mannyboi Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Jeg skal hjelpe en russebil (87 Chev Beauville) med montering av anlegg i siste liten, og trenger litt veiledning. Kan litt om bilstereo, men alt er selvlært og da er det alltids noe jeg har gått glipp av. I min egen bil har jeg lagt opp to batterier, hvorav begge er vanlige 12v bilbatterier. Disse er parallellkoblet med et voltsensitivt skillerele mellom, og dette er en løsning som jeg syntes fungerer utmerket i min bil. Det nye og ukjente for meg blir det at i den bilen jeg skal montere anlegget i er det en kondensator. Jeg har aldri vært borti kondensatorer før, men har lest meg opp til at dette skal være en meget hendig komponent i et anlegg som baserer seg på kun ett batteri (?). Jeg har kun fått tatt en kjapp titt på hva som skal settes sammen, men det er noe i denne duren: - Pioneer DEH-1120MP (4x 50w) - To 5" mellomtone foran - Muligens to 1" diskanthøyttalere foran - 2x 12" sub i dobbelkasse bak - Monoblokk til sub bak - Firekanals+1 forsterker bak - To+ treveis 6x9 bak - 1 farads kondensator Kobling av selve stereoet er ikke noe problem, det ser jeg for meg at skal gå relativt smertefritt. 5"erene kjører jeg på spillerens forsterker. Spørsmålet er hvordan jeg kobler inn kondensatoren? Er det bare å jorde den i karosseriet og trekke + fra batteriet? Slik jeg har forstått det er kondensatoren kun et mellomledd som sørger for at det er nok amper tilgjengelig når det trengs, og at den ikke oppbevarer strøm på samme måte som et batteri gjør. Blir det ikke da ytterst nødvendig med et ekstra batteri som er koblet med et skillerele mellom kondensatoren og kjørebatteriet? Ellers ser jeg for meg at kjørebatteriet tappes rimelig fort og at de blir strandet på flat mark. Eller vil kondensatoren lades opp, og kan drive anlegget selv over lengre tid? Er det da nødvendig med et skillerele mellom, slik at kjørebatteriet ikke tappes når kondensatoren er tom? Og sist: burde man drive HELE anlegget (ink. spiller) på kun kondensator? Ble mye frem og tilbake, men håper det er noen som kan få noe fornuft ut av dette! Takker for svar! Endret 27. april 2011 av mannyboi Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Du tar kondensatoren i høyre hånd, åpner søpplebøtta med venstra hånd, og kaster dritten, enklere blir det ikke. En kondensator er absolutt ikke nødvendig, så ikke heng deg opp i hvordan denne skal kobles, men drit i hele greia Det er mange som TROR at en kondensator gjør underverker, men dette er ikke tilfelle. Det er mye bedre å oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri (minus/jord) Er dette en kondensator som er kjøpt ny nå, så be dem levere den tilbake til butikke og få pengene igjen. En annen ting jeg reagerer på, er at du skriver det skal brukes en 2 kanals forsterker til sub, og en 3 kanals forsterker til 6x9"?? Hvordan har du tenkt til å løse det? Vær obs på at du ikke kan koble 2stk 12" i paralell (2ohm) på en brokoblet 2 kanals forsterker. 1 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 En kondensator lagrer energi akkurat som ett batteri, men har mye lavere indre resistans og mye høyere selvutlading. Hovedhensikten med en kondensator i en likestrømskrets (som forsyningssiden av en forsterker er) er å filtrere bort store spenningsvariasjoner. Kondensatoren skal ikke være hovedstrømkilden til anlegget, og kan ikke drive anlegget over lengre tid. Kondensatoren vil ha størst mulig effekt dersom den kobles inn så nære forsterkeren som mulig, helst maks 10-20cm kabel mellom kondensator og forsterker. Husk at kondensatoren må lades opp før den kobles til strømmen i bilen. En ikke oppladet kondensator fungerer som en kortslutning og vil knerte sikringen du har koblet mellom anlegg og batteri ganske umiddelbart. Vanligvis følger instruksjoner om hvordan den skal lades opp med i pakken. 1 Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Du tar kondensatoren i høyre hånd, åpner søpplebøtta med venstra hånd, og kaster dritten, enklere blir det ikke. En kondensator er absolutt ikke nødvendig, så ikke heng deg opp i hvordan denne skal kobles, men drit i hele greia Det er mange som TROR at en kondensator gjør underverker, men dette er ikke tilfelle. Det er mye bedre å oppgradere kablene mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og karosseri (minus/jord) Er dette en kondensator som er kjøpt ny nå, så be dem levere den tilbake til butikke og få pengene igjen. En annen ting jeg reagerer på, er at du skriver det skal brukes en 2 kanals forsterker til sub, og en 3 kanals forsterker til 6x9"?? Hvordan har du tenkt til å løse det? Vær obs på at du ikke kan koble 2stk 12" i paralell (2ohm) på en brokoblet 2 kanals forsterker. Godt å høre! Samtlige på denne bilen mente nemlig at kondensatoren var et batteri som kunne drive anlegget i åtte timer alene, det var det de ble fortalt av tidligere eiere. Den stod i bilen fra forrige eier, så det er nok lite å få igjen på den. Angående oppsettet er det kun en brønn på dobbelkassen til 12"ene, så de drives bare på en kanal. Forsterkeren er en forresten en monoblokk, ikke tokanals som jeg skrev! Er litt rusten på definisjonene, lenge er vel to år siden jeg sist ruttet med anlegget mitt. Er forresten denne forsterkeren. Den andre forsterkeren er en firekanals, ikke trekanals som jeg skrev. Det er denne her. En kondensator lagrer energi akkurat som ett batteri, men har mye lavere indre resistans og mye høyere selvutlading. Hovedhensikten med en kondensator i en likestrømskrets (som forsyningssiden av en forsterker er) er å filtrere bort store spenningsvariasjoner. Kondensatoren skal ikke være hovedstrømkilden til anlegget, og kan ikke drive anlegget over lengre tid. Kondensatoren vil ha størst mulig effekt dersom den kobles inn så nære forsterkeren som mulig, helst maks 10-20cm kabel mellom kondensator og forsterker. Husk at kondensatoren må lades opp før den kobles til strømmen i bilen. En ikke oppladet kondensator fungerer som en kortslutning og vil knerte sikringen du har koblet mellom anlegg og batteri ganske umiddelbart. Vanligvis følger instruksjoner om hvordan den skal lades opp med i pakken. Takk for en definisjon skrevet på ett nivå som var forståelig for meg Har lest litt rundt, men slet med å finne en til mitt nivå! Jeg var og koblet litt i dag, og etter å ha koblet til subkassen støtte jeg på et interessant problem. Lyden virket forsovidt grei den, men når jeg skrudde opp subens output level begynte den å klippe. Det var akkuratt som den prøvde å "puste" inni en plastpose. Jeg la også merke til at den grønne led-indikatoren begynte å flimre i takt med pustingen til suben, og antar derfor at dette er et strømproblem. Output level var slettes ikke høyt, og den klippet aldeles ikke fordi at suben ikke klarte mer. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer, jordingen er fin den, og alle sikringer er ok. Det er en grei dimensjon på ledningen som er trukket også, selvom den er vel 3-4m lang. Har noen et forslag på hva som kan være feilen? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hvor har du jordet? Og siden du sier at jordingen er fin, så har du kanskje målt den? Mål spenningen inn på monoforsterkeren når du spiller, så ser du fort om det er et strømproblem, også jorder du i et setebeltefeste 1 Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Hvor har du jordet? Og siden du sier at jordingen er fin, så har du kanskje målt den? Mål spenningen inn på monoforsterkeren når du spiller, så ser du fort om det er et strømproblem, også jorder du i et setebeltefeste Jeg har ikke hatt mulighet til å måle noe enda. Skal muligens ta en tur opp i morgen og se på det, om det blir tid! Det lå allerede jordete kabler ved forsterkerene, og jeg antok at disse var tilstrekkelig jordet, da det har vært dratt anlegg før på disse kablene. Om det er av samme størrelse er jeg ikke sikker på, men jeg skal absolutt demontere litt sidepaneler og se at de er jordet ordentlig. Om ikke skal jeg alltids få gjordt det ordentlig! Det er mye jungelløsninger i denne bilen, de har blandt annet skjøtet på en vanlig høyttalerledning (!) som strømkabel mellom hovedbryteren til anlegget! Men dette skal det jo selvfølgelig bli orden på nå takker forresten for god hjelp også, jeg syntes det er utrolig interessant å drive på med dette, og lærer masse edit: har lagt inn link til noen av komponentene i OP Endret 26. april 2011 av MannY318 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Godt å høre! Samtlige på denne bilen mente nemlig at kondensatoren var et batteri som kunne drive anlegget i åtte timer alene, det var det de ble fortalt av tidligere eiere. Den stod i bilen fra forrige eier, så det er nok lite å få igjen på den. En enkel kalkulasjon, for å avkrefte den påstanden skikkelig i vertfall. Antall amperesekunder en kondensator kan lagre på er kapasitet (farad) * spenning (Q = C * U). Har man en kondensator på f.eks 2 farad (den er stor i fysisk størrelse), og lader den opp til 14V blir det 2F * 14V = 28Asek, som omregnet til amperetimer er 28Asek / 3600 (sekunder pr time) = 0,0078Ah (!!) 0,0078Ah kommer man ikke langt med alene. Endret 27. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 (endret) En enkel kalkulasjon, for å avkrefte den påstanden skikkelig i vertfall. Antall amperesekunder en kondensator kan lagre på er kapasitet (farad) * spenning (Q = C * U). Har man en kondensator på f.eks 2 farad (den er stor i fysisk størrelse), og lader den opp til 14V blir det 2F * 14V = 28Asek, som omregnet til amperetimer er 28Asek / 3600 (sekunder pr time) = 0,0078Ah (!!) 0,0078Ah kommer man ikke langt med alene. Haha, da var ihvertfall de faktaene på bordet! Hadde en bilelektriker i dag som mente at en kondensator så absolutt ville vært å anbefale til dette anlegget her. Ikke vet jeg, men nå har jeg lagt opp ledninger uten kondensator, så jeg tror jeg dropper den uansett. Jeg ser teorien bak en kondensator, og når jeg først har en så ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke bruke den. Menmen. Jeg lurer nesten på om monoforsterkeren er defekt også, i dag testet jeg andre kabler og et annet jordingspunkt, uten hell. Testet suben på den sub-kanalen på den femkanals forsterkeren, og da fungerte den utmerket, men når jeg putter den på monoblokken får den helt krampeanfall så snart jeg skrur opp outputet litt. Om jeg har veldig lavt output og skrur opp lyden på spilleren går det greit, men det er nesten ingen bass som spilles fordi output er på nesten minimum. Skal teste forsterkeren i min egen bil i morgen, så får jeg svar på om det er den som er synderen Endret 27. april 2011 av mannyboi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå