Gå til innhold

Mangler 5.1 lydkort (laptop). Omgå intern DSP/DAC, sende rå data til Onkyo-forsterker?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har en laptop med et temmelig middelmådig integrert stereolydkort. Ettersom jeg bruker maskinen til å se mye film og har en ny og god fosterker + høytalere så ønsker jeg ekte 5.1 (og god lydkvalitet). Det får jeg ikke fra dette kortet.

 

Spørsmålet da er om det er mulig å sende rå data til forsterkeren å la DSP-en i forsterkeren ta seg av surround prosesseringen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få til dette, noen råd?

 

Bruker Media Player Classic (MPC Home Cinema). Lydkortet er den eneste flaskehalsen i lydsystemet mitt, har prøvd ut FiiO E7 (DAC/AMP/lydkort) som forbedrer mye, men denne har ikke DSP (heller ikke beregnet for det). Skulle helst hatt 5.1 DD/DTS lyd gjennom forsterkeren. Nå er det vel virtual/fake surround, noe jeg vil unngå.

 

For å få til dette regner jeg med det må gjøres på en digital utgang? Har HDMI, men den er fra skjermkortet (ATI Mobility Radeon HD 3650). Har hatt litt problemer med denne utgangen, tar 10-20 sekunder før lyden kommer og bildet blir samtidig veldig problematisk. I tillegg fryser maskinen. Er derfor litt usikker på om dette er en utgang jeg bør bruke. Om det ikke er andre muligheter enn å bruke 3,5mm jack, så kan HDMI-en prøves. Pleier å mate skjermen med 1080p fra HDMI-en, men når jeg bruker den som standard lydenhet så får jeg problemer. Kanskje det er HDMI-kabelen? (Fikk feil når jeg kjøpte (tilbud), har ikke giddet å klage.)

 

Et alternativ er jo å skaffe seg nytt lydkort, men vil helst unngå dette hvis det første fungerer. Kjøper snart FiiO E7 som skal brukes til musikk, men denne er stereo. Kanskje det finnes en annen AMP-DAC-enhet som i tillegg har en digital utgang som kan brukes til filmtitting? Altså å sende de rå lydsignalene til forsterkeren slik at jeg får ekte surround. Og når jeg skal høre musikk, så bruker jeg bare de analoge stereoutgangene.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...