Gå til innhold

Angående flytting av lokasjon på bilder (Lightroom3)

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan forbarme seg over meg her...

Det har seg nemlig slik at vi snart får en ny etterlengtet ekstern harddisk for å ha bildefilene våre på.

Disse filene er nå lokalisert på macen men jeg tenkte å flytte alle over på harddisken når denne kommer.

Og da kommer jeg til sakens kjerne, jeg vil nemlig være i forkant av problemet med at programmet bare viser til lagringsområder... Hvordan sikrer jeg meg at programmet ikke "glemmer" disse filene og jeg ender opp med å få et helsikkes leven og i verste fall med å måtte redigere alle mine bilder på nytt?

Vet ikke om dere skjønner spørsmålet?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn med og ta backup først.

Jeg bare kopierte LR-mappen og overførte den til ny HD via ekstern HD, så lot jeg LR finne den igjen ved og søke etter den.

Enig med Nautica i at en backup først alltid er en god ide, selv om du forsåvidt allerede har en "backup" så lenge originalen ligger der, men har du plass til en backup til er det en fordel.

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å koble til den eksterne disken, men det er tregere å jobbe mot en ekstern disk hvis den er tilkoblet med USB2 eller Firewire. For vanlig hobbybruk er det sannsynligvis ikke noe stort problem, men når du for eksempel skal importere mange bilder på en gang kan overføringshastigheten til disken ha en del å si. Det samme gjelder hvis du har veldig store filer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Begynn med og ta backup først.

Jeg bare kopierte LR-mappen og overførte den til ny HD via ekstern HD, så lot jeg LR finne den igjen ved og søke etter den.

Enig med Nautica i at en backup først alltid er en god ide, selv om du forsåvidt allerede har en "backup" så lenge originalen ligger der, men har du plass til en backup til er det en fordel.

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å koble til den eksterne disken, men det er tregere å jobbe mot en ekstern disk hvis den er tilkoblet med USB2 eller Firewire. For vanlig hobbybruk er det sannsynligvis ikke noe stort problem, men når du for eksempel skal importere mange bilder på en gang kan overføringshastigheten til disken ha en del å si. Det samme gjelder hvis du har veldig store filer.

Så ved denne metoden vil jeg ikke risikere å måtte redigere alle filene som allerede har blitt gjort noe med i LR, på nytt? LR finner automatisk tilbake til rota av råfila?

Grunnen til at jeg vil komme i forkant av problemstillingen er at jeg gjorde denne operasjonen med LR2.3 og endte med å havne i den situasjonen at forsåvidt jeg fant alle filene igjen for importering til LR, men de kom tilbake til "blankt", jeg måtte gjøre alt arbeidet med alle filene jeg hadde gjort noe med, på nytt.

Treghet tror jeg ikke kan bli særlig verre enn den nå er med den overfylte mac`en, så det skal bli godt å få over titalls tusen bilder... (ca.20)

Filene nå er relativt store, men ikke av de "verste". Omtrent 22-25mb pr fil.

Har allerede erfaring med å jobbe via ekstern harddisk til LR, så treghetsmessig og arbeidsflyt skal nok ikke bli plagsomt :ph34r:

Det er jo uansett bare til hobbybruk :thumbup:

Tusen takk for innspill!

Edit; forandret litt på oppbygging av innlegg.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Som en ekstra sikring mot å miste metadata for filene kan du først synce metadata til XMP-filer. Har ikke LR på denne PCen så jeg kan ikke gi noen bedre beskrivelse. Hvis du da kopierer både XMP og RAW-fil vil LR garantert finne igjen innstillingene.

Edit: Bruker du DNG som RAW-format lagres metadata i filene, men jeg tror du fortsatt må velge å synce manuelt (LR kan også settes opp til å gjøre det automatiks for hver endring).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Så ved denne metoden vil jeg ikke risikere å måtte redigere alle filene som allerede har blitt gjort noe med i LR, på nytt? LR finner automatisk tilbake til rota av råfila?

Jeg kan ikke garantere noe, har sikkert også noe med hvordan du lagrer. Jeg har både bilder/metadata i samme mappe og kopierte hele mappa inn til ny HD, I verste tilfelle kan du legge inn LR på nytt og den vil dektere mappen hvis programmet klarer og lokalisere den.

Du sletter ikke bildene på den gamle HD før du har fått den nye opp og gå :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei godtfolk.

Oppdaterer med den gledelige nyheten om at ingen bilder mystisk forsvant. . .

Takk for hjelpa!

Bortsett fra at jeg hadde vel 5000 bilder tatt i PEF-format (Pentax råfiler) som min LR3.2 ikke godtar pga manglende støtte for disse filene.

Mens jeg leter etter en lignende tråd, kan noen svare meg på kun dette ene spørsmålet?

Jeg må be om kun svar på dette, ikke alternative svar, om dere skjønner...

Lar det seg gjøre på et relativt enkelt vis å konvertere PEF-filer til DNG slik at jeg fremdeles har en råfil?

Altså ikke fra PEF til JPEG ev. TIFF.

På forhånd takk :!:

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar Trondster.

Jeg har "bare" LR3.2 og kan dessverre ikke oppgradere, derfor spør jeg altså. Denne versjonen av LR støtter selvfølgelig ikke PEF-filer (typisk).

Men takk for at du viste meg at siste versjoner støtter dette formatet. Godt å vite.

Jeg har forresten lest meg opp på problemet og funnet ut at det enkleste (som ikke er enkelt alikevel) er å konvertere PEF-filene fra DCU (som fulgte med kameraet) til DNG for så laste disse filene opp i LR. Meeeeen det tar mye tid og er av en type arbeid som jeg misliker, derfor skrinlegger jeg hele prosjektet frem til jeg har en bedre plan eller flere muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...