tamron 90mm f/2,8 makro eller Canon 85mm f/1,8. Dette vil dekke den øvre brennvidden du mister ved å bytte ut 15-85mm med 18-55mm (kit) og vil atpåtil gi deg mye større blenderåpning og i Tamrons tilfelle makromuligheter du ikke får med 15-85. Sigma 70mm f/2,8 makro er også en mulighet i det savnede brennviddeområdet. Jeg vil påstå det er fristende å bytte ut 15-85 f/3,5-5,6 med 18-55 f/3,5-5,6 + 90mm f/2,8 + 50mm f/1,8 eller noe i den duren. Prisen er omtrent den samme. Endret 30. april 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg vil påstå det er fristende å bytte ut 15-85 f/3,5-5,6 med 18-55 f/3,5-5,6 + 90mm f/2,8 + 50mm f/1,8 eller noe i den duren. Prisen er omtrent den samme. Håper du mener generasjon III da de to foregående utgavene ikke var spesielt kjent som kvalitets-objektiver, men ville det ikke være bedre og kjøpe samme objektiv med innebygget IS ? En annen ting, macro-objektiver er ikke det lureste og begynne en gryende hobby med. Endret 30. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
SigurdTregetang Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Slenger meg på Simen1: Ta med en 50 1.8 også. Koster lite, tar ingen plass og gjør utrolig nytte for seg der 15-85 må gi tapt. Når det gjelder filter er dette blitt mindre vesentlig i digitalalderen. Dessuten er billige filter dårlige. Rett og slett. Ikke stress med det. Med 600D + 15-85 + 50 1.8 kan du gjøre utrolig mye. Neste steg er et enkelt stativ og en blits (270II kan i mange sammenhenger fungere ypperlig og er grei å ta med). MEN: Det viktigste er at du gidder å ta kamera med deg, så ikke lag deg en stor bag. Den blir ofte igjen hjemme. Lykke til! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg vil påstå det er fristende å bytte ut 15-85 f/3,5-5,6 med 18-55 f/3,5-5,6 + 90mm f/2,8 + 50mm f/1,8 eller noe i den duren. Prisen er omtrent den samme. Håper du mener generasjon III da de to foregående utgavene ikke var spesielt kjent som kvalitets-objektiver, men ville det ikke være bedre og kjøpe samme objektiv med innebygget IS ? En annen ting, macro-objektiver er ikke det lureste og begynne en gryende hobby med. Jeg tenker selvsagt på IS-utgaven. Det samme gjelder selvsagt 15-85. Jeg gadd bare ikke å føye på alle de "unødvendige" bokstavene. 600D leveres vel heller ikke med 18-55 kit uten IS? Jeg skjønner ikke hvorfor makro skulle være så galt å begynne med? Ikke bare tilbyr den makro, men den er jo også en sylskarp og middels portrett-tele med stor blender. To trinn bedre enn 15-85 på nærmeste sammenlignbare brennvidde. De tre objektivene jeg foreslår er en mye mer mangfoldig pakke enn en 15-85, men ulempen er at det blir mer å drasse på. Det er jo ikke like ferievennlig som 15-85. Endret 30. april 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Har 15-85mm selv, og tok den med tl Kypros ifjor. Det eneste er lystyrken om kveldene som ble sånn hipp som happ. Det andre er vel vekt, det er et tungt objektiv iforhold til f.eks 18-55mm (har det og). Men skarpheten og brennvidde omfanget gjør at det er nå min normalzoom på 7D. Supplert med 70-200mm har du et godt utgangspunkt. Makro er vel ikke noe en trenger å begynne med med EN gang. Med de erfaringene jeg har nå; Begynn med 600D + 15-85mm og et SAFTIG minnekort; 16GB og det raskeste du finner (skal kjøpe raskere selv), deretter ser du mye på bilder som andre har tatt, og ser hva du vil; Makro, fugler, landskap osv, så kjøper du ett objektiv etter de ønskene der. Angående 70-200mm kan du bare kjøpe den lommeboka tilsier er normalt, tror de billigeste duger bra og Endret 1. mai 2011 av Rattata12 Lenke til kommentar
Dannybabb Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Takk igjen for alle tipsene! Har allerede bestilt 15-85mm, og pakken kommer på posten i morra, gleder meg Ser dessverre ut til at en ellers ganske lovende eksamensperiode skal gå i vasken.. Har også bestilt et class 10 kingston 16gb, en solblender, og et pro1 PL-filter fra kenko! En 50mm høres ikke dumt ut, tenker jeg prøver å ta noen bilder i lite lys med 15-85mm og se om det blir for mørkt. Er det stor forskjell på 1.8 og 1.4 versjonen av 50mm fra canon? 1.4 er jo masse mere dyr. Makro-tipset er heller ikke så dumt, for digger å bruke LX3, som jeg har nå, til å ta nærbiler. Tenkte kanskje å kjøpe inn noen rimlige mellomringer, kan det fungere sammen med 15-85mm? Eller event med 50mm? Noen tips til en snerten og rimelig kamerabagg forresten? Burde vel ha det nå som jeg har kjøpt meg så mye fint! Endret 2. mai 2011 av Dannybabb Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Billigere bag en dette som også er relativ bra finner du ikke Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 50mm f1.8 er i plastikk 50mm f1.4 er mye bedre bygget og har USM fokusmotor. Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 50mm f1.8 er i plastikk 50mm f1.4 er mye bedre bygget og har USM fokusmotor. Dessuten: F/1.4 har flere blenderlameller (8 mot 5) - og gir derfor finere bokeh. F/1.4 er skarpest rundt F/2.8. F/1.8 er skarpest rundt F/5.6. Nå i starten ville jeg ha gått for F/1.8 - den gir tross alt utrolig mye for pengene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå