Gå til innhold

Bør vi konkurranseutsette Lånekassen?

Konkurranseutsetting av Lånekassen  

45 stemmer

1. 1. Bør vi konkurranseutsette Lånekassen?

• Ja
      14
    • Nei
      22
    • Vet ikke/ Bryr meg ikke
      9

Anbefalte innlegg

Jo, de vil ikke trenge å motta søknadene og behandle henvendelser. Det er der de store ressursene ligger hos Lånekassen. Men ja kontrollordninger, men jeg mistenker at de ikke blir en 10-del av telefonressursene til Lånekassen, i tillegg har de kontrollordninger allerede i dag.

Men for den del, jeg er som tidligere nevnt motstander av forslaget ut fra SØS-grunner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt av problemet med å bare ha private aktører som tilbydere av stipend og lån er at det mest sannsynlig vil bli et dårlig tilbud. Samfunnsøkonomisk er det effektivt at alle som vil ha et lån skal få det dersom de kan betale mer enn det koster å tilby det. Banker ville sannsynligvis ikke tilbudt det til en så lav pris (pga. lønnsomhetsbetraktninger), og dermed faller mange utenfor. Dette handler om public choice teorien. Det er imidlertid vanskelig å si uten å ha de konkrete tallene på hva en bank kunne tjent på å tilby slik finansiell støtte, men mye tilsier at de ikke ville ha satt en pris som var lav nok.

Lenke til kommentar

Lånekassen er en relativt "liten", men til gjengjeld svært viktig system, da den sørger for at flere utdanner seg (evnt. blir på skolen). Selv om jeg støtter Høyre i det meste, er det to ting jeg ikke ønsker at skal bli konkuranse-utsatt:

Støtte til studenter, siden det er disse som faktisk skal betale statens regninger i fremtida, ikke de som dropper ut av skolen. Og det er viktig at det gjøres skikkerlig uten at noen prøvere "å spare"

Og..

Helse-vesenet. Helse-kostnader er så uelastisk som de bare kan bli grunnet at det gjelder helse og liv, derfor vil private aktører kunne sett hvilken som helst pris de vil og fortsatt tjene penger.

Lenke til kommentar

Det her virker som en særdeles dårlig idé, og noe jeg absolutt trodde Høyre hadde skjønt.

Staten vil måtte garantere for lånene slik at alle blir tilbudt lån. Risiko er dermed hos det offentlige, mens de private tar profitten, eller med andre ord en subsidiering av bankvesenet... Forøvrig er det ingenting som stopper bankene fra å tilby studielån i dag, hvis en student ikke mener han får nok utbetalt fra lånekassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...