Gå til innhold

Importere bil til norge, hvor mye i avgifter?


Ayjay

Anbefalte innlegg

Hei, har vært i Qatar og har kommet over bilforhandlere som selger relativt billige nye biler. Dvs en ny maserati (husker ikke modell) til under 1 mill, og en rolls royce (husker ikke modell) til 2 mill. Vet at i norge må en ca ut med 5 mill for sistnevnte.

 

Spørsmålet er som følger:

 

Hvordan beregner en hvor mye avgift en må betale for å importere en bil fra norge?

Er det en enkel formel for dette? Har hørt at utslippsnivå, motorstørrelse osv spiller inn.

 

Har hørt at det er svindyrt, og den norske stat gjør det jo nesten umulig å eie en fin bil her til lands.

 

 

mvh a.j

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan beregner en hvor mye avgift en må betale for å importere en bil fra norge?

Du kan se på www.toll.no.

 

Men ut fra hva du sier har du ikke nok opplysninger til å finne nogenlunde korrekte tall for import til Norge.

 

EDIT:

Link til informasjon (inneholder også importkalkulator):

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196333&epslanguage=no

Endret av PerB
Lenke til kommentar

takk for bra svar.

 

Sjekket nå ca tall på en rolls royce. Det koster rundt 2.5 millioner bare for å få importert den inn til norge. Tilsammens i 'forurensingskostnader' så ble det nesten 2 mill.

 

Syke priser med tanke på hvor lite det faktisk forrurenser i forhold til feks et fly.

Uten å vite for mye så tipper jeg at flyet bruker flere tusen liter bensin på en kort reise

(rett meg hvis jeg tar feil) !

Lenke til kommentar

Syke priser med tanke på hvor lite det faktisk forrurenser i forhold til feks et fly.

Uten å vite for mye så tipper jeg at flyet bruker flere tusen liter bensin på en kort reise

(rett meg hvis jeg tar feil) !

According to the Airline Monitor, an industry publication, a 737-800 burns 4.88 US gallons (18.5 L) of fuel per seat per hour

 

Kan tenke seg at man komme fra Oslo-Tondheim på en time, forbruket ligger sikkert litt over pga. lite tid i marsjfart.

 

En Rolls Royce hadde vel neppe kommet så mye under litern på mila om du skulle kjørt oppover, ~50mil.

Lenke til kommentar

Det er vel lite tvil om at en bil bruker langt mindre drivstoff enn et fly, men det blir litt vanskelig å sammenligne bil og fly. En liten fislebil med minimotor vil kanskje bruke halvparten - 1/3 av en "voksen" bil, men avgiftene vokser jo eksponensielt. Det er ganske stygt.

Lenke til kommentar

Miljøavgifter er mye, mye dyrere en det faktiske kostnadene de skaper. Det er bare en unnskyldining for å ta mere penger. Biler står for ca. 3% av det samlede utslippet i året av CO2 (tenk hvor mange biler som faktisk kjører til en hver tid), selv om de legger til alle mulige mentalsjuke skatter for å få ned utslippe kan de kanskje, på det beste, få denne ned til 2,8%. Kan de virkelig ikke fokusere på andre ting?

 

Til starteren av tråden: Mitt råd er å kjøpe en "lett" bil altså en bil som er rask(fin) samtidig som den er lett f.eks porsche 911. Siden den er liten og lett kan den være rask med liten motor. Det gjør enorme forskjeller i prisen, siden motorstørelse, vekt og HK er det du betaler mest for....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...