Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lang pause kan man ha på disse medisinene?

Pandaanders

Anbefalte innlegg

Jeg fikk foreskrevet en ibux 600 mg og to paracet om dagen, med beskjed om at jeg ikke måtte ta disse mer enn ei uke, for det er ikke bra for levra. Nå har jeg hatt en pause på ei uke, og jeg merker at smertene kommer tilbake. Så mitt spørsmål er: Hvor lenge må levra mi få hvile før jeg kan begynne på en ny pillemikstur?

Takker for svar!

-Anders.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk foreskrevet en ibux 600 mg og to paracet om dagen, med beskjed om at jeg ikke måtte ta disse mer enn ei uke, for det er ikke bra for levra. Nå har jeg hatt en pause på ei uke, og jeg merker at smertene kommer tilbake. Så mitt spørsmål er: Hvor lenge må levra mi få hvile før jeg kan begynne på en ny pillemikstur?

Takker for svar!

-Anders.

Trur nok det er smartest og spørre en lege om dette...

Lenke til kommentar

Nå har du ikke nevnt hvilken styrke du har på din paracet (500 mg eller 1 g), men regner med du har fått 1 g, siden du har fått 600 mg Ibux. Jeg forstår ikke helt bakgrunnen for å advare deg mot leverskade ved denne dosen, i en så kort tidsperiode som 1 uke. Det er vel 4 g man bare anbefaler å bruke i kortere perioder, mens 3 g brukes av mange pasienter med kroniske smerter, selv om man selvfølgelig burde være forsiktig. Ibux har ingen innvirkning på leveren i normale doser.

Du kan ikke gå rundt å ha veldig vondt heller, men jeg ville tatt en telefon til legen din og avklart dette. Hvis det er kroniske smerter du har burde du hva mye bedre oppfølging enn dette. Hvis du fikk disse medikamentene for en slags akutt smertesituasjon som feks etter en operasjon eller en skade er det en annen sak, kanskje han bare ikke ville at du skulle bli vant til å knaske dette som ingenting...

Nå vet jeg ikke om legen din har en annen grunn for å advare deg mot å bruke dette medikamentregimet over så kort tid, derfor burde du rett og slett kontakte legen.

Mvh Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...