Gå til innhold

Sommerjobb... igjen

Anbefalte innlegg

Jeg søkte på en rekke sommerjobber for omtrent en måned siden (se tidligere tråd), men jeg har ikke fått noen svar enda. Siden vi veldig raskt nærmer oss sommeren, begynner jeg å få litt angst for å ikke få noe. Er det noen som har ideer til arbeidsplasser som fremdeles ser etter sommerarbeidere og der det er stor sannsynlighet for å få jobb? Det trenger absolutt ikke være glamorøse jobber, men vil helst ikke jobbe på sykehjem (der jeg så vidt jeg forstår det er veldig stor sjanse for å få jobb). Jeg går første året på universitetet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 19 (og har for øvrig ikke førerkort).

Mener du at jeg bør ringe Adecco/Orcus/Manpower? Jeg fikk veldig lite ut av å ringe de bedriftene jeg søkte hos i forrige runde, snakket vanligvis med en kontordame som ba meg se på nettsiden til bedriften.

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på hvor du bor, men jeg så ikke på det som et problem å få jobb hos Manpower og Orcus. Det er bare å legge inn en CV på hjemmesiden deres og kanskje ringe etter et par dager, bare for å vise din interesse og spørre om de har noen sommervikariater. Sjekk forøvrig finn.no, de utlyser ofte stillinger der.

Du trenger ikke førerkort for å jobbe via dem, det er et pluss, men de fleste jobbene via disse vikarbyråene omfatter lagerarbeid/plukk osv hvor man ikke trenger førerkortet, med mindre du skal kjøre truck. Kan man få trucklappen hvis man ikke har kl.b?

Det er fine jobber hvis du ikke er for kresen. Orcus hadde høyere satser enn Manpower da jeg holdt på med slik jobbing, og hvis du velger å "no-life" den i sommer, kan du jo høre om de har noen 3-skifts vakter, da renner gryna inn.

Kan jo nevne at jeg bor sentralt på Østlandet, mange lager rundt omkring her.

Vil skyte inn at jeg har best erfaring med Orcus, hyggelige folk som jobber der og måten man legger inn timer på hjemmesiden deres, fant jeg ganske enkel. Manpower skal jeg aldri ha noe å gjøre med igjen, mulig jeg var uheldig men de to kontaktene jeg hadde var noen skikkelig rasshøl.

Et annet alternativ kan være å ta vekterkurs og prøve få tak i jobb hos Securitas eller G4S. Koster litt $$$ da, men det kan være godt å ha med senere i livet.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg får slenge inn en søknad hos de nevnte firmaene og se hva som skjer.

Jeg er for øvrig klar over at det finnes muligheter for vekterjobber, men jeg er dessverre neppe stor nok til å kunne overrumple en innbruddstyv eller skremme fulle bargjester som lager bråk. ;)

Lenke til kommentar

gå rundt og spør diverse steder hvis du ikke får napp... Er sånn jeg fikk min sommerjobb :D

Bare gikk innom en butikk og spurte om de ikke tilfeldigvis trengte en sommerhjelp.... så ga jeg de en søknad og CV!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg søkt på omtrent 15 jobber samt lagt inn CV hos en rekke bemanningsselskaper, men har kun fått avslag/intet svar. Er det mulig at det er mangelen på tidligere arbeidserfaring som kan være problemet? Jeg har aldri hatt bruk for penger, og har dermed aldri hatt noe slags "ordentlig" jobb tidligere. Det eneste jeg har på CV-en er dermed en slags jobb i en familiebedrift, i tillegg til utdanning. Det blir neppe bedre til neste år hvis jeg da fremdeles ikke har noen arbeidserfaring på CVen, så jeg begynner å bli nervøs...

Lenke til kommentar

Prøv å ring til dem, dra innom stedene du har søkt, og spør dem hvordan du ligger ann mtp jobben. Jeg hadde ikke spesielt mye erfaring da jeg søkte jobb hos Orcus.

Sjekket Finn.no? Burde absolutt ikke være vanskelig å få seg en lagerjobb..

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar

Jeg bor i Trondheim, men prøver hovedsakelig å få jobb i Bergen (hvor jeg kommer fra). Har veldig lite lyst til å være i Trondheim hele sommeren når ingen jeg kjenner kommer til å være her. Har likevel søkt på noen jobber i Trondheim for sikkerhets skyld, men har ikke fått noe bedre svar der.

Det er på Finn.no jeg har funnet nesten alle jobbene jeg har søkt på.

Har søkt på to lagerjobber, men har fått svar fra begge at de ikke vil innkalle meg til intervju pga. nok søkere som allerede har trucklappen.

Lenke til kommentar

oooch... lykke til med å få sommerjobb i bergen :S har sliti med jobb der sjøl, og fikk kun en ekstrastilling på en restaurant, når jeg egentlig gjerne skulle hatt en heltidsjobb... jeg ga opp å søke sommerjobb her, så flytter heller hjem for å jobbe der jeg jobba ifjor... kjenner også flere som sliter med å finne jobb her i bergen... er mange restauranter som trenger servitører da... har du prøvd det?

men ja, mange lagere, fabrikker som sikkert trenger folk.. jeg vet ikke om noen i bergen da men..

Lenke til kommentar

Jeg søkte på en rekke sommerjobber for omtrent en måned siden (se tidligere tråd), men jeg har ikke fått noen svar enda. Siden vi veldig raskt nærmer oss sommeren, begynner jeg å få litt angst for å ikke få noe. Er det noen som har ideer til arbeidsplasser som fremdeles ser etter sommerarbeidere og der det er stor sannsynlighet for å få jobb? Det trenger absolutt ikke være glamorøse jobber, men vil helst ikke jobbe på sykehjem (der jeg så vidt jeg forstår det er veldig stor sjanse for å få jobb). Jeg går første året på universitetet.

Forstår at du ikke vil jobbe på ett sykehjem pga de mindre "behagelige" delene av jobben. Men jeg vil si at det å jobbe på ett sykehjem gir deg mye mer. Snakke med mennesker, lære å jobbe i ett team som består av mange instanser (sykepleier, kokk, hjelpepleier, tannlege) selv om du som assisten kanskje ikke møter alle disse. Men du lærer utrolig mye om hvordan jobbe i gruppe, jobbe med andre mennesker og kommunisere med mennesker som har ulike behov. Dette du vil ta med deg i uansett yrke du velger videre.

Å jobbe på ett sykehjem har fått ett frynsete rykte som ikke stemmer med virkeligheten. Det er blitt fokusert altfor mye på tørk av rumper osv.

I tillegg er det flust av jenter i dette yrket og på sykehjemmene =).

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tok tipset til Samegerilja og søkte på et par sykehjemsjobber. Fikk svar (for begge, begge var hos kommunen) i dag at jeg ikke ble innkalt til intervju fordi jeg ikke hadde noe erfaring med slikt arbeid fra tidligere.

Operg, går ikke du på Ntnu ?

Et enda bedre tips for ungkarer er å begynne å jobbe så tidlig du kan, du vet aldri når du trenger 30k ekstra nok og en god referanse.

Jeg går på NTNU, men dessverre første året.

Statusen er for øvrig nå at jeg har søkt på 17 jobber, fått negativt svar på 7 av dem og null svar på resten. :( Hvis det kommer til å være slik neste år også ser jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å oppfylle kravene til praksis for sivilingeniørstudenter...

Endret av operg
Lenke til kommentar

Tok tipset til Samegerilja og søkte på et par sykehjemsjobber. Fikk svar (for begge, begge var hos kommunen) i dag at jeg ikke ble innkalt til intervju fordi jeg ikke hadde noe erfaring med slikt arbeid fra tidligere.

Operg, går ikke du på Ntnu ?

Et enda bedre tips for ungkarer er å begynne å jobbe så tidlig du kan, du vet aldri når du trenger 30k ekstra nok og en god referanse.

Jeg går på NTNU, men dessverre første året.

Veldig leit at de ikke ville intervjue deg engang. Vet om mange uerfarne som bare trengte noen opplæringsvakter før de jobbet som assistenter. Høres ut som om de ikke har nok personale til å drive med opplæring.

Håper da at du får jobb andre steder. Gir deg tommelen opp for at du sendte inn søknad ihvertfall =).

Lenke til kommentar

Ikke mange som vil innrømme det, men de fleste typiske sommerjobbene man kan få uten relevant erfaring eller utdanning får man via bekjente. Når man først har jobbet et år og fått en god referanse og fot innenfor, blir alt mye lettere, med mindre man driter seg stygt ut.

Jobb bra med skolen, og om et år eller to vil du sikkert få en studierelevant sommerjobb i en eller annen kul bedrift, da teller det ikke noe hvor mange år du har jobbet på gamlehjem eller klippet gress.

Hva går du, forresten ?

Det er noen bedrifter som tar in første og andreklassinger, men det er nok litt for sent nå.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...