lancaster Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hei, jeg har nå 16 tommer felger som det sitter dekk på størrelse 215/55 nå. Betyr det at jeg må sette på nøyaktig samme størrelse gummi, eller finnes det noen toleranser her? (f.eks. 205/55) eller lignende... Beklager hvis dumt spørsmål, men en kompis sa det kanskje fantes noen muligheter innenfor en viss margin. Årsaken jeg lurer nå er jo også det at jeg ble forferdet over at 215/55 16 er så ufattelig mye dyrere enn 205/55 16 dekk. Hilsen, Steffen Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hei, jeg har nå 16 tommer felger som det sitter dekk på størrelse 215/55 nå. Betyr det at jeg må sette på nøyaktig samme størrelse gummi, eller finnes det noen toleranser her? (f.eks. 205/55) eller lignende... Beklager hvis dumt spørsmål, men en kompis sa det kanskje fantes noen muligheter innenfor en viss margin. Årsaken jeg lurer nå er jo også det at jeg ble forferdet over at 215/55 16 er så ufattelig mye dyrere enn 205/55 16 dekk. Hilsen, Steffen En veldig kjekk side! Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Tøft; burde jeg ha tenkt på. Så svaret er ja, det er bare en differanse på under 2 prosent eller no. Men; betyr det at det passer på felgen å montere smalere dekk? Eller kommer det ann på felgen også? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Se også i vognkortet ditt. Dette vil fortelel deg hva som er standard på din bil og det er denne avviket må regnes fra (ikke hva som akkurat nå er på bilen - det kan allerede være et avvik her). Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Joda, i vognkortet står 215 55, selv om vinterdekkene er 205 55. Det er ingen tvil om at bilen har lov til å kjøre med 205 55 dekk. Det jeg lurer på er om mine felger kan ha 205 55 dekk på seg? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Sansynligvis uproblematisk. Speedometer og kilometerteller vil vise 1,7% for mye isåfall, som ikke er spesielt mye. Men det forutsetter at du virkelig vil redusere bredden (= dårligere veigrep) og profilen (= mer vibrasjoner fra veien). Det er også en viss høyere risiko for å ødelegge felgen ved fortauskantkjøring med smalere dekk. Endret 25. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Men det forutsetter at du virkelig vil redusere bredden (= dårligere veigrep) og profilen (= mer vibrasjoner fra veien). Det er også en viss høyere risiko for å ødelegge felgen ved fortauskantkjøring med smalere dekk. Samtidig vil marktrykket øke pga redusert areal som er i kontakt med veien, sporingstendenser vil også reduseres pga smalere dekk. I praksis merker man ingen forskjell ved å gå fra 215/55 til 205/55. (Bortsett fra på lommeboken ) Mener regelen er max 5% avvik i rulleomkrets fra det som er angitt i vognkort, så 2% er godt innenfor. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Merket ingen problemer ved å gå over 205. Passet på felgen og ble mye billigere. veldig fornøyd, takk for hjelpen alle Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Bare til generell informasjon, det er uhyre sjelden man ikke kan bruke 205/55R16 på felger som allerede bruker 215/55R16. I den virkelige verden vil man nok aldri støte på problemstillingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå