Gå til innhold

Opprørene i Midt-østen - Media

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Regner med at du sikter til Egypt, Libya og de landene der når du snakker om opprør mot myndigheter, og det er en naturlig følge av at man ser hva som er mulig å utrette om man slår seg sammen i et opprør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En av grunnene til nyhetssakene som er litt utenom det vanlige er at det er agurktider nå i påske.

Og hvordan har det seg at alle plutselig gjør opprør mot myndighetene i så mange land på så kort tid? Og hvorfor tar man alltid blindt opprørernes side?

Grunnen til at det er så mange diktaturer som blir utfordret er at det går en bølge i midtøsten nå for tiden. Det hele begynte i Egypt, og da befolkningen i landene øst for Egypt så at det gikk relativt bra med opprøret ga det et startskudd og en motivasjon for de som har vært undertrykt i lengre tid.

Akkurat nå lever vi i en tid som kommer til å bli beskrevet i historiebøkene i LANG tid fremover. Revolusjon i så mange land er ganske fantastisk, forutsatt at det går bra.

Grunnen til at "folk flest" tar opprørernes side er at de diktaturene som nå er på vei til å løses opp har eksistert i mange, mange år, og har overhodet ikke gavnet befolkningen. Tvert i mot har det vært stadige brudd på menneskerettigheter, det har vært kilde til krig og landene det gjelder har i stor grad blitt holdt tilbake av en ledelse som ikke burde være der. Det at det nå skiftes ut, AV FOLKET, ses på som positivt. Dette har tidligere skjedd i for eksempel Frankrike (franske revolusjonen). Utfordringen fremover er å skape demokrati, slik at man ikke ender opp med en opprørsleder som fortsetter med diktatur.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er slik du beskriver FlinkeFreddy, når det gjelder opprørene. En ting er at de som sitter ved makten kanskje har forsømt sin stilling ovenfor folket, men jeg tror også det er slik at det finnes mange forskjellige grupperinger som er del av dette opprøret. Egypt og Libya er land som i utgangspunktet fungerte rimelig bra.

Tripoli:

tumblr_lhl89tXMA11qf27mdo1_1280.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJ6IHWSU3BX3X7X3Q&Expires=1303767105&Signature=9qyhFv2%2B4jLTdFDsXPCowQLzqgo%3D

En diktator som her påstått dreper sitt eget folk uten noen egentlig grunn, han har hvertfall tatt seg tiden til å bygge opp landet samtidig.

Jeg tror vesten har infiltratører som bygger opp disse opprørene. De hjernevasker og fyrer opp folk til opprør.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Det er også noe som heter planlegging, stategi, taktikk. Ønskede ting skjer ikke ved tilfeldigheter, spesielt ikke i så stor skala.

Hele Aljazeera er korrupt. Muslimer tror at dette er deres tv-stasjon. Sheikh Imran Hosein spådde alt som nå skjer for 9 år siden i 2002. Husk hvilken makt media har. De er omtrent den aller største makt når det gjelder menneskers psyke. Den eneste linken som bestemmer hva folk skal vite, om det er sant eller ikke. Forestill deg de enorme mulighetene som ligger i dette. At det ikke blir misbrukt er en aaaalt for naiv tanke.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også har lagt merke til at disse opprørene kommer på rad og rekke. Jeg har en teori om at det er media som styrer det hele til sin egen fordel.

Du har nok rett som påpekt tidligere. Hvor frie er libanesiske eller egyptiske borgere under en såkalt diktator?

For jeg regner med at disse ikke har journalister som oppholder seg verden rundt til enhver tid, hvordan har det seg da, at hele midt-østen får se at en kristen prest i USA brenner koranen filmet av vestlige medier(ettersom alle får se de samme bildene som man vet hvilket tv-selskap som står bak)? Hvordan har det seg at de får vite at en karikaturtegner i Danmark tegner Mohammed? Dette er provokasjoner. Hvordan gå til krig uten å være aggressoren og dermed stå komplett naken for verden?

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må dere dø.

Hva mener du? Jeg tror ikke palestinere finner det så morsomt, men selv om, så går det ann å finne hele dette opplegget interessant selv om man er en del av Norge uten egoistiske holdninger, tvert om. Hva tror du Israel gjør. De undertrykker og skaper sinne, skaper grunner til å angripe fordi de selv er overfladisk "uskyldige". Hva har de vunnet på det.. enda flere bosetninger. Se på et kart fra da Israel ble oppretter og nå og de palestinske bosetningene. De minker og minker, man ser hvor det ender og man ser hvorfor dette blir akseptert.

http://en.wikipedia.org/wiki/Preemptive_war

Se på dette klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=iw59SPy26gs

Dette er noe enkelte umiddelbart vil avfeie som såkalte konspirasjonsteorier, om så, så fortell gjerne hva det er som er feil her. Det er kun diverse nyhetsklipp så du får høre hva diverse ledere tidligere har sagt.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folket sier ifra og gjør opprør mot den sittende makt kan være bra. Opprøret i Libya er jeg litt usikker på hvor bra det egentlig er. Som vi ser bilde av lenger oppe er ikke Libya noe fattig land og er jo faktisk det landet med høyest HDI i Afrika. Men det er synd å se måten Gaddafi reagerer mot opprøret på.

Jeg støtter mange opprør, men mener at vesten ikke skal blande seg inn med mindre det foregår veldig alvorlige brudd på menneskerettigheter og konvensjoner. Hvorvidt dette skjedde i Libya, er vanskelig å si, da det har vært veldig mange forskjellige meninger og meldinger fra områdene.

Vesten har ingenting med hvilket styresett disse landene velger videre. Kanskje vil et mer vestlig styresett passe for noen, mens andre land tjenes best under ledelsen av en diktator. Opprøret i Egypt var jo veldig vellykket, men det er jo enda militæret som styrer, men kanskje skjer det noe snart. Hvem vet.

Lenke til kommentar

Å gi media skylden for opprørene og revolusjonene i Midtøsten nå er vel mildt sagt et ekstremt tilfelle av "shoot the messenger". Det har lenge vært misnøye og protester mot regimene i disse landene, men det var først med Tunisia og Egypt folk fikk tro på seg selv, tro på at det faktisk var mulig å samle seg, bli mange nok, få til reelle endringer. Noen skylder på Facebook, andre skylder på media, men i bunn og grunn er dette folks handlinger, folkets vilje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egypt og Libya er land som i utgangspunktet fungerte rimelig bra.

En diktator som her påstått dreper sitt eget folk uten noen egentlig grunn, han har hvertfall tatt seg tiden til å bygge opp landet samtidig.

Libya er et av afrikas rikeste land. Du vet -- olje. Likevel er det stor forskjell på folk. Det er som å si at Nord-Korea fungerer rimelig bra fordi de har det bra i Pyongyang.

Jeg tror vesten har infiltratører som bygger opp disse opprørene. De hjernevasker og fyrer opp folk til opprør.

Demonstrasjonene startet i Algerie mot de høye matvareprisene som er for tiden, og ble etterhvert en demonstrasjon mot undertrykkende regimer som spredde seg gjennom hele den arabiske verden.

La oss si det slik: Glade befolkninger gjør ikke opprør. Her snakker vi om land med store andeler av sinte unge arbeidsløse menn, som i alt for lang tid har blitt frarøvet vanlige politiske og sivile rettigheter -- noe som blir enda klarere når man velger å skyte ned de som demonstrerer.

Det er ganske lett å dra paralleller til karikaturdemonstrasjonene. Demonstrasjonene spredde seg som ild i tørt gress i en frustrert befolkning. Forskjellen er at de nå får ut frustrasjonene sine mot noe mer konstruktivt enn den onde Vesten.

For jeg regner med at disse ikke har journalister som oppholder seg verden rundt til enhver tid, hvordan har det seg da, at hele midt-østen får se at en kristen prest i USA brenner koranen filmet av vestlige medier(ettersom alle får se de samme bildene som man vet hvilket tv-selskap som står bak)? Hvordan har det seg at de får vite at en karikaturtegner i Danmark tegner Mohammed? Dette er provokasjoner. Hvordan gå til krig uten å være aggressoren og dermed stå komplett naken for verden?

Hamid Karzai selv startet demonstrasjonene i Afghanistan ved å ta opp saken. Hadde det ikke vært for han, hadde hverken du, jeg eller noen i Midt-Østen hørt om denne saken.

Karikaturdemonstrasjonene ble satt i gang av en gjeng danske imamer som reiste til Midt-Østen med falske karikaturtegninger. Før dette hadde de blitt postet i en egyptisk avis uten at noen brydde seg særlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...