Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjemme fra TG, blank skjerm på en av 2 pcer.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har to nesten identiske pcer begge med MSI C45 770 Hovedkort og Phenom II X3 prossesor.

 

Hovedpc:

4GB Corsair ram

HD4890 Gpu

 

"fil"pc:

2GB Hyper X ram

HD4350 Gpu

 

Etter å ha kommet hjem , tok jeg ut 3 harddisker av hovedpcen for å sette inn i filpcen, samt at jeg støvsugde og tok ut et S-ata pci kort av hovedpcen.

 

Etter at jeg satte inn igjen HD 4890 i hovedpcen og skrudde på fikk jeg ikkenoe bilde på skjermen.

 

Har prøvd:

 

- Ta ut og inn cpu.

- Prøvd det andre graffikkortet fra filserver

- Boote uten ram

- Boote uten strøm koblet til skjermkort

- Resette bios via jumper.

- Koble ut ting som bruker strøm, ex harddisker og vifter, slik at kun HK og gpu har strøm.

 

Begge pcene fungerte helt fint uten noen feil under hele tg.

 

Filpcen virket med en gang når jeg kom hjem, men ikke hovedpcen :<

 

Noen som har noen tips om hva jeg skal starte å feilsøke på videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å utdype litt.

Støvsugere er elektronikkens djevel. Statisk elektrisitet bygger seg opp i røret og kan lett utlade seg på komponenter. Trykkluft er derfor å foretrekke.

 

At støvsugingen har ødelagt noe, vil jeg mest sannsynlig tro, men det er ikke lett å si hva som har blitt ødelagt. Du må nesten drive en omfattende feilsøking selv.

Lenke til kommentar

For å sitere homer: "DOH!"

 

Men har iallefall funnet ut at rammen og grafikkkortet virker. Det sitter nå i den andre pcen.

Så er enten cpu, hk eller psu som det har skjedd noe med.

 

Tenkte på å teste ut den andre strømforsyningen, samt cpu bytte. Men kan det andre hovedkortet ta skade av en ødelagt psu\strømforsyning?

Lenke til kommentar

Jeg kan vel ikke love at det ikke tar skade, men du skal nok ha uflaks for at det skal skje.

 

Som nevnt over så har støvsugeren ingenting inni en datamaskin å gjøre da den lager svimlende mengder statisk elektrisitet. Trykkluft på boks, en antistatisk pensel eller lignende er riktig verktøy. Du kan støvsuge utvendige luftåpninger men aldri inni maskin.

Lenke til kommentar

Okei, skal feilsøke mer og se om jeg kan finne ut hvilket komponent som har sagt farvel senere, nå har jeg iallefall pc å bruke, og siden datamaskinene er identiske kan jeg greit plugge in HD med OS fra pcen som streika.

 

Men uansett dumt å ikke tenke på at støvsugern sannsynligvis ødelegger pcen. Hjelper jo lite å si " det har virka før " :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...