ninja1337 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hei!, Etter mange år med speilrefleks kamera på hyllen er det på tide å fornye kamera. Det jeg har er et gammelt canon EOS 500 kamera( ikke digitalt) med objektet Canon Zoom lens EF 28-80mm og en Canon Speedlite 430EZ blitz. Bilder av utstyret Er det noe av dette som er brukenes? eller bør jeg glemme dette helt å kjøpe alt nytt? Sett evt litt på et Nikon D90 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374949 Tenkte å bruke maks 6000kr på kamera og evt objekt. Jeg skal ha kamera med meg på lengre tur i asia i sommer. Forslag til andre kamera mottas med takk Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Dra i butikk og klå på forskjellige hus! EF 28-80 er i kategorien "sådär" - ikke så veldig spesielt, og blitsen vil nok heller ikke vil fungere med nyere Canon-hus. (Kjøper du ny blits (bortsett fra 270EX) burde den derimot virke på ditt gamle EOS-hus, og EF-optikk laget for fullframe vil også fungere på det gamle huset.) Er du vant til Canon og å bruke Canon-hus kan det være ok å kikke på forskjellige Canon-modeller, men vil anbefale å kikke og klå på forskjellige merker - kjøp det merket som sitter best i hånden og du tror du vil kose deg med å bruke. Nikon D90 er et glimrende hus. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) og blitsen vil nok heller ikke vil fungere med nyere Canon-hus. Joa, den funker ypperlig, er faktisk i toppsjiktet blant de gamle blitsene, du får ttl og a-ttl men ikke e-ttl som de nyere Ex-blitsene gir. Uansett kamerafabrikat du kjøper så vil du ikke bli missfornøyd da alle dagens kameraer gir tilnærmelsesvis lik bildekvalitet. Men hvis du har tenkt og basere dette som en hobby burde du bruke litt tid for og finne et kamerasystem som passer din type fotografering. Endret 25. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Er du sikker på at det er speilrefleks du trenger. På lengere reiser synes jeg det er greit med noe mer kompakt, enten et av de ny systemkameraene uten speil (som Olympus E-PL2, Panasonic GF2 eller Sony Nex-3), eller noe ennå mindre som Olympus XZ-1, Panasonic LX5 eller Canon G12. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 @ninja1337: Jeg kom også fra EOS 500, men via 350D til 550D. Dog hadde jeg litt mer utstyr til EOS 500, inklusive blits (Speedlite 380EX) så det var naturlig å gå for Canon videre. Men du står langt friere. Av #se sine anbefalinger kan du vel også bruke Speedlite 430EZ på Canon Powershot G12. Personlig har jeg aldri opplevd størrelsen med speilrefleks som noe problem når jeg reiser, har fra tidlig på 80-tallet hatt et lite kamera som supplement, fra 1982 Olympus XA og etter 2003 et lite kompaktkamera. Tar allikevel med meg speilrefleksen først. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Må du kjøpe nytt? Finnes mange brukte alternativer som ikke koster skjorta. Da får du også mer for pengene mtp. byggekvalitet, AF, skuddtakt osv.... Bildekvaliteten skal du ikke tenke på, den er bra uansett hva du velger. Så lenge du har bra optikk. http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=150801&merkeid=3 http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=47&kjoepsalgid=2&id=150683&merkeid=3 Ellers er også D90 et godt valg, disse finnes også brukt. Lenke til kommentar
ninja1337 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Kjøpe brukt er alltids en mulighet, men synest det er greiest å kjøpe nytt kamera siden da vet jeg hva jeg får og om noe skulle gå gale med kamera så har man alltids garanti. Tenkte å ta meg en runde å klå litt imorgen. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=629302 Dette et bra tilbud? Hva vil være fornuftig for min del gå for et bra hus i første omgang og bruke the gamle objektet eller kjøpe alt nytt? Lenke til kommentar
Nator Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Det jeg gjorde var å oppgradere fra Canon 450D til 60D og bruker de gamle linsene. Det var virkelig et steg opp. Du får tak i 550D for ca 5400 kr uten linse f.eks. hos Japan photo. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Dette et bra tilbud? Hva vil være fornuftig for min del gå for et bra hus i første omgang og bruke the gamle objektet eller kjøpe alt nytt? Nei ville ikke kjøpt den pakka, normalt så pleier man og legge ved objektiver som ikke er populære/gode i sånne pakketilbud. Et standard kid-objektiv koster ikke mer en noen få hundrekroner ved kjøp at en kamerapakke så ville nok kjøpt det først og eventuelt selge/supplere med andre objektiver etterhvert som ønskene oppstår. 550D uten kid-objektiv 5289.-, 550D med kid-objektiv 5385.-. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå