Sunny-100 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Hei. Min 1 år gamle Packard Bell stasjonær PC var så full av støv at jeg bestemte meg for å støvsuge den. Inni PC'en var det en stor vifte som var festet med klips. Dessverre løsnet jeg klipsene og løftet av viften. Dette viste seg å være prosessor-viften, og selve prosessoren henger under. Får ikke på plass prosessoren igjen, da bøylen for å åpne/lukke holderen for prosessoren står i veien for selve kjøle-viften. For å få CPU'en på plass, må jeg trolig løsne denne fra kjøleren først. Hvordan gjør jeg dette uten å ødelegge CPU'en. Regner med at den henger i kjøle-pasta'en. Hva må jeg gjøre for å få fikset dette? Håper noen har gode svar. Hilsen Sunny-100. Endret 25. april 2011 av Sunny-100 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Løsemiddel (isopropanol) burde i det minste løsne prosessoren fra kjøleren. Trenger du å bruke klut, pass på at du bruker noe som ikke loer (altså ikke papir, lommetørkle, håndkle etc). Deretter bør du ordne ny kjølepasta før du monterer den igjen. Lenke til kommentar
Sunny-100 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 OK - Trodde slike sterke stoff kanskje ville ødelegge prosessoren? - Hva med å bruke en kniv og løsne den? Hvor mye tåler prosessoren? Fungerer kjølepasta som lim, eller er den som pasta etter et år? Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Om du har et slikt plastikklokk som nyere prossesorkjølere kommer med, kan du feste den under cpu og forsiktig "twiste" cpuen fra side til side. Funka for meg da min q9400 var stuck i stockkjølern. Endret 25. april 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
Sunny-100 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Nei, noe lokk har jeg ikke. PC'en er kjøpt ferdig komplett hos Elkjøp. Spørsmålet er om jeg kan bruke en skarp kniv å forsøke å løsne prosessoren fra kjøleren. Forsiktig lirke den av. Hvilken kjøle-pasta bør jeg bruke, og hvor får jeg tak i dette? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10543 http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/viftekontroller/ArcticCooling-MX-2ThermalCompound4gram/117617.4050/ Tror ikke valg av kjølepasta er særlig essensielt for deg. Kjølepasta er kjølepasta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå