Zarfax Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Er ute etter å forlenge levetiden på et bilbatteri (flere AH) fordi anlegget i bilen er såpass kraftig. Skal man seriekoble batteriene eller er det lurest å parallellkoble fra dynamoen? Hvis man seriekobler blir spenningen 24v hvis jeg ikke tenker helt feil, noe som ikke er så smart. Har ett anlegg på tilsammen 5000W hvor lenge vil det vare på 12v med ett 100AH batteri? Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Serie gir dobbel spenning, altså 24v som du sier. Du må nok parallellkoble batteriene. Angående mengde effekt som brukes på en 100AH batteri er vanskelig å si siden mye kommer ann på bilen, dynamo, ekstrautstyr, om bilen går på tomgang, vinterkjøring osv osv. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Alså .. Viss du seriekobler 2 12v batterier oppnår du en ladespenning i overkant av 24v. Ta og paralellkobl batteriene og få deg en større dynamo. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Du MÅ paralellkoble batteriene. Sett det andre batteriet (evt. de andre batteriene) så nære forsterkerne som mulig for å minimere effekttap i kablene. Hvis du faktisk klarer å presse 5000W kontinuerlig så vil et 100Ah-batteri vare ca. 10 min. til et kvarter. Endret 25. april 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Paralellkobler du dem beholder du spenningen, får dobbel Ah. Seriekobler du dem får du dobbel spenning, men beholder antall Ah. Det mest effektive er å seriekoble dem, men det krever at det som skal lade dem lader for 24V, og det som skal hente effekt fra dem (forsterkerene) er beregnet for 24V. Man vår ikke noe mer energi (Wh) ut av batteriene uansett hva man gjør, men å øke spenningen vil redusere tapet i ledninger. Uansett blir energien som kan hentes ut lik Ah * spenning som gir wattimer (Wh). F.eks har du 2 12V batterier på 100Ah så gir det med paralellkobling 12V * 200Ah = 2400Wh (2,4kWh). Med seriekobling blir det 24V * 100Ah = 2400Wh. I teorien, hvis man ser bort fra tap, gir det altså like mye energi/levetid, men tar man i betrakning tapet i ledninger blir høyere på 12V pga. høyere strøm, så vil seriekoblingen med 24V gi en fordel. I din situasjon er det nok uansett ikke aktuelt å styre med 24V, så du ender opp med å måtte paralellkoble dem som følge av at resten av anlegget er 12V. Endret 25. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Takk for svar, ser ut til at jeg hadde rett ja. Tviler på at det konstant trekker 5kw, men det trekker nok en god del ja. Slik et ser ut for meg er dog batteriene (dete ene er tatt ut, ikke originalt)seriekoblet, da det ene batteriet som er hovedbatteriet ser ut til å være det eneste som er koblet til dynamoen. Det andre batteriet er koblet via plussen på hovedbatteriet og minusen ned i chassiet. Tenker på hvor lenge det varer hvis bilen står stille uten noe annet på. Hva ville dere gjort hvis det både er viktig å ha lyd imens man kjører og imens bilen står stille? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hvis det andre batteriet er koplet via plussen til hovedbatteriet og minusen til chassis så er det paralellkoblet. Det er da også koblet direkte til dynamo da denne også er paralell med batteriet. Det som er typisk å gjøre er å sette et ekstra batteri bak. Man kobler minus til chassis og strekker en (tykk!) kabel fram til hovedbatteriet. Hvis du kobler et skillerele mellom hovedbatteriet og stereo-batteriet kan du spille kun på stereobatteriet til det er tomt (med motoren av) og fremdeles ha full kapasitet igjen på hovedbatteriet så du får starta bilen. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Takk for svar, men hvordan vil det da se ut hvis det er seriekoblet? Skillerele? Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Bare glem seriekobling helt. Skillerele er bare en slags automatisk bryter mellom 2 batterier. Du skal liksom kunne spille musikk lenge uten at det skal gå utover primær batteriet ditt på bilen. Altså din start batteri kan ikke tømmes pga anlegget ditt. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Har ett anlegg på tilsammen 5000W hvor lenge vil det vare på 12v med ett 100AH batteri? Hvis du lurer på det, så er det mye enklere å bare legge en jernstang over polene på batteriet og se hvor lang tid det tar før det eksploderer. Hvis det hadde eksistert noe sånt som et bilanlegg med 5000 watt utgangseffekt, ville det hatt et effektforbruk på 7-8000 watt eller mer, noe som ville representert en tilnærmet direkte kortslutning, og et strømforbruk på rundt 700 ampere, som er omtrent det 20-dobbelte av hovedsikringene i en vanlig enebolig. Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Har ett anlegg på tilsammen 5000W hvor lenge vil det vare på 12v med ett 100AH batteri? Hvis du lurer på det, så er det mye enklere å bare legge en jernstang over polene på batteriet og se hvor lang tid det tar før det eksploderer. Hvis det hadde eksistert noe sånt som et bilanlegg med 5000 watt utgangseffekt, ville det hatt et effektforbruk på 7-8000 watt eller mer, noe som ville representert en tilnærmet direkte kortslutning, og et strømforbruk på rundt 700 ampere, som er omtrent det 20-dobbelte av hovedsikringene i en vanlig enebolig. Nå synes jeg ikke at 8kW er mye.. La oss ta regnestykket ditt. P=UxI I=P/U 8000w / 12v = 666A Har jeg misforstått noe eller? Endret 26. april 2011 av Bilfikseren Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 8kW er sletts ikke mye. Hvis man regner kina-watt. 8000 ekte watt er derimot ganske mye. Spesielt på ett stakkars lite 100Ah-batteri. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 5000W kontinuerlig belastning? Hah, den var god. Har du link eller navn på komponentene du skal bruke? 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Med 600A på f.eks 2 meter med kabel på 64mm2 får man 200W med varme i kabelen... og det merkes. 64mm2 er en, noe (not), tykk kabel. Peak-effekt på peak-effekt.. ganske intressant egentlig hvor mye man gjør for markedsføringen. Man kunne i det minste oppgitt peak-RMS-effekten, som faktisk er nyttig, men når man oppgir effekten på toppspenningen på peak-effekt, så blir det en total unyttig verdi. Resultatet er selvsagt et helt unyttig tall. Akkurat som det å oppgi en TV med kontrastratio på 1:50000000... haha. Endret 27. april 2011 av gxi 1 Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 Det er 1800W på bassen og 6x400w på høytallerne. Har ikke peiling på peak effekt eller kontinuerlig belastning men det er det som er maks. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 6x400w på høytallerne. Snakker vi 15" i døra her eller? De stakkars vanlige høytalerne dine klarer nok ikke 400 watt nei. Har ikke peiling Det er tydelig, derfor vi vil ha komponentene. Merke, modellnavn/nummer. 1 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Hvis du er i nærheten av å trekke 5Kw med anlegget ditt, så hjelper det ikke stort med et batteri til, eller ti for den saks skyld, da MÅ du ha ny dynamo, og den må levere minst 400Apère for å levere nok til stereoen, og resten av det elektriske i bilen. Men fortell HVILKE komponenter du har, med navn og nummer, så kan vi svare deg eksakt hva du trenger 1 Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 http://www.bestbilstereo.no/index.php?nr=90&case=4&id=370&idkategori= @ Flimzes: Ingen grunn til å ha en spydig tone, ro deg ned vær så snill. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Søkte litt opp på de der.. 400W parvis peak, dvs. 200W pr. stykk peak 200W RMS parvis, dvs. 100W RMS pr. stykk Altså, oppgir 400W som er peak på to stykk (uten å skrive det), men i praksis kun 100W pr. stykk. Alt for markedsføringen. Endret 27. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Jeg er ikke urolig på noen måte. I følge spesifikasjonene så skal de 6x9" der klare å spille 120db ved 50hz maks volum. Det er mange 12" som vil slite med å levere slike nivåer, fantastisk. Men nok om det, høytalerne dine trekker ingen effekt i det hele tatt, de er kun en enhet som konverterer et elektisk signal til mekanisk lyd. Forsterkeren trekker effekten, og det er forsterkerne dine som er intresante i denne sammenheng. Endret 27. april 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå