Gå til innhold

Hjelp til valg av mitt første speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er sikker drøssevis av slike tråder, men pytt pytt.

Jeg har i lengre tid dyrket den lille fotografihobbyen min med ett kompaktkamera fra Casio. Kameraet heter EX-FH20. Personlig synes jeg kameraet er ett kjempefint kamera for nybegynnere. Ikke altfor mange funksjoner og duppeditter å klusse med, og bra bilde er det også. Men nylig har jeg ønsket de ekstra funksjonene. Hva jeg vil kunne gjøre med kameraet er følgende ting:

• Filme i 1080p, (eller høyere, men det finnes vel ikke)
  • Egen timelapse-funksjon
  • HDR
  • Kunne bytte objektiv (eller heter det linse?)
  • Mulighet for lenger lukkertid enn det forrige kameraet. (30 sekunder)
  • Se ut av linsen gjennom LCD-monitoren
  • Suveren bildekvalitet (selvsagt)

Tar imot anbefalinger på alt mellom 0 og 10.000,-

Takk for hjelp, og bare spør om det er noen uklarheter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste systemkamera på markedet tilbyr det meste av det på lista der, men ikke alt. Men jeg vil gjerne ha litt mer opplysninger først.

- Hva tenker du om størrelse? Noen foretrekker stort, andre lite.

- De fleste kamera jeg vil anbefale til en som begynner med speilrefleks koster 4-7 000 kr. Det gir rom for ekstrautstyr innenfor ditt budsjett på 10 000 kr. Er det noe spesielt ekstrautstyr du har lyst på?

- Medfølgende kit-objektiv er typisk 3x zoom i "normalområdet". Vil du ha mer zoom eller flere objektiver (tele, vidvinkel)?

- Ønsker du bildestabilisator i kameraet eller kit-objektivet, eller går det for det samme?

- Ønsker du mange knapper på kameraet for å styre funksjoner direkte eller går det greit med kameraer som må gjøre mye via menyene?

- Ønsker du kamera med optisk søker ("vindu") for å se bildet gjennom objektivet?

- Vil du ha HDR fiks ferdig i kameraet, eller sånn du setter sammen på PCen i ettertid?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste systemkamera på markedet tilbyr det meste av det på lista der, men ikke alt.

Kunne ikke se det var noe Pentax K-5 ikke klarer. Med forbehold om hva som menes med "timelapse" funksjon. Pentax K-5 kan en sette opp til å ta 1000 bilder i interval med selvvalgt tid mellom opptak og selvvalgt starttidspunkt, men en får en drøss med bilder som en selv må sette sammen til en video.

Lenke til kommentar

Når det gjelder timelapse, så finnes det fjernkontroller med den funksjonen for de kameraene som ikke har det innebygget.

Må det være en speilrefleks, eller kan et speilløst systemkamera være et alternativ? Når det gjelder video, så regnes Panasonic GH2 og Sony A55 som de beste modellene.

Det kan ofte være bedre å jobbe med HDR bilder på PC'en - da bruker du bracketing funksjonen på kamera for å ta 3 eller flere bilder i rask rekkefølge.

Lenke til kommentar
Kunne ikke se det var noe Pentax K-5 ikke klarer.

Budsjetett - trodde jeg. Prisen har vist falt litt siden sist jeg sjekket så nå tangerer den faktisk budsjettet: 9999 kr med 18-55 WR kit.

K-5 er i hvert fall genialt med tanke på HDR rett fra kameraet. K-r faller utenfor på grunn av bare 720p video.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De fleste systemkamera på markedet tilbyr det meste av det på lista der, men ikke alt. Men jeg vil gjerne ha litt mer opplysninger først.

- Hva tenker du om størrelse? Noen foretrekker stort, andre lite.

- De fleste kamera jeg vil anbefale til en som begynner med speilrefleks koster 4-7 000 kr. Det gir rom for ekstrautstyr innenfor ditt budsjett på 10 000 kr. Er det noe spesielt ekstrautstyr du har lyst på?

- Medfølgende kit-objektiv er typisk 3x zoom i "normalområdet". Vil du ha mer zoom eller flere objektiver (tele, vidvinkel)?

- Ønsker du bildestabilisator i kameraet eller kit-objektivet, eller går det for det samme?

- Ønsker du mange knapper på kameraet for å styre funksjoner direkte eller går det greit med kameraer som må gjøre mye via menyene?

- Ønsker du kamera med optisk søker ("vindu") for å se bildet gjennom objektivet?

