turak Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hei En person jeg kjenner ønsker og åpne en sparekonto til barnebarnet sitt, men alle løsningene jeg kan finne fram til som settes i barnet sitt navn kan fritt disponeres av foreldrene. Jeg leter etter en løsning som gjør at foreldrene ikke kan fritt disponere den, men når barnet blir feks 18 vil kontoen bli tilgjengelig for barnet selv. Noen som har hørt om noe lignende? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Ikke sikker på om dette finnes. Blir beløpet som settes inn stort nok blir det overformynderiet som styrer dem, dvs ikke foreldrene. Lurer på om den grensen er rundt 75 000kr. Men ikke en ideel løsning å sette inn så mye penger bare for å gi overformynderiet kontroll. Ellers er det ingen problem at besteforeldreren har kontoen på seg selv og overfører pengene den dagen barnebarnet blir myndig. Mulig man kan opprette en konto lignende som en depositumskonto hvor man trenger samtykke fra 2 parter for å bruke pengene (hvor ene parten er besteforeldrene). Skal man sette opp noe som dekker det tilfellet at opplegget funker selv etter at besterforelderen er død ser jeg fort for meg at man må innvolvere en 3. part og at det da vil begynne å koste mer enn det smaker (igjen alt etter størrelsen på beløpet). Endret 26. april 2011 av Ekko Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 De kan jo evt sette opp en konto i barnebarnas navn og sette opp, med underskrift fra foreldrene, at det bare er besteforeldrene som disponerer dem. Altså gjennom disponeringskjemaet. jeg har i hvert fall hatt kontoer jeg ikke hadde kontroll over pga slikt. For å omgå overformynderiet holder det med et signert gavebrev som sier at pengene er en gave som er unntatt fra overformynderiets forvaltning. Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Kort av at du opretter en konto i ditt navn er jeg ikke sikker dette er mulig uten å involvere overformynderiet i din kommune. Jeg ville ha kontaktet din egen bank og evt overformynderi for å få hele fakta. Problemet slik jeg ser det er at foreldrene er som oftest verge til barnet. Dette medfører at de har disposisjonsrett over kontoer oprettet i barnets navn. Jeg vet at overformynderiet er pliktig å bli involvert når mindreårige har en formue på over 75000, men usikker på om de kan involveres før dette. Uansett når de blir involvert er det en del pes angående årlig regnskap etc. Det enkleste er nok at du opretter en egen sparekonto og sparer for barnet og så gir du pengene i gave ved fylte 18. Dog da gjelder jo pengene som en del av din formue som du evt må skatte på. Det vanligste er jo at foreldrene/verge opretter en konto i barnets navn og folk kan legge penger inn der. Men da kan jo fortsatt verge bruke av kontoen fritt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Problemet ved å gi pengene i lump-sum er at det da antagelig vil gå som arv og at det enten bruker av det avgiftsfrie beløpet eller overstiger det. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Antakeligvis vil det gå bra. Dette kommer an på hvor stor arv man forventer å etterlate seg, samt antall arvinger. Til vanlig er det jo barn som arver, så dersom man finner ut at man vil hoppe over dette leddet skal man fremdeles opp i en ganske stor sum før det blir nevneverdige beløp å snakke om (kommer igjen an på antall barn og barnebarn). Det kan inntreffe, men sagt litt unyansert må man da opp i nesten 1 million pr barnebarn før man begynner å snakke om avgifter. Endret 26. april 2011 av Ekko Lenke til kommentar
Sink Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 http://www.besteforeldre.no/Lov%20og%20rett/Arvereglene.htm Lenke til kommentar
tussemor Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hva med en forsikringssparing hvor barnebarn er begunstiget? Minus er at man selv må skatte av det, men foreldre kan ikke få ta i pengene og om en selv faller fra går pengene til barnet - er summen høy nok vil det som folk nevner være overformynderi med i bildet. Hvis en ikke faller fra kan man sette pengene over i barnets navn på 18 års dag. Kapital garanti tror jeg det heter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå