Landeveisforræderen Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hei! Jeg kjøpte meg en brukt Honda CR 85 i oktober ifjord. Det er en 2007modell. Da jeg kjøpte den fikk jeg ikke med noe bruksbok om honda'en eller lignende. Er det noe jeg burde skifte , eller se på ? Jeg har ikke kjørt så veldig mye med den heller, den er heller ikke løpskjørt. Hvilken girolje bruker den? Håper på noen bra svar! Mvh cRK Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 En crosser skal vel bytte stempel ca ved hver 15ende time eller no. Tror sylinder fort kan bli oval hvis den blir brukt over 30 timer. Ta tidene med en liten klype salt. Men er sjokkerende ofte at man skal bytte stempel ihvertfall. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 De tidene er mest hvis man kjører løp og er avhengig av tilnærmet 100% ytelse. Ved "lekekjøring" kan man kjøre en god del lengre. Girolje er ikke kritisk som på en 4-takter. Du kan kjøre veldig lenge på samme girolje. Gå til en MC-forretning og spør etter girolje til to-takter med clutchen i oljebad. Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Jaha. Takk for svar. Jeg pratet med en som hadde litt peiling på det, altså girolje. Men jeg kjenner han ikke så godt, så jeg må forhøre meg med andre som kanskje ha peiling, og få de samme svara, før jeg starter å skifte olje. Men jeg burde bytte girolje nå, den blir litt ''slarkete''. Leit å sette den i gir som f.eks fri. Men han jeg pratet med sa eg skulle kjøpe meg 4takts girolje 10w40. Jeg er veldig usikker på 4takt? Crossern min er jo 2takt? Takker for svar! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det viktigste er at du får en olje som er beregna for clutch. Ellers skal den bare smøre gira så den er ikke så kritisk som på en 4-takter. Stempel, sylinder, veiv- og rådelagre blir smurt av olja du har i bensinen. Ser ut som 10w40 eller 30w skal fungere. Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Hmm. Ja, men også kom jeg på en annen ting. Der kicken sitter er det en sånn olje tank til. Det er ikke girolja? for den sitter på andre siden der gira er? Og hvordan olje er det jeg skal bruke da? Er det vanlig 2takts olje jeg har i bensina? Takk for at du tar deg tid til dette! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Hmm. Ja, men også kom jeg på en annen ting. Der kicken sitter er det en sånn olje tank til. Det er ikke girolja? for den sitter på andre siden der gira er? Og hvordan olje er det jeg skal bruke da? Er det vanlig 2takts olje jeg har i bensina? Takk for at du tar deg tid til dette! Det er ikke bremsevæskebeholderen til bakbremsa? Der skal det KUN bremsevæske! Endret 25. april 2011 av sedsberg Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 eventuelt hvordan bremsevæske er det da? Skal prøve åfå kjøpt noe nå, så jeg kan fylle på? og hvordan olje var det til motoren? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Bremsevæsketypen pleier å stå på lokket til bremsevæska. Girolje trenger du bare spørre etter noe til motorsykkel med clutch i oljebad. Motorolje (til bensin) kjøper du en helsyntetisk totaktsolje av god kvalitet. Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Jaha. Jeg så på crossern nå, er det mulig at det er bare 1 beholder til motorn og girkassa? fordi jeg fant ikke noen sted der man fyller girkassa. Var liksom bare på et sted man kunne gjøre det. Og jeg har tenkt til å kjøpe meg olje nå. Er det vanlig 2takt eller 4takt olje? Fordi eg tror kanskje girkassa og motor olja er sammen? Jeg har ikke noen MC-forretniner i nærheten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Dette er en to-takter! Motorolje skal blandes i bensinen. Typisk 2% olje. Denne olja heter som regel bare "Totaktsolje" eller "two stroke oil". Du skal ha en type som kan blandes i bensin. Står som regel på oljekanna. Girolje skal fylles på selve motoren. Vanligvis skrur du ut en skrue i dekselet og fyller på til det begynner å renne ut der. Mengde olje står også ofte skrevet på motoren rett ved påfyllingshullet. Olja har navn som 10w40, 30w, 80w etc. Etter det jeg kan se bør 10w40 eller 30w fungere bra. Tror jeg brukte vanlig statoil 10w30 på min crosser. Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Der ja, tusen takk! Der fikk jeg det jeg lurte på! Så det er bare å skru opp en skrue i dekselet? Så fylle på? Allright! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Sørg for å skru ut riktig skrue. Det er som regel en skrue som bare går inn i dekselet og som ikke holder noe på plass. Tappeskruen går jeg ut i fra du allerede har funnet, hvis du skal bytte olje. Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 hehe, ja får vel prøve på det. Ja , det er vel den skrua som sitter under sykkelen? Så renner det ut. Men det er snakk om gearoil nå eller? Den skrua som sitter inne i dekselet osv. Bare jeg fyller riktig. hehe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det eneste du kan fylle på selve motoren er girolje så det skal bra gjøres å fylle feil. Lenke til kommentar
Landeveisforræderen Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Hva mener du med det? Ved kicken er det en sånn svart greie du kan skru opp. Jeg skrudde opp den og sjekket oljen. Er det der girolja skal inn? Her har du et bilde. Du ser ikke den svarte du skrur opp, men den sitter der. http://0o2471.net/25899 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Påfyllinga pleier å være rett ved kicken ja. Og jeg vil tippe at den stjerneskruen rett over enden av bakbremsa er nivåhullet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå