Gå til innhold

Hvilken selvforsvar for jente? barn..

Anbefalte innlegg

Hey

Tenkte datteren min skulle få begynne på selvforsvar/kampsport når hun blir gammel nok.

Er så mange rare å syke folk der ute at jeg vil hun skal kunne forsvare seg selv når hun er eldre.

Hva er minste alder for nybegynner? 6år? 8 år?

Hvilken kampsport passer best for jenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har veldig liten tro på foreldre som gjeter barna sine til å holde på med en sport. Hvis du vil at hun skal drive med kampsport hadde jeg heller hintet om det når den tid kommer at hun vil gjøre noe, men også gi flere valgmuligheter så hun kan velge det hun har mest lyst til.

Er bare 17 selv, og du reagerer kanskje på at jeg skal drive med "voksenopplæring", men nå er jeg selv et barn og kanskje en bedre kilde enn andre voksne som evt. ikke klarer å sette seg inn i barnets situasjon (kanskje?)

Endret av Error
Lenke til kommentar

Har selv gått noen år på Tae Kwon Do, og jeg hadde absolutt ikke klart og forsvare meg noe bedre enn om jeg ikke hadde gått der. Dette er fordi jeg ikke hadde tenkt eller reagert fort nok. Noen plusser med å gå der er at man trener litt styrke, men det går mest i å lære seg spesielle mønster man må mestre for og få nye belter.

Tror heller jenter skal fokusere på spesielle øvelser som kan få voldtektsmenn til å stikke av. Skrike så høyt man kan, sparke de i skrittet, stikke de i øynene, slå de i magen etc. Det skal og sies at det er lurt og lære seg hvordan man kommer seg løs hvis noen griper deg i håndleddet, rundt halsen etc. Dette er øvelser du og datteren din kan trene på hvis du føler det er nødvendig, og som finnes fint forklart på videor på nettet.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Kanskje Aikido kan være noe da?

Her har man fokus på kroppens bevegelse og å få motstanderen ut av kontroll.

Hvis ikke er det jo Krav Maga som igjen går mer på slag, spark og skriking. Litt mere brutalt og rett på.

Ser det er flere jenter som driver med kickboxing. Her lærer man hvertfall å bli tøffere, og ikke være redd for å forsvare seg. Hvis du lærer noen enkle teknikker om hvordan komme seg ut av håndgrep ved siden av, tror jeg dette kan være tingen.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig med kidio007 over her. All kampsporttrening gjør deg bedre rustet enn ingen kampsporttrening. Klubb, instruktør, stilart og utøver har selvfølgelig en del å si. En 6-åring har nok uansett dårlige odds mot en stor sterk voksen mann om hun skulle bli overfalt. Men selvforsvar i TMA (traditional martial arts) har en litt bredere betydninng enn det mange tenker.

- I TMA legger man stor vekt på etikk og hvordan man skal forholde seg til andre mennesker. Det er bedre å unngå konfrontasjon enn å stramme knyttneven straks man kjenner seg fornærmet.

- Fysisk fostring gjør deg bedre rustet til å løpe vekk, noe som er foretrukket utvei om man likevel kommer opp i en situasjon. Evt. gi en hard høyre eller ballespark også løpe vekk. Ettersom sparke og slå er noe du gjør på hver Taekwon-do trening, er det noe som fort legger seg i muskelminne, eller instinktet.

- Kampsporttrening bedrer deg også mentalt sett. Man blir flinkere å fokusere, får bedre selvtillit og kan klare å holde hodet kaldere i situasjoner.

Les mer om kampsport og barn her: http://www.ntkd.no/introduksjon/index.php?q=&intro=barn

De aller fleste får uansett heldigvis aldri bruk for kampsporttreningen utenom i treningshallen. Krav Maga som nevnes over her, er veldig bra selvforsvar, men er absolutt ikke noe for 6-åringer, og neppe noe for de fleste under 16. Taekwon-Do og Judo er ganske barnevennlige kampsporter, og de har egne opplegg for barn med mer lek og moro enn for voksne.

http://www.ntkd.no/

Noen Judoklubber har Knøttejudo som er for barn 3-6 år, og noen Taekwon-Do-klubber har TKDTigers som er for barn 4-6 år.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig med kidio007 over her. All kampsporttrening gjør deg bedre rustet enn ingen kampsporttrening. Klubb, instruktør, stilart og utøver har selvfølgelig en del å si. En 6-åring har nok uansett dårlige odds mot en stor sterk voksen mann om hun skulle bli overfalt. Men selvforsvar i TMA (traditional martial arts) har en litt bredere betydninng enn det mange tenker.

- I TMA legger man stor vekt på etikk og hvordan man skal forholde seg til andre mennesker. Det er bedre å unngå konfrontasjon enn å stramme knyttneven straks man kjenner seg fornærmet.

- Fysisk fostring gjør deg bedre rustet til å løpe vekk, noe som er foretrukket utvei om man likevel kommer opp i en situasjon. Evt. gi en hard høyre eller ballespark også løpe vekk. Ettersom sparke og slå er noe du gjør på hver Taekwon-do trening, er det noe som fort legger seg i muskelminne, eller instinktet.

- Kampsporttrening bedrer deg også mentalt sett. Man blir flinkere å fokusere, får bedre selvtillit og kan klare å holde hodet kaldere i situasjoner.

Les mer om kampsport og barn her: http://www.ntkd.no/introduksjon/index.php?q=&intro=barn

De aller fleste får uansett heldigvis aldri bruk for kampsporttreningen utenom i treningshallen. Krav Maga som nevnes over her, er veldig bra selvforsvar, men er absolutt ikke noe for 6-åringer, og neppe noe for de fleste under 16. Taekwon-Do og Judo er ganske barnevennlige kampsporter, og de har egne opplegg for barn med mer lek og moro enn for voksne.

http://www.ntkd.no/

Noen Judoklubber har Knøttejudo som er for barn 3-6 år, og noen Taekwon-Do-klubber har TKDTigers som er for barn 4-6 år.

Takk for veldig bra svar :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Ta henne med på jiu jitsu kurs. Denne kampsporten er perfekt til selvforsvar: Og helt perfekt til barn i alle aldere. Kan ikke presisere nåkk kor viktig bjj/Ground grapping er i selvforsvar.

Når 80% av alle slagsmål ender på bakken så har verken akido/krav maga eller noen annen kampsport enn judo og Bjj noe å si.

It teaches that a smaller, weaker person can successfully defend against a bigger, stronger assailant by using leverage and proper technique—most notably by applying joint-locks and chokeholds to defeat the other person. Brazilian Jiu Jitsu training can be used for sport grappling tournaments (gi and no-gi) and mixed martial arts (MMA) competition or self defense.[3] Sparring (commonly referred to as 'rolling') and live drilling play a major role in training, and a premium is placed on performance, especially in competition, in relation to progress and ascension through the grades/belts.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Jiu-Jitsu

Driver selv med bjj og er ufattelig morsomt.

Svært sannsynlig senario som mange kvinner som menn finner seg i.. Hva skal du gjøre når noen større enn deg sitter oppå deg å holder deg nede eller slår deg? :O

Denne forteller deg alt. Bjj. the way to go!

ingen kampsport e så effektiv som bjj.

E utruli fint å høre at selv 5 åringa kan bruke teknikkan.

Hvordan startet det:

Gracie realized, however, that even though he knew the techniques theoretically, the moves were much harder to execute. Due to his smaller size, he realized many of the judo moves required brute strengt which did not suit his small stature. Consequently, he began adapting judo for his particular physical attributes and through trial and error learned to maximize leverage, thus minimizing the force that needed to be exerted to execute a technique. From these experiments, Gracie Jiu-Jitsu, later known as Brazilian Jiu-Jitsu, was created. Using these new techniques, smaller and weaker practitioners gained the capability to defend themselves and even defeat much larger opponents.

In May 1955, at the YMCA in Rio de Janeiro, Gracie participated in a 3 hour 42 minute fight against his former student Valdemar Santana, with Gracie losing by technical knockout due to exhaustion This fight is the longest uninterrupted MMA fight in history.

ooo får chills bare av å læse alt historien.. Håpe du velge nåkka morsomt som ho trives med :)

Hadde selv en far som er svart belte i judo. og ble pushet hele tiden til å ta opp kampsport som barn. ikke før jeg ble rundt 17 år fikk jeg lysten tilbake. Ikke gjør samme feil, hadde jeg visst at bjj var så interessant og lærerikt så hadde jeg begynt med det så tidlig som mulig, gjør det artig for barnet, vær med på kursene og gjør ting til en vane. en god vane..

Endret av nipton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...