Keyzer28 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Her kan du lese et skråblikk av Canon 600D. http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43991 Jeg har brukt 550D i et år nå, og jeg vil anbefale deg å lytte til det Geir Brekke skriver om søkeren. Den er fryktelig liten. Jeg var så uheldig (!) å prøve et 7D, og da forsto jeg kjapt alt snakket om hvor relevant søkeren er. Spesielt er den lille søkeren et problem nå som jeg har begynt å leke meg litt med macro og her manuell fokusering. Hvis du tror du er en av dem som blir hekta skikkelig på foto: Gå for 60D eller 7D. Jeg tror du så fort du blir godt kjent med 600D samtidig som du utvikler deg som fotograf, raskt vil finne kameraets begrensninger og begynne å sikle på noe dyrere. Det skjedde i hvert fall meg. Og i så fall kan det nok kanskje være økonomisk smart å legge noen tusenlapper ekstra i kamerahuset først som sist. Det er nok også lurt å kjenne skikkelig på kameraet før du handler, for dette er et veldig lite kamerahus, og her merket jeg begrensningene ganske raskt etter hvert som ymse innstillinger begynte å sitte i fingrene. Ikke ofte må øyet bort fra søkeren fordi fingra mine rett og slett treffer feil. Jeg tror nok denne typen kamerahus i utgangspunktet fungerer best for dem som vil holde seg til de automatiske innstillingene, så er du en av dem som tror du blir hekta på foto ville jeg, hvis økonomien tillater det, spytta i noen tusenlapper ekstra umiddelbart og kjøpt en av seriene over. Det tror jeg du sparer på i lengden. Endret 6. juli 2011 av Keyzer28 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Spesielt er den lille søkeren et problem nå som jeg har begynt å leke meg litt med macro og her manuell fokusering. Hørt om liveview? Jeg hører stadig om folk som vokser seg fra xxxD type kameraer. Men jeg kjenner flere som har små kameraer som xxxD, som er meget dyktige fotografer. Det er dog et argument for å velge en større modell, hvis du synes grepet er kronglete på 550/600D. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Spesielt er den lille søkeren et problem nå som jeg har begynt å leke meg litt med macro og her manuell fokusering. Hørt om liveview? Jeg hører stadig om folk som vokser seg fra xxxD type kameraer. Men jeg kjenner flere som har små kameraer som xxxD, som er meget dyktige fotografer. Det er dog et argument for å velge en større modell, hvis du synes grepet er kronglete på 550/600D. Grepet er mitt hovedargument for å bytte. Søkeren nummer 2. Rawbufferen som fylles opp svært raskt nummer 3. Liveview har jeg liten sans for med mindre forholdene er kontrollerte og kameraet står på stativ. Liveview funker nok for f.eks. blomsterfotografering, men jeg ser ikke for meg gode muligheter til å styre med f.eks. insekter i liveview. Endret 6. juli 2011 av Keyzer28 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Liveview har jeg liten sans for med mindre forholdene er kontrollerte og kameraet står på stativ. Liveview funker nok for f.eks. blomsterfotografering, men jeg ser ikke for meg gode muligheter til å styre med f.eks. insekter i liveview. Jeg ser ikke hvordan liveview er mer styr enn søker; men det er nå meg. Etter å brukt liveview en god del med utvippbar skjerm de siste to årene, så vil jeg si det er essensielt på et nytt hus. En av de nyttigste hjelpemiddelene i makro er mulighente til å forstørre bildet slik at man virkelig ser hva man fokuserer på - Canon har vel også den muligheten? Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Du må nesten kjenne på kamerahusene for å finne ut hvilket som passer for deg. Valget mitt stod mellom 60D og 600D. Endte glatt opp med 60D da prisforskjellen kun var 1000 kroner med 18-55 IS, fordi denne lå MYE bedre i mine forholdsvis store hender. Totalt sett får du en hel del funksjoner med 60D over 600D: Større søker (Pentaprism) MYE bedre batterilevetid (1100 bilder mot 440) Raskere seriefoto (5.3 vs 3.7) Bedre byggekvalitet (selv om det fortsatt er plast) Bedre autofokus (9 crosstype sensorer mot 1) LCD med info på toppen av kameraet Raskere lukkertid (1/8000 mot 1/4000) Kontrollhjul for innstillinger Bedre ergonomi for større hender 7D er kun verdt det om du skyter mye action/sport egentlig. 8 bilder per sekund og bedre autofokus gjør den best i den settingen. Men verdt å tenke på at 7D var nede i 8-9000 kr for 1 år siden mens det nå ligger på 12000 kr. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Liveview har jeg liten sans for med mindre forholdene er kontrollerte og kameraet står på stativ. Liveview funker nok for f.eks. blomsterfotografering, men jeg ser ikke for meg gode muligheter til å styre med f.eks. insekter i liveview. Jeg ser ikke hvordan liveview er mer styr enn søker; men det er nå meg. Etter å brukt liveview en god del med utvippbar skjerm de siste to årene, så vil jeg si det er essensielt på et nytt hus. En av de nyttigste hjelpemiddelene i makro er mulighente til å forstørre bildet slik at man virkelig ser hva man fokuserer på - Canon har vel også den muligheten? Ja, Canon har også muligheten til å forstørre, men hvor ofte har man bruk for sånt i praksis? Kanskje hvis du f.eks. driver macrofotografering på stativ av ekstremt stillestående objekter, men hvor ofte gjør man det? Selv det minste vindpust vil ødelegge en normalt stillestående blomst. Og det er i hvert fall grenser for hvor lang tid man har til å styre med forstørrelser av ting som flyr. Den eneste gangen jeg har hatt bruk for forstørrelse var ved fotografering av månen. Der fungerte det glimrende å forstørre 10 ganger og fokusere manuelt. Det er sikkert smak og behag, men jeg for min del ville aldri klart å håndtere en tele med liveview. Ei heller et makroobjektiv håndholdt. Ikke bruk av stor blender på ikke-statiske objekter der fokusplanet er tynt og presisjon er viktig heller. Stødighet er ekstremt viktig, og det er ikke alltid stativ er praktisk. Du får relativt grei støtte når øyet ligger inntil okularet. Jeg ser at liveview i visse situasjoner kan ha noen fordeler, men jeg forstår ikke hvordan liveview skal kunne erstatte en god søker. Dersom man derimot ikke ser behovet for en grei søker, forsvinner et av hovedargumentene mine mot et kamera av typen 600D. I dag får man vel uansett 60D for rundt tusenlappen mer enn 600D. Det er, spør du meg, en vel anvendt tusenlapp. Endret 6. juli 2011 av Keyzer28 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Ja, Canon har også muligheten til å forstørre, men hvor ofte har man bruk for sånt i praksis? Kanskje hvis du f.eks. driver macrofotografering på stativ av ekstremt stillestående objekter, men hvor ofte gjør man det? Selv det minste vindpust vil ødelegge en normalt stillestående blomst. Og det er i hvert fall grenser for hvor lang tid man har til å styre med forstørrelser av ting som flyr. Den eneste gangen jeg har hatt bruk for forstørrelse var ved fotografering av månen. Der fungerte det glimrende å forstørre 10 ganger og fokusere manuelt. Jeg tar nok mest macro av stillestående ting, med og uten stativ. Og har hatt stor glede forstørrelsesbiten. Men når det gjelder insekter og blomster i vind, så kan jeg være enig i at saken stiller seg anderledes. Men da er vel også stativ i veien? Det er sikkert smak og behag, men jeg for min del ville aldri klart å håndtere en tele med liveview. Ei heller et makroobjektiv håndholdt. Ikke bruk av stor blender på ikke-statiske objekter der fokusplanet er tynt og presisjon er viktig heller. Stødighet er ekstremt viktig, og det er ikke alltid stativ er praktisk. Du får relativt grei støtte når øyet ligger inntil okularet. Tele og lange macro-objektiver har en fordel med søker - men bruker man korte makro-objektiv - f.eks. Canons 60mm; så vil liveview og håndholdt fungere fint til mye. Jeg ser at liveview i visse situasjoner kan ha noen fordeler, men jeg forstår ikke hvordan liveview skal kunne erstatte en god søker. Liveview vil ikke erstatte en god søker, men er et viktig komplement. Dersom man derimot ikke ser behovet for en grei søker, forsvinner et av hovedargumentene mine mot et kamera av typen 600D. Men det er andre argumenter som kan være grunn til å velge 60D fremfor 600D; det er du sikkert enig i. I dag får man vel uansett 60D for rundt tusenlappen mer enn 600D. Det er, spør du meg, en vel anvendt tusenlapp. Og dette er et av de beste. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Vi er nok ganske enige. Begge deler egner seg til sitt bruk, og med dagens kameraer har vi uansett begge deler. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Tenkte bare å nevne at Nikon D300s er innafor budsjettet og at det er et fantastisk kamera:) Lenke til kommentar
