Gå til innhold

Nintendo bekrefter ny konsoll


Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg er litt overrasket over dette valget å gi et en slags mellomstasjon av en konsoll.

Er dette en slags innrømmelse at Wii kanskje ikke var helt som den skulle vært og manglet ting som folk så på som en selvfølge når den kom?

En kan jo ikke annet enn å spekulere i grunnen til at denne konsollen kommer og det er haugevis med mulige grunner.

 

At den kommer i salg allerede neste år er jo ganske heftig forsåvidt, men det spørs hvor skjelven Sony og Microsoft egentlig blir. De tjuvstarter jo på ingen måte en ny generasjon. Er vel mer sånn "Velkommen etter Nintendo!".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en slags innrømmelse at Wii kanskje ikke var helt som den skulle vært og manglet ting som folk så på som en selvfølge når den kom?

Historisk sett har det som regel gått 5-6 år mellom hver Nintendo-konsoll, så den økte maskinkraften er nok bare et resultat av at maskinvaren er billig nok.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er litt overrasket over dette valget å gi et en slags mellomstasjon av en konsoll.

Er dette en slags innrømmelse at Wii kanskje ikke var helt som den skulle vært og manglet ting som folk så på som en selvfølge når den kom?

En kan jo ikke annet enn å spekulere i grunnen til at denne konsollen kommer og det er haugevis med mulige grunner.

 

At den kommer i salg allerede neste år er jo ganske heftig forsåvidt, men det spørs hvor skjelven Sony og Microsoft egentlig blir. De tjuvstarter jo på ingen måte en ny generasjon. Er vel mer sånn "Velkommen etter Nintendo!".

 

Det som er viktig å huske på er at Nintendo ikke har sagt en døyt enda, annet enn kodenavnet og at den kommer i 2012. (?)

 

Virker som mange her inne begår tabben å begynne å kritisere/rose Nintendo for alt mellom himmel og jord, uten at vi vet en dritt om selve konsollen. For alt vi vet kan konsollen bli et ordentlig krafthus, med mer kraft enn den mektigste PC, eller den kan bli Wii * 1,5 -- eller alt innimellom.

 

Poenget er at vi ikke vet en ting, så folk må slutte å diskutere rykter som om det var fakta. (Uansett hvor sannsynlige ryktene eventuelt måtte virke)

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er viktig å huske på er at Nintendo ikke har sagt en døyt enda, annet enn kodenavnet og at den kommer i 2012. (?)

 

Virker som mange her inne begår tabben å begynne å kritisere/rose Nintendo for alt mellom himmel og jord, uten at vi vet en dritt om selve konsollen. For alt vi vet kan konsollen bli et ordentlig krafthus, med mer kraft enn den mektigste PC, eller den kan bli Wii * 1,5 -- eller alt innimellom.

 

Poenget er at vi ikke vet en ting, så folk må slutte å diskutere rykter som om det var fakta. (Uansett hvor sannsynlige ryktene eventuelt måtte virke)

Litt usikker på hvorfor du quoter meg. Jeg hverken roser eller kritiserer Nintendo.

Har vanskeligheter for å tro at Nintendo plutselig kommer med et svinedyrt monster (noe som er umulig å unngå hvis en har planer om å tjuvstarte neste generasjon), så da er alternativet at det er en mellomstasjon av en konsoll som er like bra om kanskje ikke ørlite bedre enn Xbox360 og PS3, men likevel ligger på nivå med dagens Wii i pris.

 

Og det er ikke til å unngå at du får en følelse av at den kommende konsollen er nærmere det vi en gang forventet at Wiien skulle vært.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med den utmerkede posteren Jakoozie i at vi skal være litt forsiktige med å dele ut karakteristikke på dette valget allerede nå. Er veldig mange som drar med seg fordommer om Nintendo og deres strategier inn i denne tråden, men folk burde vite at det eneste sikre med Nintendo under Satoru Iwata er at det er ekstremt vanskelig å spå hvor de vil gå fremover. Nettopp derfor bør vi ikke dømme dette valget før vi vet mer om hva det innebærer, og nettopp derfor er det også knyttet ekstremt mye mer forventing og entusiasme rundt en ny konsoll fra nettopp Nintendo - til tross for at mange her inne tydeligvis er svært så misfornøyd med Wii.

 

Men det jeg tror de fleste er enig i - og er grunnen til at såpass mange tross alt poster her - er at Nintendo kommer til å forsøke å gjøre noe nytt. De kom med D-paden, de kom med skulderknapper, de kom med analogstikken, de kom med rumble, de kom med trådløs kontroller, de kom med touchskjerm, de kom med motion kontroll, og de har faktisk hatt meget konkurransedyktig hardware med 4 av 5 konsoller de har gitt ut. At de i tillegg har den suverent viktigste og mest kreative spilldesigneren noensinne i sine rekker gjør at forventningene bør være høye. Og til forskjell fra det som virker å være den generelle trenden på det folk skriver her inne - vi bør være misfornøyd om Nintendo "bare" kommer med ubersterk hardware, nydelig grafikk og fantastisk online. For da spiller Nintendo etter samme pipe som Microsoft og Sony, og selv om det kanskje vil være mer i tråd med mange av posterne her sine behov, så vil det også gi oss et mer ensartet og mindre interessant spillmarked med tre aktører som ligner hverandre veldig mye. Derfor håper jeg, og forhåpentlivis de fleste andre Nintendo-fans, at Nintendo ikke hører på slike debatter som dette. At de ikke går for hundre ganger sterkere enn PS3, blu-ray og alt det der, men at de fokuserer sine tross alt begrensede ressurser på noe unikt, noe innovativt, og noe som gjør at det unge mediet vårt kanskje, kanskje, kan bli forbundet med noe mer enn bare first person shooters, gayspeak over live, og blodige quicktime events. Med en kraftig maskin stenger Nintendo også døren for at mindre selskaper kan konkurrere, da også budsjettene (som vi har sett denne generasjonen) vil øke dramatisk, og slik bare gi rom for Mario, GTA, Pokemon og Call of Duty, med en Braid eller to en gang i blant over en online-tjeneste bare halve brukerbasen vet om. Nei, da håper jeg heller at Nintendo ikke tar for kraftig i med specsene, bruker ressursene på andre unike aspekter ved konsollen, unngår å fremmedgjøre selskaper som Vanillaware og Grasshoppers, og gir oss noe genuint nytt enda en gang. Selv om det mest sannsynlig ikke vinner Cod-crowden og resten av gamerne som er tilfreds med dagens spillvirkelighet som den er, så kan vi som er glad i kreative spill som Ico, Pikmin, Wii Sports eller LocoRoco heller bli skuffet igjen om Nintendos hook ikke skulle vise seg å bli like utbredt som vi hadde håpet.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koster rundt 160 for konsollversjonen for øyeblikket ;)

 

Essensen er uansett den samme, konsollspill koster mer, og om man er en ivrig gamer er det dermed dyrere med konsoll.

 

AtW

 

Konsollspill koster mer, men det er fortsatt dyrere å være "ivrig gamer" på PC. Det kan ikke diskuteres engang.

Lenke til kommentar

Koster rundt 160 for konsollversjonen for øyeblikket ;)

 

Essensen er uansett den samme, konsollspill koster mer, og om man er en ivrig gamer er det dermed dyrere med konsoll.

 

AtW

 

Konsollspill koster mer, men det er fortsatt dyrere å være "ivrig gamer" på PC. Det kan ikke diskuteres engang.

 

Selvfølgelig kan det det. Det er enkel matematikk, en spille-PC koster kanskje 4k mer enn en konsoll, et konsollspill ksoter kanskje i snitt 150 kr mer. Enkel matematikk, et sted møtes kurvene. Så kan man sikkert diskutere akkurat detaljene rundt disse forskjellene, men kurvene møtes allikevel et sted. Men dette begynner å bli ganske OT.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med den utmerkede posteren Jakoozie i at vi skal være litt forsiktige med å dele ut karakteristikke på dette valget allerede nå. Er veldig mange som drar med seg fordommer om Nintendo og deres strategier inn i denne tråden, men folk burde vite at det eneste sikre med Nintendo under Satoru Iwata er at det er ekstremt vanskelig å spå hvor de vil gå fremover. Nettopp derfor bør vi ikke dømme dette valget før vi vet mer om hva det innebærer, og nettopp derfor er det også knyttet ekstremt mye mer forventing og entusiasme rundt en ny konsoll fra nettopp Nintendo - til tross for at mange her inne tydeligvis er svært så misfornøyd med Wii.

Nå må du ikke blande det å være missfornøyd med det faktum at Wii har større mangler enn Xbox360 og PS3.

Det er faktisk mulig å være fornøyd med noe, men allikevel ønske mer fra det.

 

Og ja, jeg er helt enig at Nintendo burde holde seg der de er. De har sitt eget marked og de gjør klokest i å fokusere mest på det. For det er tross alt det markedet som har ført dem dit de er idag.

Allikevel finnes det ting de kan gjøre bedre. Etter det jeg har hørt så er lagringsplass og enda bedre onlinetjeneste de to store tingene på ønskelista.

 

Til tross for at jeg ikke eier en Wii eller noen annen Nintendo konsoll for den saks skyld, så vil jeg bli utrolig skuffet om den nye konsollen ikke har en skikkelig nyvinning ala Wii-moten. Og ryktene om at kontrolleren er en touchpad, ser jeg ikke på som noe særlig nyvinning for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke blande det å være missfornøyd med det faktum at Wii har større mangler enn Xbox360 og PS3.

Det er faktisk mulig å være fornøyd med noe, men allikevel ønske mer fra det.

 

Og ja, jeg er helt enig at Nintendo burde holde seg der de er. De har sitt eget marked og de gjør klokest i å fokusere mest på det. For det er tross alt det markedet som har ført dem dit de er idag.

Allikevel finnes det ting de kan gjøre bedre. Etter det jeg har hørt så er lagringsplass og enda bedre onlinetjeneste de to store tingene på ønskelista.

 

Til tross for at jeg ikke eier en Wii eller noen annen Nintendo konsoll for den saks skyld, så vil jeg bli utrolig skuffet om den nye konsollen ikke har en skikkelig nyvinning ala Wii-moten. Og ryktene om at kontrolleren er en touchpad, ser jeg ikke på som noe særlig nyvinning for å være ærlig.

 

At Wii har større mangler enn PS360 er subjektivt, og jeg er personlig uenig. Men at den har store mangler, er det likevel ingen tvil om, og jeg ønsker selvsagt også slike ting som brukerkonto-baserte nettløsninger, et skikkelig online der man ikke føler seg som en ensom gamer som på Wii (selv om jeg ikke egentlig spiller online), HD-grafikk og mye mer av de gode funksjonene til PS360. Jeg vil bare ikke at de skal prioritere disse tingene i stedet for noe slikt som Wiimoten :) Dog, det beste vil selvsagt være alt, men så lenge Nintendo tross alt er en business med det overordnede målet å tjene penger, så er det begrenset hvor sterk maskinvaren kan være før det går på bekostning av andre funksjoner. Ellers virker det som om vi er enige om de fleste andre tingene du skriver :)

Lenke til kommentar

Forhåpninger jeg har til Nintendos nye konsollslipp:

 

  • Kompatibel med Wii og tilbake til NES.
  • Minst 3 stk. AAA titler på lanseringsdagen, Zelda og Mario er selvskrevne her.
  • Håndkontroll uten alt for mye dill-dall og enkel lading/docking.
  • Onlinebutikk med alle spill fra tidligere konsoller.
  • USD/Euro/NOK betaling, ikke egen tøysevaluta.
  • Konsollen må tydelig skille seg fra Wii på utseende og være "kul".
  • Pris under 4k inkludert 1 valgfritt spill her til lands på det høyeste.
  • OK pris ved utvidelse av lagringsplass.

 

Blu-ray kan sony styre med. Jeg ville hatt tilgang til spotify og en film/tv-serie butikk for å se 720p/1080p av det man måtte ønske.

Lenke til kommentar

Håper virkelig at Nintendo igjen blir selskapet som serverer den råeste grafikken og beste kontrollene. Liker ryktene om skjerm på kontrollen - kan gi mange spennende muligheter. Trenger ikke være så dyrt så lenge det bare er en monitor. Kanskje er Four Swords Adventures på Gamecube en light-utgave av deler av det vi har i vente (der man kunne bruke Gameboy Advance som kontroll med skjerm og slik se spillet fra flere vinkler bla.a.).

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Du tror ikke kanskje de tar en Twilight Princess og dytter Skyward Sword sånn halvveis over på Cafe, da? :p

 

Det er jo alltids en mulighet for det. Men spillet vil jo se rimelig dass ut sammenlignet med andre (forhåpentligvis) solide tredjeparts titler. Gitt at konsollen er så kraftig som det ryktes om hehe. I så tilfelle bør Nintendo gjøre mer enn å bare porte spillet rett over..

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri vært fornøyd med mye av 3D grafikken på Gamecube og Wii. Den er alt for pikslete, "konrnete" og "grumsete". Med unntak av slikt som Windwaker, og spill som heller hadde en litt simplere og renere grafikk. N64 grafikken på Ocarina Of Time er jo fantastisk. Er ikke bare Wii som lider av dette, mange Xbox og PS spill ligger i samme bås etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...