Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov om bosted i utland(etc/familie)

xcitu

Anbefalte innlegg

Jeg har en sak jeg lurer litt på.

Det er en familie, med ett barn. Mor og far er skilt, mor har giftet seg pånytt.

Mor ønsker å bo et år i Spania, noe som barnet ikke vil og faren har sagt at han ikke skriver under på noe som helst uten barnets samtykke. (Gjelder ikke meg)

Barnet er 15 år, blir 16 i oktober. Det jeg lurer på er om det finnes noen lov som sier at moren ikke kan ta med seg barnet til utlandet uten dens samtykke. Altså hvis barnet ikke vil bo ett år i Spania(PS: Mor har samværsrett), finnes det da en lov som hindrer moren i å ta med barnet til utlandet mot barnets vilje?

Hadde barnet vært 1-2 år gammelt så hadde saken vært anderledes, men i dette tilfelle er barnet 15(blir 16 i år) og barn i en slik alder har rett til å bli hørt.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barnet har rett til å bli hørt, og krav på at dets mening skal tillegges stor vekt etter fylte 12, men har ingen selvbestemmelsesrett eller rett til å hindre foreldrene i å flytte.

Hvem har foreldreansvaret? Dersom mor har foreldreansvar alene har ikke far noe han skulle ha sagt. Hvis det er strid mellom foreldrene om hvem som skal ha foreldreansvaret eller hvor barnet skal bo fast, skal barnet ikke flyttes ut av landet før saken er avgjort. Hvis de har felles foreldreansvar må begge være enige i at barnet skal flytte. Dette følger av barnelova § 40.

Barnelova § 41 har noe smidigere regler for 'stuttare utenlandsferder', men flytting i ett år kan vanskelig regnes som en kort utenlandsreise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...