- Vil du ha HDR fiks ferdig i kameraet, eller sånn du setter sammen på PCen i ettertid?

Størrelsen på kameraet spiller ikke en stor rolle, men jeg vil gjerne at det er noe å holde i, og at det er godt å holde i. Men som sagt, ikke en viktig faktor. Funksjoner er mye viktigere.

Hva som medfølger i kit'et er ikke så viktig, bare at det er rom for å oppgradere senere, så 3x holder som en start.

Jeg er ganske nybegynner på området, så angående bildestabilisatoren er jeg ikke sikker på. Hva er best, mest praktisk eller anbefalt?

Begge deler vil fungere fint for meg. Trykke på knapper, eller rote gjennom menyene. Bare funksjonene er der, så skal jeg nok finne fram.

Er det mulig å få kamera med elektronisk og optisk søker? Vil se bildet både på skjerm, og i "real time" gjennom objektivet.

Jeg vil helst sette sammen HDR-bildene på datamaskin, men jeg vil at kameraet skal kunne ta tre (eller fler) bilder etter hverandre og av seg selv stille inn riktige innstillinger. Og at disse innstillingene skal kunne skje automatisk, og forhåndsinnstilt. Eller blir det for mye å spørre om?

Og noe jeg glemte å nevne at jeg vil at kameraet skal kunne. Å kunne koble det til datamaskin med USB og kunne koble det opp mot et program på PCen og styre kameraet, og kunne lagre bilder rett på PCen.

Og ett lite spørsmål. Hva er det hovedsaklig som skiller ett speilreflekskamera til 5.000,- og ett til 10.000,-?

Lenke til kommentar

Og ett lite spørsmål. Hva er det hovedsaklig som skiller ett speilreflekskamera til 5.000,- og ett til 10.000,-?

5000,- kroner ;)

Litt mindre flåsete sagt, så er vil den dyrere modellen ha raskere seriebildehastighet, noe bedre AF og/eller er bedre bygd.

Bildekvaltiten vil som oftest være rimelig lik. F.eks, så har Canon 550D, 600D, 60D og 7D tilnærmet lik sensor, så hvis du skal ha en Canon, så er det kun andre egenskaper som skiller.

Lenke til kommentar

Hva som er godt å holde i er en veldig god start - og der bør du dra ned og klå sjæl - finne ut hvilken størrelse, hvilket merke og hvilken modell du liker å holde i. Dra og klå! Merket er egentlig underordnet.

Bildestabilisator i objektiv vs sensor betyr ikke så veldig mye - det er detaljer - som om det er pellicle-speil eller ikke. (never mind)

Elektronisk bilde bakpå kameraet heter "liveview", og alle nye hus har det.

Å ta flere bilder med forskjellig eksponering heter Bracketing (eller AEB for Auto Exposure Bracketing), og alle merker har det.

Å koble opp til PC og ta bilder derfra heter "tethering", og "alle" merker har det. Tror jeg.

Det som skiller dyre og billige hus fra samme merke er funksjonalitet - ikke først og fremst bildekvalitet. Det er størrelse på hus, byggekvalitet, betjening, autofokus, skuddtakt og fancy funksjoner som enda bedre bracketing, bedre video og annet.

Med ambisjonsnivået ditt ville jeg ikke gått for de aller billigste innstegsmodellene, men heller gå opp et hakk eller to - det har du også rom for i budsjettet.

Lenke til kommentar

Som det sies av andre er det du nevner noe de fleste av dagens speilrefleks klarer/kan.

Men skal noe anbefales så er Canon 550D et godt startkamera etter min mening, og nå som 600D er kommet vil prisene bli gunstige. Start med et såkalt "kitobjektiv" (normalzoom), men husk at objektivet bør absolutt ha bildestabilisator, Canon kaller deres for "IS". Et eksempel på pris: http://www.japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/canon/canon-eos-550d-m-18-55mm-is/

Her er en sammenligning mellom 3 av de rimeligste speilrefleksene fra Canon: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=144569&pids%5B%5D=121852&pids%5B%5D=144568&Sammenlign=Sammenlign

Så kommer minnekort i tillegg og eventuelt ekstrabatteri.

Jeg vil anbefale å starte der, så kan du fylle på med utstyr/objektiver ettersom du føler behov. Du gjør ikke noen "feil" ihvertfall med å starte på dette nivået, og får supre kameraer som tar meget bra bilder.

Angående video på speilrefleks er det generelt noe herk etter min mening målt mot dedikerte videokamera - det er ihvertfall ikke slik at det er bare å kjøre på som ellers med filming.

Tor

Lenke til kommentar

Å ta flere bilder med forskjellig eksponering heter Bracketing (eller AEB for Auto Exposure Bracketing), og alle merker har det.

Å koble opp til PC og ta bilder derfra heter "tethering", og "alle" merker har det. Tror jeg.

Det er dog ikke alle merker som har det i alle segmenter.
Lenke til kommentar
Det er dog ikke alle merker som har det i alle segmenter.

Jepp - avansert funksjonalitet som bracketing og sånt er typisk noe som fjernes fra de billigste modellene - litt som at billige bilmodeller ikke har trinnløs justering av hastigheten på vindusviskere og sånt. Hadde ikke kostet mye å implementere, men er fjernet for å gjøre ting enklere og for å differensiere.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske nybegynner på området, så angående bildestabilisatoren er jeg ikke sikker på. Hva er best, mest praktisk eller anbefalt?

Det har jevnlig vært et hett diskusjonstema her på forumet. Noen foretrekker det ene og andre foretrekker det andre. (Bare for å si det diplomatisk så vi ikke starter en lang diskusjon igjen)

Er det mulig å få kamera med elektronisk og optisk søker? Vil se bildet både på skjerm, og i "real time" gjennom objektivet.

Det finnes tre typer søkere som er aktuelle i dette kamerasegmentet:

1. Se bildet på LCD-skjermen i sanntid. Dette kalles live view og man ser "gjennom objektivet". Det fungerer ved at bildebrikken fanger opp bildet, behandler det elektronisk og viser det på skjermen. Tidsforskyvning fra opptak til visning på skjermen er marginal (jeg bare gjetter: 10 ms).

2. Se bildet i optisk søker i sanntid. Speil og prisme i kameraet gjør at man ser gjennom objektivet. Denne konstruksjonen er bakgrunnen for navnet speilrefleks. Tidsforskyvning: 0 ms. Lyset passerer gjennom kameraet uten noe elektronisk mellomledd.

3. Se bildet i elektronisk søker i sanntid. Her fanges bildet opp av bildebrikken i kameraet og sendes til en bitteliten LCD-skjerm som sitter dypt inni kameraet. Det søkervindu som minner om 2. viser bildet. Tidsforskyvning tipper jeg er i størrelseorden 10 ms. Oppløsning på miniskjermen kan f.eks være 1 megapiksel.

Alle moderne systemkamera (speilrefleks og spelløse systemkamera) har 1. Alle moderne speilreflekskamera har 1+2. Systemkamera uten speil har enten 1 eller 1+3.

Jeg vil helst sette sammen HDR-bildene på datamaskin, men jeg vil at kameraet skal kunne ta tre (eller fler) bilder etter hverandre og av seg selv stille inn riktige innstillinger. Og at disse innstillingene skal kunne skje automatisk, og forhåndsinnstilt. Eller blir det for mye å spørre om?

De fleste kamera har denne funksjonen. Det kalles (eksponerings)-bracketing og går ut på at de tar tre bilder etter hverandre i rask rekkefølge, med ulik lukkertid. Ett bilde blir undereksponert (for mørkt), ett blir passe eksponert og ett blir overeksponert (for lyst). Disse kan du sy sammen på PCen for å dekke fra veldig lyse toner til veldig mørke.

Og noe jeg glemte å nevne at jeg vil at kameraet skal kunne. Å kunne koble det til datamaskin med USB og kunne koble det opp mot et program på PCen og styre kameraet, og kunne lagre bilder rett på PCen.

Dette har både Canon, Nikon og Pentax (sistnevnte med 3. parts programvare), men jeg er usikker på om det gjelder de rimeligste modellene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som du skriver her, Simen, så vil jeg ha 1 + 2 på kameraet. Det kameraet jeg har nå har 1 + 3 og 3 er jeg veldig lite interessert i å ha.

Hva som i det siste har gjort at jeg vil ha nytt kamera er at min bror, som er veldig fotointeressert, har laget ganske mange fine timelapse-videoer. Og timelapse i HDR. Noe som ser utrolig stilig ut og jeg er interessert i å kunne gjøre det selv. Jeg har også sett mange bilder hvor noen har rettet kameraet mot nattehimmelen og fått med stjerner og kanskje en galakse her og der. Å få fine stjernebilder er jeg veldig interessert i, men om jeg skal få med meg en galakse eller andre himmelobjekter trenger jeg vel mere avansert utstyr.

Noe jeg også er opptatt av er makrobilder, altså nærbilder. Det liker jeg veldig godt å ta, så gode makroegenskaper er ønsket.

Nå har jeg vel gitt en del opplysninger, så kanskje noen har peiling på ett kamera som passer for meg, og kanskje en liten link. Så stikker jeg på butikken senere i uka og prøveholder noen kameraer for å finne det beste. Takk for hjelpen så langt! Gode og utfyllende svar og forklaringer.

Lenke til kommentar

1+2 betyr at vi kan utelukke systemkamera uten speil.

Hvilket kameramerke har broren din? Får du låne objektiver fra han? I så fall vil jeg anbefale samme kameramerke som han. Objektiver passer dessverre ikke på kryss av kameramerker, selv Sigma/Tamron sine med samme spesifikasjoner for alle merker.

Stjerner, galakser, stjernetåker, planeter osv krever ikke speilreflekskamera, men det krever et godt stativ. Helst motorisert stativ og gjerne lang brennvidde også om du vil ta bilde av noe mer enn melkeveien. Ta gjerne en kikk på min tråd for hva jeg skal/vil kjøpe og særlig de fire akam-guidene til astrofoto som er linket i starten av første innlegg.

Makro er en objektivegenskap. Ta en kikk på makroobjektiv-tråden for å se hva som finnes. Siden de koster fra ca 3000 kr og oppover regner jeg med det blir et senere kjøp.

Konkrete kameratips kommer. Først en liste over speilreflekskameraer med 1080p:

Canon EOS 500D

Canon EOS 550D

Canon EOS 600D

Canon EOS 60D

Canon EOS 7D <- Over budsjettramma

Canon EOS 5D Mark II <- Over budsjettramma

Nikon D3100 <- Mangler eksponerings-bracketing og timelaps

Nikon D5100

Nikon D7000

Pentax K-5

Sony Alpha DSLR-A560 <- Mangler eksponerings-bracketing og timelaps

Sony Alpha DSLR-A580 <- Mangler eksponerings-bracketing og timelaps

Da er det bare 7 modeller igjen som du bør kikke videre på. :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kamerakjøpet ble litt utsatt, men nå har jeg bestemt meg for å handle. I morgen skal jeg farte rundt i butikker og kjenne på forskjellige kamera, og jeg tror nok valget faller på 60D eller 600D. 7D ligger for øyeblikket akkurat utenfor det jeg har til rådighet av penger, og jeg tror ikke at 7D har noe jeg trenger som 60D ikke har.

Så, de siste spørsmålene. Bør jeg vente i 1-2 uker til neste lønning og kjøpe 7D? Hva er forskjellen mellom 60D og 600D?

Lenke til kommentar

Du sier det selv ("og jeg tror ikke at 7D har noe jeg trenger som 60D ikke har."). Så jeg hadde ikke ventet. Jeg hadde kjøpt 60D - mest grunnet bedre ergonomi enn 600D.

En ting å tenke på, dog. Du bør kanskje legge i litt kroner for et bedre objektiv enn 18-55mm IS. Så da er det mulig at du bør vente en lønning.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du vil også trenge endel ekstra utstyr også, hvis du skal gjøre alt du nevner i din første post :)

Men det viktigeste er at du finner et kamera du føler deg komfortabel med, du burde lære deg litt først og da vil alle oppgraderingene/ønsker komme av seg selv.

Lenke til kommentar

Kommer an på prisklasse.

EF-S 18-55 IS - budsjett, budsjett.

EF-S 15-85 IS - fantastisk skarphet kombinert med stort zoomområde.

Tamron 17-50/2.8 uten VC - ingen bildestabilisator og støyende autofokus, men skarp og lyssterk til prisen.

Makro - en god allrounder er EF 100/2.8 USM Macro.

Tele - budsjettvarianten er EF-S 55-250 IS. Evt EF 70-300 IS eller EF 70-200/4L.

Optikk - kikk på bruktmarkedet!

Lenke til kommentar

Startoptikk: 18-55mm IS fordi den bare koster noen få hundrelapper når den kjøpes sammen med kamera og du vil ha et slikt når du skal selge kameraet en gang i framtida. Det er helt ok å starte med og et greit utgangspunkt for å finne ut hvilken optikk du vil kjøpe når neste lønning kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...