Gå til innhold

Nytt skjermkort, CPU, og muligens SSD?

Anbefalte innlegg

Henger ikke helt med i komponentverdenen lenger...

Visse komponenter begynner å bli rimelig slitne i PCen. Har hatt en slik en AMD Athlon x2 6000+ med 3ghz 2 kjerners og et radeon 3870 x2. Vært rimelig fornøyd med de lenge, men de sliter bittelitt når det kommer til nyere spill. Har ikke behov for å spille på høyeste grafikk, men heller med stabil FPS på helt grei grafikk på de nyere spilla som kommer (BF3 og SW: The Old Republic).

Jeg er på utkikk etter en CPU som er fra AMD. Dette er fordi hovedkortet og tredjeparts CPU-kjøleren min støtter AM3, og jeg har inntrykk av at disse er litt rimeligere.

Skjermkort har jeg ikke så mye greie på, bortsett fra at jeg veit at jeg har vært fornøyd med Radeon gjennom årene.

Hvis noen har en rimelig og god SSD med plass til et OS med plass til en 4-5 spill (60GB?) så er det bare å fyre løs.

Det andre som kan spille en rolle er at jeg har 600W PSU (kjøpt i høst), et Gigabyte GA-MA790X-UD3P hovedkort (kjøpt i høst) og et Antec Twelve Hundred kabinett fullt med vifter (rimelig ålreit kjøling).

Budsjett på PSU og skjermkort er 3-3.5k. SSD aner jeg ikke priser på. :)

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan anbefale Amd Phenom || x4 955 Black Edition og Radeon HD 6950.

Når det kommer til SSD disk, tenker du å legge spillene direkte på SSD-disken? da snakker vi fort en 2-4k om vi skal være litt på kant å si du har få spill, som heller ikke tar store plassen.

I tilegg vil en SSD ikke ha noe å si på spill ytelsen, så anbefaler at du heller kjøper en SSD som ren OS disk hvis du fortsatt ønsker en.

SSD: 64 GB, 128 GB, 256 GB

Lenke til kommentar

Ja du vil nok kunne se en liten forskjell i oppstarttiden på spill som ligger på en SSD kontra en vanlig HDD. Derimot så tror jeg dette koster mer en det smaker, og hvis du sliter med veldig trege loading tider i spill nå, kan det ligge i begrensingene til CPUen din.

Har selv prøvd å lagt over spill til SSDen min, og vi snakker om sekunder du kan telle på en hand.

Men en SSD vil gjøre underverker for OSe ditt, så det er absolutt anbefalt

Lenke til kommentar

Både ja og nei. Fordi ytelsen til HD 6870 ligger ikke midt i mellom HD 6850 og HD 6950. Bare prisen som ligger midt i mellom (HD 6870 = 1500-1800).

Mellomtingen blir vell HD 5870 som er en generasjon bakover. Ytelsen ligger en plass midt i mellom HD 6850 og HD 6950, men kortet har en høyere pris enn HD 6950, som da igjen gjør det til et unødvendig kjøp. ( :tease: )

Personlig ville jeg heller gått ned på CPU i stedet for GPU

Lenke til kommentar

HD 5850 Xtreme fra Sapphire koster 1200 kr og er det beste bang4buck-kortet du kan få deg nå. Ingenting slår det på den prislappen og alt opp til 2000 kr gir ikke mer enn maksimalt 20% bedre ytelse.

Kjøper du dette kortet vil du få råd til en SSD også.

EDIT:

Det skal komme en ny prosessor fra AMD den 12. juni etter ryktene. Den vil ikke passe med AM2-hovedkort.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det må være et AM3-hovedkort med DDR3-RAM etter det jeg har forstått. Athlon X2 har aldri støttet DDR3 etter det jeg har forstått.

Det er uansett lurere å velge et nytt hovedkort for denne prosessoren da noen strømsparingsfunksjoner blant annet skal være skrudd av med mindre du kjøper de nye hovedkortene som kommer snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...