Gå til innhold

Skal ha ny plasma - 50" - 60" - Panasonic, Samsung eller LG?

Anbefalte innlegg

Skal bytte ut min gamle traver, en Panasonic 42" plasma fra 2008 (som er kun HD ready...modellbetegnelsen er TH-42PX80).

Er fast bestemt på at jeg fortsatt skal ha plasma, siden det er film som er pri 1! Har lite til overs for LCD/LED skjermer til det.

Er nok også forholdsvis bestemt på at jeg fortsatt skal ha Panasonic, siden de stort sett ruler gata mtp sortnivåer, reflekser i skjerm, osv.

Full HD og minst 3 HDMI er ufravikelige krav. 3D er noe jeg vurderer derimot... Ingen store planer om å bruke over 15k på TV'en.

Så per nå har jeg kokt det ned til enten fjorårets modell TX-P50VT20 (som har alt jeg trenger, gode anmeldelser og 3D) eller den helt nye TX-P50G30.

Netshop selger VT20 til ca. 12 500,- mens G30 fås for ca. 13 000,-

Skal jeg ha VT20 bør jeg vel handle fort, siden det ikke er så lenge til VT30 kommer (som forøvrig er uaktuell pga. pris - ligger på ca. 21k de fleste steder per nå.).

Når pris er omtrent identisk på disse to; hvilken TV er det beste valget? 3D delen er ikke det som avgjør i noen stor grad, men jeg ser at mange mener at VT20 fortsatt har kanskje det beste bildet på plasma i denne prisgruppen?

G30 er noe mindre i tykkelse og bedre design, men disse tingene er vel heller ikke akkurat veldig avgjørende for meg. Godt bilde til film fra Blu-ray er alfa og omega!

(Som en tilleggsopplysning kjører jeg BD'er fra PS3 akkurat nå, men skal kjøpe en Oppo BDP-93 i veldig nær fremtid.)

Endret av Hrundi V. Bakshi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GT30 som 50" blir vel noget over budsjett antar jeg... blir det Panasonic så blir det nok VT20.

Men...jeg har sniktittet litt på noen av LG sine modeller, og har tatt med LG 60PX950N i vurderingen. Den kan jeg få til ca. 14 500 kroner, og det er en 60" full HD, THX og 3D. Mao. innenfor mine krav på både pris og specs.

50" er minimum størrelse, så en 60" hadde jo gjort seg... :whistle:

LG'ene er jo regelrette speil, men rommet der jeg skal ha TV'en er ikke veldig lyst - ingen vinduer rett imot TV, og persienner+lystette gardiner=bekmørkt uansett når på døgnet.

Hvordan vil en 60" være med en avstand fra seerposisjon til TV på ca. 3 meter? En 60" er ganske gigantisk kontra en 50"!

Etter mye lesing om både Panasonic, LG og Samsung sine plasmamodeller, så er det mye både positivt og negativt hos alle modeller...så, med ett budsjett på 15 000 kroner; hvilken plasma gir mest for pengene? Jeg må ikke på død og liv ha Panasonic.

Oppsummering av mine krav;

-Minimum 50"

-Full HD

-Maks 15 000 kroner

-3-4 HDMI

-THX er inget absolutt krav, men kan være ok...

-3D er heller ikke noe krav, men igjen, kan være ok

Lenke til kommentar

De siste årene har forskjellen mellom LG og Panasonic blitt ganske stor.

LG bruker fremdeles ordinære plasmapaneler, men Panasonic bruker noe som heter NeoPDP. Et system som har bedre lysutbytte og bruker mindre strøm.

I tillegg er Panasonic mer resistente når det kommer til middlertidige innbrenninger. Når det er sagt så er plasma tv-ene til LG svært gode.

Når det gjelder avstand så har det litt med smak å gjøre. 3 meter og 60" kan være mye for noen og passe for andre. Vær uansett klar over at tv-ene ser ikke så store ut i butikken. Når de kommer hjem i stuen er det noe annet.

Lenke til kommentar

Nå har GT30 50" begynt og komme i utvalget til nettbutikkene, og prisen ligger på ca. 17 000.

Det gjør at jeg kanskje begynner og vurdere denne, jeg skal overleve 2k ekstra... hvis denne modellen forsvarer prishoppet fra f.eks. G30 eller VT20. Spørsmålet er da enkelt og greit; gjør den det?

Når jeg da først er oppe i ca. 17 000 leiet, så er det en ny Samsung plasma 51" som jeg også har tittet på i denne prisklassen;

Samsung PS51D8005. Denne selger bl.a. Hi-fi Klubben til 16 990.

Hvordan er denne TV'en kontra Panasonic'ene?

Panasonic GT30 50" kontra Samsung PS51D8005 51" - hvilken er antageligvis den beste av disse?

