Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det vanlig å synes at man ser stygg ut?

Anbefalte innlegg

Jeg vet akkurat hvordan du har det, og jeg har det på samme måte som deg. Forskjellen mellom deg og meg er at andre folk kommenterer negativt om utseendet mitt, for det gjør de ikke med deg?

Jeg har også hele tiden igjennom mitt liv oppfattet mitt utseende som stygt i forhold til andre. Akkurat som deg så slår de negative følelsene til når jeg ser et bilde av meg selv, enten det nettopp er tatt eller tatt for 10 år siden.

Jeg husker så godt da nettsamfunnet Blink hadde sine glansdager, og det var min tur til å lage profil, ettersom hele klassen hadde det måtte jo jeg ha det og.

Så jeg opprettet en profil og så at alle vennene mine hadde bilde av seg selv, så jeg tenkte, selv om jeg var usikker på meg selv så ville det jo ikke skade med et bilde slik at folk kunne kjenne meg igjen?

Så jeg fant fram det gigantiske Webkameraet jeg hadde og tok et bilde av meg selv som jeg syntes så helt greit ut. Et helt normalt bilde trodde jeg.

Noen dager senere logget jeg meg på Blink. Oi tenkte jeg, jeg hadde fått et brev fra en jente til og med. Men innholdet i brevet var noe helt annet enn det jeg hadde håpt på.

Jeg husker det som det var i går.

"Hei.. Unnskyld meg altså det er ikke for å være frekk eller no men du var J*vlig stygg!! Seriøst hvorfor viser du det stygge trynet ditt her inne?" Ja og sånn fortsatte brevet med de styggeste glosene du kan tenke deg.

Noen vil vel kalle dette her for en liten bagatell, men det brevet jeg fikk, og det fra en helt tilfeldig jente som var innom profilen min har satt dype spor i meg. Jeg var vel 11-12 år gammel på den tiden, og jeg husker at jeg brast i gråt etterpå. Det var en ordentlig bekreftelse på at jeg VIRKELIG var stygg, og at det ikke bare var noe som foregikk oppe i hodet mitt.

Jeg er nå 18 år og har selvfølgelig Facebook som alle andre. Har jeg profilbilde av meg selv? Nei det tør jeg rett og slett ikke, i frykt for å oppleve noe sånt igjen. Blir som å sammenligne en som har vært nær ved å drukne i tidlig alder, og som får vannskrekk for resten av livet.

Det eneste bilde av meg som er ute på Facebook er klassebildet. Og jeg ble veldig lei meg når jeg forleden så at noen hadde tagget "Ekling" over mitt ansikt. Ble ikke akkurat mer fristet til å ha profilbilde etter det heller nei, selvtilliten blir bare enda lavere når folk gjør sånn mot meg.

Og hver dag går jeg forbi en barneskole, og det hender jo av og til at det kommer et par førsteklassinger løpende bort til meg og sier at jeg ser rar ut, merkelig ut og av og til direkte stygg ut. Og selv om de er små unger så sårer det en altså, for sannheten det får man kun fra fulle folk og små unger.

Føler jo at utseende mitt har ødelagt mye av ungdomstida mi. Det skal jo være en gøy tid hvor man som eldre ser tilbake på og tenker på alle de gode minnene man hadde da. Om alle de kjærestene man hadde, flørtingen med jenter på fester, sitt første kyss osv.

Forrige gang jeg var på fest, endte det bare med at jeg ble baksnakket i senk av jentene som var der. Selvfølgelig måtte jentene jeg har gått på skole med i all herrens år, fortelle de ukjente jentene om hvilken stor taper jeg var og om hvor stygg jeg var. Da satt jeg bare resten av kvelden i sofakroken sammen med en kompis hele kvelden, og jentene sendte meg stygge blikk når de passerte.

Men uansett når det gjelder deg trådstarter, så vil jeg tro at du er en person med et helt normalt utseende, og at det bare er selvtilliten som spiller inn når du ser et bilde av deg selv.

Du får i alle fall ikke negative kommentarer av andre rettet mot utseendet ditt, og det skal du være glad for. For da betyr det jo at du egentlig er en kjekk ung mann.

Postet av anonym: 847dab6e4cc6f5e0f91e27477bb60569

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare påminne alle sammen om at dere må huske at dere er vant til å se deres eget speilbilde. Og vi tiltrekkes av symmetri, noe som betyr at når du ser bilder av deg selv så ser du speilvendt av det du er vant til. DET er problemet, ikke at du er stygg. Husker jeg kom på dette da exen min nevnte det til meg da vi stod og pusset tennene foran speilet at "så rar du så ut nå". Og jeg bare "hva? Ser jo helt vanlig ut".

Og det fikk meg til å tenke på akkurat dette. Da må du også tenke på at andre er ikke vant til å se deg speilvendt, noe som tilsvarer at andre ser DEG slik du ser deg selv i speilet ca. Det er bare du som synes det ser rart ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å dra damer trenger man selvtillit. Jeg er ikke oppskriften for noen pen person; lubben med kviser som svetter mye, men har sjeldent noe problem med damene. For min del er både fremgangsmåte og selvtillit det som teller.

Hvis du føler seg som en stygg person, oppfatter fort andre også deg som det. Stikk på klesbutikken og få hjelp av den søte jenta som jobber der til å finne noe som passer, stikk til frisøren og la den søte dama fixe håret, ta sol, begynn å tren, smil til verden.

(Er kanskje lettere på forumet enn i virkeligheten?)

Kan forresten nevne at jeg ser en stygg person når jeg ser meg selv i speilet/på bilder, men legger dette fra meg når jeg er på byen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...