Seig2 Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Hei, har en harddisk som plutselig har startet å gi uønsket klikkelyd fra seg .. Kan virke som om lesearmen er ødelagt.. Skulle gjerne ha fått gjennopprettet data.. men helst uten å måtte ut med 5-10.000 NOK Noen som har tips til hva jeg bør gjøre? (vil helst holde meg under 2-3000,-) Har sjekket ebay litt.... og der dukker det opp bl.a: http://cgi.ebay.com/Data-Recovery-Professional-Services-Any-Hard-Drive-/190518693627?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5bcc8efb ($399) http://cgi.ebay.com/Professional-Data-Recovery-Service-HDDs-BAD-sectors-etc-/260760389247?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb687c67f ($79) Endret 25. april 2011 av anselmo Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Litt lite info her. Det høres ut som om du ikke får lest disken i det hele tatt og da er sjansene ikke gode for å redde data. En mulig årsak til klikkelyden er at lesearmene parkerer hele tiden og dermed ikke kommer ut på platene. Hvis så er tilfelle så er det 20000kr til IBAS som bytter platelageret over i en annen disk og jeg tviler på at du har så viktige data. Det du kan prøve selv er å brenne UBUNTU på en cd/dvd, boote fra den, og se om disken kan akksesseres derfra, hvis det ikke går så tror jeg strengt tatt du skal glemme hele greia. Lenke til kommentar
Seig2 Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Litt lite info her. Det høres ut som om du ikke får lest disken i det hele tatt og da er sjansene ikke gode for å redde data. En mulig årsak til klikkelyden er at lesearmene parkerer hele tiden og dermed ikke kommer ut på platene. Hvis så er tilfelle så er det 20000kr til IBAS som bytter platelageret over i en annen disk og jeg tviler på at du har så viktige data. Det du kan prøve selv er å brenne UBUNTU på en cd/dvd, boote fra den, og se om disken kan akksesseres derfra, hvis det ikke går så tror jeg strengt tatt du skal glemme hele greia. Får ikke lest data nei. Lesearmen lager en gjenntagende "klikkelyd". Har ikke såå viktige data nei.. vil maks punge ut 2-3.000 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Som sagt, hvis du ikke klarer å lese disken fra Ubuntu heller så blir rimelig umulig å prøve å redde noe. Så lenge disken er lesbar så er det programmer til Ubuntu som kan lese tilogmed overskrevne data og legge de over på andre enheter.NB. Dette er heller ikke plankekjøring. Men alt er avhengig at disken kan leses. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 En ting som kan fungere på noen harddisker. La maskinen stå på med harddisken tilkoblet. La den så stå å "tikke fra seg" over natten eller noe. I en del tilfeller kan harddiskens egne firmware (programvare) registrere uleselige områder og dermed gjøre at man får tilgang til disken i OS/BootCD/etc. Har gjort dette selv på flere harddisker. Lenke til kommentar
bollapinnsvin Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Ville nok vært litt forsiktig med å la harddisken stå på med tikkelyder da dette kan føre til skader på platene i harddisken, og da vil dataene være tapt for alltid... Jeg har brukt Ahlberg data en gang tidligere. De er et godt alternativ til ibas, og gjør samme jobben for halve prisen. Maks pris kr. 9.900,- iflg. deres nettsider - www.ahlbergdata.no Men lykke til uansett. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Hvis han ikke vil bruke $$$$$ penger og allerede annser dataene som tapt så er det verdt et forsøk. Har hatt stort hell med dette selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå