Gå til innhold

Bordplates treningslogg - Fallskjermjegeropptaket


Anbefalte innlegg

Vente ett år? Neh, kommer sikker spysjuk ut av skolen ved sommeren 2013 så et år i militæret må jeg ha!

Ekte jegeropptak!

 

Oh hoy! Klar til å blogge igjen. Økten i dag er vel kanskje den der jeg har vært nærmest opptaket så langt. Generelt lite søvn (4 timer) tar på en lang skoledag.

 

Begynte med en styrkeøkt på skolen der jeg kjørte følgende øvelser:

 

Lett jogging til oppvarming.

-Markløft

-Knebøy

-Arnoldpress (skuldre)

-Situps

-Rygghev

 

Siden det er år og dag siden jeg sist trente så tungt og seriøst regner jeg vel med at stølheten skal plage meg som pesten i morgen tidlig, jaja... :blush:

 

Med et rimelig underskudd fikk jeg fylt på med nøtter, melk, gulrøtter og noen solide leverposteskiver før det bar ut til vår H20 treningsarena. Trodde denne økten ville bli daff og slapp, men med et bråstup våknet man fort til, gitt!

Derfor ble denne økten heller aktiv og ernergisk tross at kroppen var halveis til utbrent allerede etter styrkeøkten. Hovedsaklig ble det tull og morro samt undervannsvømming. Forsøkte litt bobbing, men fikk det svært dårlig til. Verdt å merke at min FSK-buddy faktisk klarte bortimot 40 stykker!

Selv satte jeg personlig rekord under vann med "hele" 30 meter, greit nok. Økten avsluttet vi (jeg) med 500 intensive meter som var unnagjort på en ukjent, men rask tid :cool:

 

Så med underskudd av søvn, energi og et enormt behov for kroppen til å restituere seg tror jeg at store mengder melatonin vil intreffe om få minutter. Takk for meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye standarder?

 

Gog dag alle følgere!

 

Plasket i dammen min i dag. Ble ikke veldig målrettet trening, men føler likevel at økten var grei og tung. Hadde på forhånd hatt gym og var i underskudd av søvn så utgangspunktet var kanskje ikke toppers, men følte det gikk fint!

Bare generell aktiviteter i dag, den typiske vannlekingen våres. Øvde en del på teknikk samtidig. Føler at hvis jeg virkelig fokuserer på alle de viktige teknikkene i crawl så går det fint. Fokuserer jeg på fart blir det bare noe halvhjertede tak i vannet. Utførte også et par 25-metere under vann, noe som gikk overraskende enkelt i forhold til tidligere. Har kanskje allerede nådd ett av mine treningsmål?

3) Utføre en 25-meter lengde under vann med enkelthet.

 

Bestemte meg så for å kjøre enn lett 400-meter (Marinejegerstandard) med rolighet og fokus på teknikk for å se hvordan tiden lå ann her. Ble delvis crawl og bryst i forholdet 40/60 og havnet på (for meg) imponerende 10 minutter :)

Slett ikke verst må jeg si!

 

 

Hold hodet og humøret oppe så skal du se prestasjoner!

Lenke til kommentar

The longest day

 

Ja, da var det jaggu tid for å blogge igjen. 547 dager igjen til opptaket.

 

Overgått meg selv igjen og satt en ny personlig rekord i oppholdstid og distanse på badet. Var alene de første timene som jeg personlig mener jeg fikk utnyttet svært godt. Først et par hundre meter, telte ikke rundene, men kan tenke meg at jeg var oppi 3-400 meter. Deretter begynte jeg å telle og satte meg et slags midlertidig og uforpliktende mål på 2000 meter.

 

Så! De 40 første rundene (1000m) gikk fint, følte meg ernergisk og oppladd etter denne. Godt med overskudd hadde jeg etter et traktorlass med havregrøt til frokost. Kort drikkepause før jeg gav meg ut på det neste settet. Jeg var usikker på hvordan dette ville fungere, men det gikk fint. Såklart ikke like fort som forrige sett og merket fort at jeg ble sliten da brødboksen ble mindre og mindre resistant mot vanninntak.

 

Alt i alt er jeg kanskje opp i 2,5 km. Viktigst av alt er kanskje crawlteknikken; den gikk opp et par hakk bare på dette langkjøret! Er ikke noen tvil om at det er mengdetrening som hjelper. Imponert over meg selv :)

 

 

Par timer senere ankom vennegjengen jeg hadde avtalt å møte. Min treningsøkt var forsåvidt over, men ble jo leking og herjing videre. Trodde ærlig talt at jeg bare etter svømmeintervallene skulle opptre som en zombie i narkose, men var langt i fra så ille som jeg trodde det skulle være. Verdifull lekse som jeg deffinitivt skal ta med på opptak og videre trening:

Man er ikke så sliten som man selv tror man er!

Endret av Bordplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Karriere som brøytemaskin?

 

Oh'hoy! Årets andre skitur er fullført etter et heidundrandes snøvær i går og i natt.

 

Tror jeg fikk en relativt god smakebit på hva opptaket i store deler vil dreie seg om. Satt og spilte Battlefield og nøt livets latskap før jeg innså at jeg måtte dra rumpa ut. Må bare si at nysnøen ikke la grunnlag for noen optimal skiopplevelse, men treningsbiten var fryktelig god. Jeg var selvfølgelig så smart at jeg la ut uten noe særlig frokost. Uten å vite hverken hvor langt eller hvor lang til jeg ville bruke tok jeg på meg skiene og begynte å gå. Viste seg at det faen ikke var tråkket opp 5 jævla cm så hele løypen var jeg en brøyteplog i. Var minimum 30 cm snø jeg til en hver tid måtte kjempe meg, skritt for skritt, gjennom.

Hadde et par spontane fall også jeg måtte reise meg opp i fra. Skal si dere; med alle de kreftene det krevde å dra seg selv, en 20kg sekk, ski og staver opp fra et helvettes snøbasseng når alle lemmer lå spredt som et hakekors fra kroppen pådro jeg meg nesten mentale lidelser. FAEN så forbanna jeg var der og da! :grumpy: Nå som jeg har kommet inn og fått noen kjappe karbohydrater ler jeg av det hele og angrer ikke på at jeg gikk ut. Tross dårlig føre og evinnelige oppbrukte krefter var det flott treningstur!

 

Så for å oppsummere økta: Endelig på med 20 kg i sekken igjen, det var tungt, men langt i fra umulig. Var nok ski -og snødelen som var verst. Turen foregikk uten noe særlig mat i maga'n, men gikk fint. Omtrentlige 9km kan jeg tenke meg for dette var utenom den vanlige fotturløypa.

 

post-226603-0-50792100-1327251157_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Litt morgentrim og styrkeøkt!

 

Byttet ut kaffeskvetten med en aldri så liten joggetur på morgenkvisten i dag. Hadde fri i første time på skolen så tenkte jeg kunne benytte anledningen. Var jaggu litt av en viljeprøve å slepe den stakkars rassen sin ut av senga som pluttselig ble svæææært varm og behagelig mot 10 blå på utsiden.

Fikk da dratt meg opp og var ute og jogget rundt 07.20. Ble ikke noe langtur (ca 3,3km), men med oppoverbakke, trøtthet, kulde og romlende mage ble det da et lite kutt stokken? :!:

 

Brukte også studietimen på skolen til å trene litt styrke:

 

-Benkpress

-Bicepscurl

-Beintrekk

-Mage

-Steptest (med 25kg på skuldra og 70 gjennomførte reps på hver fot!)

 

Ble igjen minnet på om at det er gjennomført kroppstyrke som er viktig for opptaket eller militæret. Å være sterk i lilletåa hjelper lite når majoriteten av helvettet krever rygg/bein/mage. Så langt har vi ikke noe spessielt treningsprogram vi følger, men må utarbeide et som spessifiserer seg på nettopp dette. Markløft, knebøy og hangups er i alle fall høyt prioritert.

Lenke til kommentar

Støl i driteaparatet og kanonene!

 

Etter gårsdagens steptest kjenner jeg at rumpa har fått kjørt seg litt ja, samme gjelder tricepsen og bicepsen da det er lenge siden jeg trente de :p

 

Badeøkt i dag, kort og greit 750m X 2 på uvisst antall minutter. Første settet gikk veldig fint, med både teknikk og intensitet. Andre settet hadde vi etter en "liten" pause med jegerkameratene. Dette var temmelig slitsomt og måtte virkelig lade meg opp for hver gang jeg skulle crawle, men fikk da stavret meg inn til slutt.

 

Ble en god del undervannsvømming også, et par 25-metere der vi først svømte ned til bunnen og så over, veldig artig! :new_woot: Er vel ganske nærme målet mitt:

3) Utføre en 25-meter lengde under vann med enkelthet.

 

Har riktig noen ordentlige pustedrag for å fylle blodet med oksygen om jeg skal klare det med "enkelthet", men det nærmer da seg.

Må også få gi kudos til min FSK-mann som presterte å stupe fra 5-meter'n i dag! Kjenner jeg får hjertet i halsen bare av å tenke på å gjøre det selv...! :scared:

Lenke til kommentar

Nei, jeg er vel kanskje hva man kan kalle B-menneske selv. Om jeg får sjansen til å sove gjør jeg gjerne det, la meg forklare:

 

Et stykke sliten bergenser.

 

Tjohoi!

 

Min treningsdag begynte i styrkerommet på skolen. Gjorde følgende øvelser:

 

-Knebøy

-Push-ups

-Hang-ups

-Rygghevinger

-Nedtrekk

-Arnoldpress

 

Virket veldig greit der og da. Knebøy er nok en øvelse jeg vil prioritere frem mot opptak!

 

Tok deretter en liten tur i sølepytten våres. Hadde overhodet ingen gnist til å utføre noe langkjør i svømmingen så ble for det meste stupetrening og undervannsvømming. Klarte forresten like under 35 meter i dag, må si meg fornøyd :)

 

Kom så hjem, fikk kvelt i meg 'bæssmors kjøttkaker og kommunegrå poteter før jeg duppa av på sofaen. Sov et par timer og nå føler jeg meg mildt sagt helt jævlig. Lurer på om det ikke var den knebøyen som tok knekken på meg i dag for den var tung! Og her snakker vi "æzz to the maddafakkings græzz".

Lenke til kommentar

Nå er jeg jaggu sliten...

 

Det hendte i de dager at brukeren Bordplate var svært så sliten etter en dag i svømmehallen.

Dass-økt i dag, nesten ikke logg-verdig, men følte det var obligatorisk. Serdeles lite søvn i natt, mindre enn 4 timer tror jeg så jeg sovnet nesten på vei bort til dammen.

Hadde noe jævlig vondt i ryggen etter fredagens knebøy så tenkte litt svømming kunne løsne litt opp baki'der! Hadde noen 25-metere under vann. Hvis jeg fyller blodet med oksygen klarer jeg det relativt enkelt.

Lenke til kommentar

Måneskinnstur

 

Hallo-hallo! Da var det allerede på tide å skrible litt i captain's log!

531 dager til opptak.

 

Hadde en styrkeøkt i dag, med beinpress, pyramide sett med push-ups (opp til 7 og ner'igjen), situps, arnold-press og bicepscurl.

Kommer til å ha en god del fokus på bein trening fremover for å øke beintettheten i lår og legger samt styrke muskelfeste, ser ikke det som noe annet enn en fordel.

Ryggen som var et helvette etter forrige økt føltes mye bedre ut etter dagens økt, men fortsatt noe tegn til rust og møkk baki der! Går nok over i løpet av de neste timene.

 

Og bare fordi jeg er i super-form (not) måtte jeg nesten ta meg en aldri så liten joggetur under Guds stjerneklare himmel. Aner hverken distanse eller tid, men kan tenke meg at det var rundt 4,5-5 km på rundt 25 min. Temperaturen lå på ca 10 blå. Verdt å nevne er kanskje at halve turen er ett stykke solid oppoverbakke så var slettes ikke noen søndagstur dette :) Klarte å holde motivasjon og intensitet opp hele bakken, fornøgd med meg sjølv!

 

Kjente ingen ting til beinhinnebetennelsen denne gangen heller, men skal trå varsomt i dørene så velger å ikke eskalere hverken treningsmengde eller tempo (enn så lenge).

Lenke til kommentar

Den store bålprøven

 

Får nesten blogge litt om gårsdagens skitur også da. Tok med min kompis på en liten skitur baki skråningen her. Var ikke lange biten, omtrent 10 km, men var jo 16kg sekk ca og mye løssnø så var passe sliten når jeg kom hjem.

 

Vi valgte også å tenne opp et bål med ved vi fant/hugde selv. Må nesten gi kameraten min æren for det bålet, men vi fikk det da til.

Til sammen var vi vel ute rundt 5 timer. Finfin økt.

Lenke til kommentar

Morgenstund har gull i munn

 

Måtte ta meg en liten joggetur i dag gitt. Kjente at jeg var temmelig sulten allerede kvelden før så i dag morges var jeg virkelig i underskudd så hastigheten var nok ikke den største.

Kom så hjem igjen og utførte et pyramidesett push-ups (<6>), hang-ups (<3>) og 3x20 sit-ups.

 

Alt i alt 6km på 35 minutter. Grei morgentrim dette.

Legger til og med ved en graf av høydekurvene i treningsløypa mi!

post-226603-0-19096800-1329133586_thumb.jpg

 

Bare 525 dager til opptaket, tiden flyr fort!

Lenke til kommentar

Dassen

 

Føles ut som en evighet siden jeg sist svømte. I dag var rett og slett formen helt dass, var tungt å crawle fra aller første padletak! Svømte ikke mer en 400 meter i dag, men forsøkte i alle fall å holde litt tempo og snike inn noen runder med crwal når det lot seg gjøre. Jeg håper at jeg bare er småforkjøla og at dagens tidligere kjøretime (slitsomt faktisk) gjorde dette for det funker ikke å trene om man skal falle så fort ned.

On the bright side! Svømte en del under vann, gikk meget fint. Begge veier og langs bassenggulvet, må si jeg klarer å beholde roen mye bedre nå enn tidligere. Ikke at jeg stresser og for reflekser for å puste, men at jeg klarer å senke pulsen til et akseptabelt nivå.

Må også få appelere en liten aplaus for minedykker'n min som presterte 52 meter i dag! En kan bare drømme om å ligge på det nivået der :blush:

Ene runden over resulterte i en foss av neseblod. Sikkert bare arterien til hodet som hadde sprukket litt lekk, men greit å være litt forsiktig fremover.

Lenke til kommentar

Sure vinder og pølser.

 

Jaja, de siste dagene har i grunnen vært preget av fyll og andre rusmidler (fyyyy Bordplate! :angry: ) så måtte ha litt sjokkterapi på latskapen nå.

 

Tok joggeturen min på 6 km. Her har varmen virkelig satt inn så ble litt frossen sørpe å løpe i. Skiløypene er nok også totalvraket, men har ikke fått sett på dem. Småsur vinder å løpe i også. Kan si at festene har hatt vesentlig innvirkning på formen. Kjente det i dag at jeg ikke var like piff som vanlig. Er nok en smule hypokonder også for jeg er jammen ikke sikker på om jeg innbiller meg smertene i leggen (beinhinnebetennelsen) eller ikke. Dessuten ville de tre pølsene til middag opp og trekke luft så det bidro ikke til en positiv løpeopplevelse.

Styrkeøkt når jeg kom hjem: Pyramidesett push-ups opp/ned 7stk, 3x6 hang-ups underhåndsgrep og 3x25 situps.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Jeg tenkte siden du er så flink til å dele info og bilder på loggen til så kan jo jeg poste et bilde av en av de mer mislykkede turene jeg har vært på :p

 

 

post-173043-0-80223900-1329831553_thumb.jpg

 

 

Ca 70 % av gapahuken forsvant i nattens vinder, men det skal sies at utsikten var upåklagelig en tildig søndagsmorgen. Uansett så virker det som du gjør en god jobb frem mot tjenesten, spesielt svømmingsmessig. Keep up the good work!

Endret av medlem-173043
Lenke til kommentar

Takk for dette, gutta! Varmer mitt hjerte (virkelig!) at folk følger med og håper at denne "dagboka" kan innspirere andre også.

Når det gjelder mat er det ytters få ganger jeg går ut med underskudd. I så tilfeller er det ren og skjær idioti og arroganse som skyldes.

 

I dag ble det en liten snarvisit til svømmehallen. Hadde ingen lange distanser (500 meter), men hadde jo en god del 25-metere under vann. Klarer en lengde langs bunnen hele veien ganske fint, men kjenner jeg ikke klarer så veldig mye mer. Tenkte jeg skulle prøve å makse lengden i dag, men byttet ut med litt stuping i stedet. Prøvde et par ganger fra 3-meter'n. Første gangen hadde kroppen en eller annen slags bananform som gjorde at fremre partiet av kroppen ville opp med en gang. Resulterte i en brå bøy i ryggen, smålig vondt, men ikke verre enn at jeg kunne prøve igjen; med bedre resultat! :)

 

Godt å kjenne at kroppen ikke var så ute av treningsrytmen som fryktet. Nå gjelder det å prøve å få kjørt seg i løpet av vinterferien. Dersom varmen står på kan jeg snart traske ut med vanlig marsjstøvler igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...