Substitute Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Jeg skal ta bilder i konfirmasjon med ca 30-40 personer. Det er ikke enkelt å få så mange mennesker til å se bra ut på bilde, så jeg kunne gjerne tenkt meg å fått litt tips og triks til hva som er bra oppsett. Det jeg har av utstyr er canon 5DmkII (40D som backup kamera) 3 stk blitser Canon 580ex og 2x430 på stativ med trådløse utløsere. Liser tilgjengelig, Sigma 50mm 1,4 , Canon 100mmLmacro, Canon 24-105L (har også Sigma 70-200,2,9 men rekner ikke med å få brukt den) Jeg tenker at jeg trenger en lukkertid på minst 1/160 for å unngå forstyrrelser og en blenderåpning rundt 11 eller tilsvarende, da jeg vil ha skarphet over hele bildet og rekner med at bakgrunnen ikke vil synes noe særlig uansett. Oppsett så rekner jeg med å ha de høyeste folkene lengst bak og lavest fremst og prøve å få litt symmetri i folket. Noen som har erfaringer med å ta bilder av så store grupper. Jeg er takknemlig for alle gode råd. Endret 24. april 2011 av Substitute Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Jeg er ingen ekspert på området, men ute i skygge kan også gi gode resultater. 24-105 gir bra fleksibilitet og burde være skarp nok, men prøv å unngå for mye vidvinkel, personer som står ut mot hjørnene med mye vidvinkel ser ikke bra ut. Sigma 50mm burde også være ideell hvis du har plass nok. Tar det for lang tid blir folk utålmodige så det er en fordel å ha alt rigget klart før de stiller seg opp. Sjekk bildene/fokus før de går sin vei. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) I tillegg til det se# nevner, som er gode råd, kan det være viktig å huske på at dersom du skal bruke de blitsene er det best å ha dem så langt unna som du kan og heller sette opp styrken, hvis ikke vil personene foran bli dramatisk mye lysere enn de bak, grunnet det faktum at I=1/d2. Endret 24. april 2011 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 En klassiker er å be alle lukke øynene og åpne dem når du teller til tre - to sekunder senere tar du bildet. Og så er det ingen som blunker. Til "egne" sammenkomster (det blir noe annen hvis du er offisiell fotograf) har jeg konkludert følgende: - Til gruppebilder - sett ekstrafotografene ("slekt og venner med kamera") i én kø, hvor én person tar bilde av gangen. Ja, tar litt mer tid, men så ender ikke samtlige opp med bilder hvor minst halvparten av gruppa ser i noen andres kamera. - Når du selv skal bli tatt bilde av - gi eventuelle instrukser på forhånd og hold kjeft mens de tar bilder - det er så dødfødt å se bilder etterpå hvor du har halvåpen munn fordi du prøver å instruere noen. (Muuulig det siste der er av egen erfaring.. ) - Finn på forhånd et fint sted til gruppebilder - skygge er fint - pass på at det også er skygge i bakgrunnen, så ikke folk ender opp med undereksponerte bilder mot utbrent bakgrunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå