Gå til innhold

Nintendo bekrefter ny konsoll


Anbefalte innlegg

Det har lenge vært snakk om dette med ganske så presise detaljer rundt konsollen uten at det har blitt bekreftet.

Ytelsen skal dog være bedre enn PS3 og 360, hvor mye bedre gjenstår å se men sikkert bare litt over. Forhåpentligvis legger de inn støtte for mer moderne grafikk "APIer" og at det ikke bare går på kratigere maskinvare.

 

Ellers synes jeg Nintendo mistet noe av særpreget sitt med Wii. For meg ble det en konsoll med veldig få titler med nintendo særpreg og et hopetall "vi lager en port til Wii også" titler. Sistnevnte er jeg ikke særlig fan av men er redd det bare vil bli verre. Og om det skjer er det ikke lenger noen årsaker igjen til å kjøpe Nintendo bare for et par tre titler fordelt over 2-5 år etter lansering.

 

Jeg kjøpte Wii 1 år etter lansering med store forhåpninger om mange gode Nintendo særaktige titler, men den har rett og slett støvet ned selv med barn i huset som elsker DS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det bare å håpe at Nintendo tar skikkelig grep om onlinefunksjoner og grensesnitt. For om de kommer med samme brukergrensesnitt som menyene til Wii, kommer jeg til å klore ut øya mine med en gaffel >_< Satser også på at fornuften tar overhånd slik at de heller ikke begir seg ut på friend codes, eller dette nærliggende tulle de har med 3DS :p

Lenke til kommentar

Det skal du selvsagt få mene. Og jeg er faktisk en smule lei argumentet at Xbox 360 og PS3 er så utrolig utdatert i forhold til PC. På papiret er den det, men det handler bare om optimalisering. Jeg har en god gamer PC, som til nå kan spille alt jeg har slengt på den på maks oppløsning og høyest detaljgrad (har ennå ikke prøvd Crysis 2, bare så det er sagt)... Jeg har enda ikke sett noe som helst som tyder på at nåtidens konsoller er for dårlige, og for å være ærlig er det minimale forskjeller på det visuelle plan.

 

 

Jeg er av den oppfatning at spill som Uncharted 3 og Gears of War er pene nok. Hvis det kommer spill som ser bedre ut skal jeg juble jeg også, jeg er tross alt en ganske skamløs grafikkhore når det passer seg, men jeg tror ikke dette kommer til å ha noen som helst innvirkning på spillopplevelsen. Jeg tror heller aldri Mass Effect 2 kommer til å se dårlig ut. (Selv om det er langt i fra det peneste spillet der ute, selv i dag)

 

Personlig synes jeg heller spillutviklerne bør bruke eventuelle ekstra hestekrefter på andre ting enn å skvise inn noen tusen polygoner ekstra. Kunstig intelligens og bra fysikk er jo stilig, men for min del hadde jeg ikke sagt nei til en loading-fri fremtid med stødig framerate.

Med tanke på hvor marginalisert PC markedet har blitt så utvikles utrolig få spill for PC standarden. Jeg er helt enig at det er feil å si at PCene ligger milevis forran, men selv spill som UC2 har da ting i seg som absolutt ikke ser bra ut. Ikke det at jeg har sett ting som er mye bedre, men det betyr samtidig ikke at alt ser utrolig flott ut. Veldig vanlige svakheter er ting som øyne, munn og menneskelig kontakt med objekter (hvor mange ganger har du ikke sett noe som leviterer midt i hånda på en person?). Ting pleier å være ganske bra i gameplay (men langt fra alltid) siden det ofte bare er snakk om ett lite antall animasjoner, men når de begynner å leke med fri animasjon i cutscenes etc så blir ting fort kleinete. Naturligvis så ligger det mye bare i produksjonsverdi, men det er da såpass enkelt at de grensene de må forholde seg til iforhold til hva en konsoll kan støtte ikke akkurat åpner for uendelig med muligheter heller.

 

Problemet er at det er en "høna og egget" situasjon. Hvis vi som forbrukere bare setter oss tilbake og sier "det er bra nok", så har da ikke produsentene heller noen grunn til å faktisk vise oss hvor bra de kunne gjort det. Det er veldig få eksempler på spill som blir gitt som prøver å dytte grensene (er en grunn til at alle vet hva Crysis er), og jeg tror nok du kan være enig med meg at du hadde ikke sagt nei takk hvis grafikken fra f.eks. UC2 var standarden i dagens marked.

 

Hvis du vil sammenligne med noe, så kan du jo ta en titt på animerte filmer. Selv om det er en totalt urettferdig sammenligning, så gir det ihvertfall ett bilde på hva vi kunne hatt dersom konsollene hadde uendelig med ressurser.

Endret av Ares_InnleggNO
Lenke til kommentar

Håper på det beste, men holder nok ikke pusten. Ble fryktelig skuffet over wii, da det ikke var spill som fristet og grafikken var mildt sagt sparsommelig. Ble snakket i lang tid etter lanseringen at nå skulle tredjepartsutviklerne virkelig satse og husker særlig en bruker her inne som poengterte at ett eller annet selskap laget ett eget wiistudio. Årene er gått og må fortsatt si at det er lite som frister. Men håper selvfølgelig jeg tar feil.

 

Med tanke på grafikken i spill er jeg veldig uenig i påstanden om at det er "godt nokk." Jeg ble utrolig imponert over doom en gang, Medal of Honor:AA og RTCW var begge spill som gav meg hakeslepp. Likevell kom spill som Far Cry, Halflife2 og ikke minst Crysis som ser vanvittig mye bedre ut. Ellers så har jo forskjellen mellom hver generasjon vært temmelig stor. PS1 til PS2 og PS2 til PS3 imponerte i allefall meg. Ellers så er det jo mer enn bare oppløsning og lyseffekter å hente i bedre maskinvare. Større ommråder, bedre AI(og flere), mer detaljer, og ikke minst verdener der ting ikke bare er malt og tegnet men der bokser flytter på seg, vegger kan ødelegges, mennesker reagerer på hverandre osv. Det er fortsatt veldig mye å hente, tror jeg, i maskinvaren og jeg er ikke i tvil om at bedre maskinvare vil bidra til å gi en bedre spillopplevelse og gi utvikleren mange verktøy til bedre å kunne trekke oss inn i sin verden.

Lenke til kommentar

Flott av Nintendo å prøve seg på noe nytt igjen.

 

Jeg håper at neste generasjons konsoller forsøker å distansere seg litt fra hverandre, og Nintendo har så absolutt gjort sin del av jobben nå. Hvis nå Sony fortsetter med et forbedret Move-konsept og MS videreutvikler Kinect-konseptet kan vi få en særdeles interessant konsollgenerasjon.

Lenke til kommentar

Det skal du selvsagt få mene. Og jeg er faktisk en smule lei argumentet at Xbox 360 og PS3 er så utrolig utdatert i forhold til PC. På papiret er den det, men det handler bare om optimalisering. Jeg har en god gamer PC, som til nå kan spille alt jeg har slengt på den på maks oppløsning og høyest detaljgrad (har ennå ikke prøvd Crysis 2, bare så det er sagt)... Jeg har enda ikke sett noe som helst som tyder på at nåtidens konsoller er for dårlige, og for å være ærlig er det minimale forskjeller på det visuelle plan.

 

Med respekt å melde, så er det bare tøv, selvfølgelig handler det ikke bare om optimalisering. Du klarer ikke å optimalisere deg ut av mange ganger bedre ytelse. Forskjellene visuelt er mindre enn de kunne vært, pga multiplattform-opplegg som holder P tilbake, men personlig ser jeg lett den lave oppløsningen, den manglende antialiasingen og den labre frameraten på mange konsollspill.

 

AtW

Ja nettopp. Mye av "optmialiseringen" går ofte i veldig labert bildekvalitet, lav framerate og ting som veldig aggressiv LOD. Man kunne ha gjordt mye mer på en high-end PC i 1080p med 4-8xAA enn hva vi ser idag, så hvor utrolig mye mer kunne man ha gjordt med 30FPS@720p med 1-2xAA..

 

For å ha på det rene hva som er mulig på en high-end gamer PC, og trolig på neste generasjons konsollene fra MS og Sony:

http://www.gametrailers.com/video/gdc-11-cryengine-3/711208

Lenke til kommentar

Hjelper ikke mye med mer maskinkraft når DirectX hemmer utnyttelsen av maskinkraft så til de grader.

 

Grafikken på PC burde jo vært flere titalls ganger bedre med tanke på den enorme forskjellen i maskinkraft vi ser i disse dager.

 

PC-gaming vil aldri være verdt pengene, dessverre. Særlig ikke når konsollporter dominerer, hvis jeg ikke tar feil har vel Crysis 2 på PC dårligere grafikk enn det originale Crysis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

håper de får til en ordentlig nett del ala live og psn, har også et håp om at de går for noen ordentlige kontrollere istedet for bevegelses kontrollere. hw messig håper jeg på en kraftig oppgradering kontre 360/ps3 med en god gpu, cpu og mye ram for det er det produsentene i dag klager på. blir vel kanskje en god konferanse fra nintendo på e3 i år da :new_woot:

Lenke til kommentar

håper de får til en ordentlig nett del ala live og psn, har også et håp om at de går for noen ordentlige kontrollere istedet for bevegelses kontrollere. hw messig håper jeg på en kraftig oppgradering kontre 360/ps3 med en god gpu, cpu og mye ram for det er det produsentene i dag klager på. blir vel kanskje en god konferanse fra nintendo på e3 i år da :new_woot:

Bevegelseskontrollere er ikke så ille som sitt rykte, for eksempel er Killzone 3 med Move en forbedret opplevelse sammenlignet med analogspakene.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke mye med mer maskinkraft når DirectX hemmer utnyttelsen av maskinkraft så til de grader.

 

Grafikken på PC burde jo vært flere titalls ganger bedre med tanke på den enorme forskjellen i maskinkraft vi ser i disse dager.

 

PC-gaming vil aldri være verdt pengene, dessverre. Særlig ikke når konsollporter dominerer, hvis jeg ikke tar feil har vel Crysis 2 på PC dårligere grafikk enn det originale Crysis.

DirectX hemmer ikke ytelsen "så til de grader", ihvertfall ikke på den størrelsesordenen du insuniurer (nemlig at det ikke hjelper at PCer er mange ganger kraftigere enn konsoller).

 

PC-gaming er billigere for meg ihvertfall, men det er jo litt individuelle forskjeller, kjøper man lite spill, så er jo konsoll billigere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Bevegelseskontrollere er ikke så ille som sitt rykte, for eksempel er Killzone 3 med Move en forbedret opplevelse sammenlignet med analogspakene.

 

er ikke så bra for alle, har selv wii, og også testet move og problemet er at det er ikke alle som klarer å holde den stille og stødig nok, selv sliter jeg med at hendene mine av og til rister, og da er move og wii totalt ubrukelig!

Lenke til kommentar

Hjelper ikke mye med mer maskinkraft når DirectX hemmer utnyttelsen av maskinkraft så til de grader.

Les noen tester av GTX580 og multi-GPU oppsett med f.eks 2 Radeon 6950 kort og se hva de klarer å pushe på i framerate, oppløsning og AA. Går dette frem for deg som noe som er hemmet så til de grader av et API eller noe som har mye mer å gå på mtp grafikk innhold?

Merk også at de fleste spillene i dag bruker DX9 og med DX10/11 (en god implentasjon) har man videre ytelse fordeler med færre shader kode for de samme effektene, færre rendering passes, mindre overhead og færre draw calls fra CPU.

 

En liten klargjøring fra Richard Huddy: (jeg antar det var intervjuet med han du sikter til)

Note that Huddy (i.e. me) didn't say that he wanted to "make the API go away". I said that "make the API go away" is an increasingly common request from developers.

 

Just to support that observation I'll quote John Andersson of DICE who recently publicly stated at http://forum.beyond3d.com/showpost.p...75&postcount=8 : "I've been pushing for this for years in discussions with all the IHVs".

 

I'm not trying to argue that DirectX is a bad thing - just that (like most things) it comes with a cost.

 

For the vast majority of developers the 'cost' of using DirectX is well worth it. For some very high end ISVs like DICE it has become a bottleneck that they'd like to go away.

 

I guess if I were to refine my wording I'd say some ISVs want to be able to render PC graphics without using an API like DirectX or OpenGL...

- http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=59795&highlight=richard+directx

Lenke til kommentar

For å ha på det rene hva som er mulig på en high-end gamer PC, og trolig på neste generasjons konsollene fra MS og Sony:

Da er det forhåentligvis bare å glede seg til AAA titler basert på Apex. 3xGTX580 for å kjøre UE3 Apex techdemoen virker ikke alt for avskrekkende da mange av oss bruker denne mengden penger på skjermkort allerede i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bevegelseskontrollere er ikke så ille som sitt rykte, for eksempel er Killzone 3 med Move en forbedret opplevelse sammenlignet med analogspakene.

 

er ikke så bra for alle, har selv wii, og også testet move og problemet er at det er ikke alle som klarer å holde den stille og stødig nok, selv sliter jeg med at hendene mine av og til rister, og da er move og wii totalt ubrukelig!

Wii er ikke totalt ubrukelig så lenge du kan bruke classic kontrolleren du kan kjøpe til Wii.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da er det forhåentligvis bare å glede seg til AAA titler basert på Apex. 3xGTX580 for å kjøre UE3 Apex techdemoen virker ikke alt for avskrekkende da mange av oss bruker denne mengden penger på skjermkort allerede i dag.

Dette er DX11 inkorporert i Unreal Engine 3 og ikke en ny DX11 motor bygd opp fra grunnen av. Epic har sagt at den demoen ville trolig kunne bli kjørt på et GTX580 kort med riktig optimalisering.

Jeg skulle dog likt å sett et mer åpent fysikk plattform enn APEX.

Lenke til kommentar

Hvis ryktene rundt ytelsen stemmer, viser det bare at Nintendo ikke har lært en dritt av kjembetabben de begikk forrige gang. Wii var også "så vidt" kraftigere enn forrige generasjon, noe som var overlevbart i 2006, men i dag ser det bare tåpelig ut. Samme kommer vi til å tenke om Wii 2/HD om noen år. Dessverre.

 

Dog, i det minste godt at maskinen er bekreftet.

Lenke til kommentar

MistaPi:

Ja? Jeg forstod det som at det var en videreutvikling av UE3 som de kaller UE3 Apex? Derfor presiserte jeg det som UE3 Apex, men forstår av det du sier at APEX kun dreier seg om fysikk og ikke DX11 biten i dette.

UE3 med DX11 får da ikke noe nytt navn?

 

Hvis det stemmer at vi kan få se spillinnhold noe ala dette med 1stk GTX580 så kan jeg rett og slett ikke vente. Men det tar vel votter og vinter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...