Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trekke jeksler

Anbefalte innlegg

hei, er meningen at jeg skal trekke 2 jeksler snart men har nå blitt veldig usikker på om jeg vil og lurer på om jeg kan droppe eller bare utsette det par år uten problemer.. har par dager til på å bestemme om jeg vil kansellere.

tannlegen anbefalte det pga. fare for infeksjon og trøbbel med de tennene senere siden det er vanskelig å få rengjort de ordentlig.

jekslene som skal trekkes er heeelt bakerst i munnen og kommer såvidt opp av tannkjøttet, ser bare toppen på de og de går litt sidelengs mot de andre tennene så virker å være ganske vanskelig for tannlegen å komme til når de skal trekke..

har trukket tenner før i forbindelse med regulering og det gikk over all forventning og var ikke vondt i det hele tatt! ..men var da vanlige tenner de bare lirket løs og røska ut. tannlegen har også bedt meg be andre tannleger om ekstra bedøvelse siden jeg visstnok var ekstra sensitiv for smerte, gjør f.eks. alltid vondt å borre selvom de har sprøyta inn bedøvelse mange ganger og får alltids ekstra etter endel vondt... men sist gang jeg trakk tenner var det altså helt smertefritt så gikk veldig bra!

men siden disse jekslene sitter så godt nedi tannkjøttet og bare såvidt ser toppen på de lurer jeg på hvordan de vil gjøre det, må kanskje skjære opp kjøtt rundt tanna for å komme til rundt tanna for å trekke ellerno sånt?? lest om noen som borrer opp tanna i flere deler, men mtp. hvordan en hel tann ser ut kan de vel ikke få delt den helt (bare toppen?) og få ut alt med røtter og det hele.. ville isåfall blitt et dypt hull i munnen uansett da.

lest forskjellig rundt på nettet. noen skriver det gikk helt greit uten smerter mens et annet sted var det en som hamstret smertestillende og ikke gikk på skolen på flere dager, noen som fikk det gjort på sykehus med narkose ..

lurer veldig på om jeg skal kansellere nå og bare trekke de om endel år om det evt. blir infisert ellerno, veldig veldig lite lyst til å dra å gjøre dette.... det trengs vel egentlig ikke nå heller, ikke akutt, bare for å forhindre fremtidige problemer.

noen som vet, noen som har trukket jeksler før kanskje?

lurer mest på om det kan gjøre vondt,spesielt i ettertid om jeg må knaske piller i dagene etter og sånt.., og hvor lang tid og hvordan selve inngrepet foregår.

ikke vits i å spørre tannlegen om slikt siden de alltid juger og sier "det gjør ikke vondt i det hele tatt, helt sikkert!" mens jeg like etterpå ligger og svetter og rykker til med smerter i tannlegestolen og trenger påfyll med bedøvelse når de borrer ellerhva... - hater tannleger!!!!! (ikkeno personlig ment=P)

pfh. takk for alle svar:)

Postet av anonym: ec69c53c6ed605fc7ecac20ed5ed8851

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du venter til det blir ille, blir det jo mer smerte på deg enn om du bare tar dem nå. Tannlegen vet nok hva han snakker om, og hvis han sier det lar seg gjøre er det ikke noe problem. Hvis du venter til det begynner å bli vondt, er det gjerne fordi visdomsjekslene har laget problemer for nabotennene, og det vil du vel ikke. Hvor vondt det vil gjøre etterpå varierer, men du slipper ikke billigere hvis du venter, og før eller senere må de jo ut.

Lenke til kommentar

Hei!

Du skriver lite om hvor gammel du er, hvilke tenner du tidligere har trekt og hva med disse to tennene? Er det visdomstenner? De tennene du har trekt tidligere, er det melketenner? De har ikke røtter, for de sitte kun i tannkjøttet.

Men det høres ut til å være visdomstenner. Hvis de ikke skaper problemer i dag, ville jeg avente og se hvordan dette går. Bare la tannlegen overvåke problemt. Dette kan rette seg og at tennene vokser, til normal tannstilling. Men hvis det er en erfaren tannlege, så har han nok rett.

Virker som om du har tannlegeskrekk. Kanskje du burde få hjelp for det. Det finnes tannlegekontorer, som er dyktige på dette. Søk i så tilfelle, etter anbefalinger.

Noe smerte må vi lære oss å takle og vi kan jo ikke skulke skole, eller jobb grunnet litt smerte. Men jeg kan nevne, at hvis du "binder deg" (spenner musklaturen), vil det bli værre i tannlegestolen! Så ha fokus på, det "å slappe av". :)

Lenke til kommentar

Det er nok visdomstenner han snakker om ja. I helt spesielle tilfeller gjøres det med narkose på et sykehus hvor de rett og slett opererer dem ut. Gjøres vel når det ikke er forsvarlig med vanlig trekking hos en tannlege evt vil være for smertefullt for pasienten.Det kommer an på hvordan de ligger. Jeg vil også si det også kommer an på tannlegen. Noen tannleger insisterer på å trekke dem hele tia, selv om de ikke skaper problemer, men andre er litt mer avventende.

Lenke til kommentar

Hei, er nettopp kommet hjem fra visdomstanntrekking. Sitter bare og venter på smertene. Trakk for noen uker siden to visdomstenner og spiste bare 1 Paracet (mot smerter).

Nå har jeg imidlertid gått til det som regnes som "byens beste oralkirurg", på den bakgrunn av at jeg har hørt at hvor mye smerter som tilkommer postoperativt i nokså stor grad er operatøravhengig (altså avhengig av hvem som trekker). Den jeg trakk i dag hadde heller ikke brutt helt frem gjennom tannkjøttet. Blir en liten "grop" ja, og jeg måtte få suturert (satt inn) 3 sting med selvoppløselig tråd.

Nå bare krysser jeg alle fingre og tær for at også dette skal gå like smertefritt postoperativt.

Ofte trekker en visdommstenner rent profylaktisk da de er notorisk kjent for å skape trøbbel. Selv hadde jeg for noen måneder siden perikoronitt i høyre underkjeve pga. visdomstann der, og la det var langt mer smertefullt enn trekking og forløpet etterpå.

Så det er bare til å få de vekk først som sist. Lykke til! :D

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...