Alternativt, så ser jeg at bl.a. MPX har ukestilbud på en annen, billigere Samsung;

Samsung PS59D555, som er en 59", og selges hos MPX til 11 990.

Er dette en ok TV? Hvordan er den kontra de dyrere modellene jeg lister opp her?

Forøvrig har vel ingen Samsung plasma TV'er THX... men med ordentlig innkjøring og kalibrering så er kanskje ikke THX det jeg vil savne mest...?

Lenke til kommentar

THX er litt gimmick. Kjøp deg en kallibrerings dvd...

GT30 er årets modell, men om den er verd 2000 kroner ekstra er en vurdering du må gjøre. Ta deg en tur til forhandler å sjekk begge tv-ene. Årets modeller gjør ikke kvantesprang.

Samsung har de siste årene kommet med flere gode skjermer, men igjen ligger Panasonic litt foran. Uansett handler det litt om dine egne øyne. Ta den du liker best.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så "tilbudet" hos Netshop nå. Grei pris for en 60" plasma, 3D, fullHD og THX.

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg...

I den øvre delen prismessig vurderer jeg fortsatt Panasonic GT30 50" mot Samsung PS51D8005 51" - begge koster nå 16 990,-.

Har forøvrig tittet på en annen Samsung, nemlig Samsung PS51D7005 51". Den er da i 7 serien kontra 8 serien på den andre... men koster 2000 mindre (14 990,- hos Bestbuy...).

Finner derimot veldig lite informasjon om denne TV'n så langt! Men jeg tror kanskje at den er vel så bra bildemessig som storebroren i 8 serien?

Så, kort fortalt, så står det vel mellom disse her for min del;

-LG 60PX950N - 60" til ca. 13 000

-Samsung PS51D7005 - 51" til ca. 15 000

-Samsung PS51D8005 - 51" til ca. 17 000

-Panasonic TX-P50GT30 - 50" til ca. 17 000

What to do, what to do...

EDIT; inntil videre så er vel også Panasonic G30 og VT20 fortsatt med i vurderingen. Men G30 har ikke 3D, og jeg leser mye negativt om floating og rising blacks på VT20... er det noe i dette, eller er det hysteri hos de som sitter med nesen oppi skjermen og skal pirke på alt?

Endret av Hrundi V. Bakshi
Lenke til kommentar

Panasonic har gjort en veldig bra jobb etter at de kjøpte flere av Pioneer Kuro patentene når Pioneer la ned sin tv satsning. Er vel på tykkelse at koreanerne rocker skuta, men er jeg eneste som ikke ser poenget med 1 cm tykk skjerm vs 7 cm ?

Lenke til kommentar

NeoPDP systemet til Panasonic er langt mer lyssterkt enn skjermene til både LG og Samsung. I tillegg bruker de et nytt fosfor på sine toppmodeller(VT20 - 30) som gir mindre trails og raskere oppdatering. Noe som gjør dem meget gode på eksempelvis 3D.

Lenke til kommentar

Sitter nå igjen med disse alternativene;

-Samsung PS51D6905 - 51" til ca. 13 000

-Samsung PS51D7005 - 51" til ca. 15 000

-Samsung PS51D8005 - 51" til ca. 17 000

-Panasonic TX-P50GT30 - 50" til ca. 16 500

-Panasonic TX-P50VT30 - 50" til ca. 18 000

Mao. enten en av de nye 51" til Samsung i enten 6, 7 eller 8 serien (litt usikker på hva som er de største forskjellene mellom disse 3...) eller en av de nye 50" til Panasonic.

Hva er egentlig den store forskjellen mellom GT30 og VT30? Ifølge specs hos Panasonic så er det samme panel og ellers omtrent like?

Egentlig tror jeg VT30 er det beste valget av de 2 Panasonic'ene- den kommer med 2 par 3D briller og WiFi dongel, noe GT30 ikke gjør!

Så sånn sett vil en GT30 antageligvis koste mer enn VT30 hvis jeg skal ha de tingene i tillegg...

Hmmm....ser egentlig ut som jeg nesten har bestemt meg for en 50" VT30... med mindre noen her har noen veldig gode argumenter for at jeg heller burde velge en av Samsung'ene?

Lenke til kommentar

Når man først skal kjøpe seg en ny TV, så kan det være greit å kjøpe en man blir fornøyd med. Det er også noe som heter at kvalitet er bedre enn kvantitet. Altså bedre å kjøpe en god 50" enn en middelmådig 60". Hvis du klarer å strekke budsjettet ditt noen tusenlapper, så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å gå for VT30. Selv venter jeg på VT30 i 65". Lykke til med valget :)

PS : Hvis du sjekker rundt om på nettet så vil du se at VT30 får veldig gode kritikker. På plasma siden er nok den det beste kjøpet hvis man tenker bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...