Munty Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg har vært i butikk og prøveholdt litt forskjellige kamera. Det første jeg la merke til er hvor mye større 7D er i forhold til de andre (ikke 5D). Ikke det at størrelsen på 7D er ett problem, tvert imot, jeg fikk en god følelse av å holde i det i forhold til 60D og 600D som virket ganske pinglete i forhold. Jeg vurderer sterkt tilbudet på Elkjøp hvor det er ett kit med 7D og ett 18-135mm objektiv til 14k. Fristende fristende... Tenkte bare å nevne at Nikon D300s er innafor budsjettet og at det er et fantastisk kamera:) Jeg kjøper Canon fordi da kan jeg utveksle objektiv med broren min som også har Canon. Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Med mindre 80%+ av bildene du tar er action, så gir 60D samme bildekvalitet som 7D for nesten 5000 kr mindre. 5000 kroner er en ekstra linse det. F.eks 70-200 f4L. Hadde helt klart gått for 60D + ekstra linse over kun 7D. Dessuten er flipout skjermen til 60D meget nyttig om du har noen planer om å filme med kameraet. Endret 7. juli 2011 av CavemaNz Lenke til kommentar
Munty Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Med mindre 80%+ av bildene du tar er action, så gir 60D samme bildekvalitet som 7D for nesten 5000 kr mindre. 5000 kroner er en ekstra linse det. F.eks 70-200 f4L. Hadde helt klart gått for 60D + ekstra linse over kun 7D. Dessuten er flipout skjermen til 60D meget nyttig om du har noen planer om å filme med kameraet. Jeg tar en tur til innom Elkjøp i dag tenker jeg og holder litt på 60D. For de 5000,- kan jeg jo få en skikkelig god linse, og det er foretrukket. Men kvaliteten på filmingen (i 1080p) er lik eller tilnærmet lik på 7D og 60D? Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Ja, kvaliteten skal være vel så god i 60D såvidt meg bekjent. Dessuten hadde jeg ikke vært i tvil i det hele tatt om du har tenkt til å bruke kameraet endel til filming. Den vribare skjermen er viktigere enn du tror Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg tar en tur til innom Elkjøp i dag tenker jeg og holder litt på 60D. For de 5000,- kan jeg jo få en skikkelig god linse, og det er foretrukket. Men kvaliteten på filmingen (i 1080p) er lik eller tilnærmet lik på 7D og 60D? Jeg tror faktisk 60D er mer eller mindre identisk med 7D når det gjelder video. Og en 60D med et godt objektiv er klart å foretrekke fremfor en 7D med et kjipt objektiv. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 60D var ikke på lager, men den er bestilt! Max 3 dager før jeg får en telefon fra Elkjøp som sier jeg kan komme og hente den! Det som er bestilt: Canon EOS 60D 17-85mm IS Prisen er 9 995,-, men heldig som jeg er kjenner jeg en type på Elkjøp, så det var litt rabatt å hente. Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Det høres bra ut, tror det er en mye bedre løsning. Da kan du bruke penger på bra optikk når du vil ha noe for å komplettere 17-85mm:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 jeg har også valgt en canon 60d. selv har jeg tatt sjangsen på ebay, og fått et nytt hus til 5500,-. da er det bare snakk om huset. fikk også tak i et tamron 17-50 objektiv såpass rimelig at prisen tilsammen er lik hva bare huset koster her i norge. var heldig med tollen også. det er klart at det er en risiko å ta å kjøpe fra private folk, men alt av elektronikk (for det meste) som jeg har kjøpt til nå (datautstyr- tidligere speilreflekser etc) har vært kjøpt brukt, og jeg har ennå ikke hatt noe problem med utstyret. dersom du ennå ikke har kjøpt kameraet kan det være noe å vurdere, men det er klart- den garantien en får i norske butikker er suveren dersom en skulle være uheldig med utstyret. så det er en risk å ta. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 11. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2011 Nå har altså Elkjøp sagt at kameraet er kommet på lager, så drar jeg til Elkjøp, og der er det ikke! To ganger. De har nå sagt at kameraet skal være der på onsdag, men skal jeg tro på det...? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 I går var jeg på Elkjøp igjen etter at jeg fikk melding fra de om at varen er på lager. Gjett hva. Kameraet var ikke der. Det satt fast i tollen i Sverige. Jeg ble lettere irritert, men som plaster på såret fikk jeg rabatt på ett hvilket som helst produkt på Elkjøp, så jeg kjøpte Ringenes Herre-trilogien, extended edition på Blu-Ray for halv pris, men jeg har fremdeles lyst på kameraet... Note to self: Ikke kjøp ting på Elkjøp. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Profftips: Det finnes andre butikker enn Elkjøp Og de har kameraet på lager.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå