Gå til innhold

Bordplates treningslogg - Fallskjermjegeropptaket


Anbefalte innlegg

Hallo dær, kjøtt og blåbær!

 

Kort innlegg i dag, er på overtid og underskudd av søvn!

 

Sølepytten i dag altså, blitt en 2-ukers tid siden sisst og med det aller sisste av forkjølelse merker jeg det godt. Nesten all teknikk og vannfølelse har frafalt, for ikke å snakke om den fysiske formen som har hoppet noen etasjer ned.

 

2x500. Første settet veldig tungt, derfor kun treg bryst.

Neste settet litt mer varierende teknikk.

 

Lite trening i det siste, fyll skole og mørketiden har skylden, men skimter et lite vindu med trening nå straks da det meste av prøver er over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Date med Berit

 

God aften, mine kjære landsmenn! Hvordan går det denne aftenen første søndag i advent? :)

 

Bordplate benyttet i dag anledningen til å gå seg en tur. Overnattet hos en venn av meg så da ble det Prison Break til kl 7! Ca 6 timer med søvn og smålig med mat før turen, sign me up!

 

Slang på meg 20kg sekken og trasket ut 14.50. Jeg kunne allerede se at solen ville være nede lenge før jeg hadde fullført den lange 15-km turen jeg planla. Og det irriterte meg. Veldig!

Men litt før halveis forlot han Solan meg, så å akkseptere fakta og fortsette og gå og det hjalp veldig. Frykt er en illusjon, en illusjon som har forlatt meg så det å gå i mørke plager meg på ingen måte lengre, men liker selvsagt best dagslyset.

 

Omtrentlige 5km fra heimet støttet jeg pluttselig på Berit, ei feit dundre av en høststorm som kom i form av småbyger/sludd og hard vind. Jeg er som sagt ikke redd for mørket, men når trærne begynte å knake som følge av vindkastene ble jeg nervøs. Fytti faen, flere av trærne i skogen min står på steiner over et jordlag som bare er 5-10cm tykt og de trærne faller ikke vanskelig for å si det sånn. Da tenkte jeg bare, "Fytti faen, Ole. Om en av disse trærne faller over deg blir det ikke jul i år". Men hva gjør man ikke for sine ambisjoner, jeg må jo bare velge å tro at dette er fin trening ;)

 

 

Var altså 20 kg sekk i omtrentlige 2t 40 min med 15km gåing.

I tillegg avsluttet jeg med treningsprogrammet "100 push-ups" jeg har beskrevet noen ganger tidligere. Tok 71 pushups i dag i 2. uke, 2 dag så er ikke umuligheter for at jeg klarer 100 stk etter 6 uker.

Blitt dårlig med treningen denne novembermåneden, skal forsøke å hente meg inn igjen.

Lenke til kommentar

Takk for det Boss, kult å vite at det er noen som leser bloggen også. Selv må jeg humre litt når jeg leser tilbake på noen av innleggene mine! :!:

Kursk!

 

Hallo norges befolkning. Ute med en liten oppdatering til dere sultne lesere, vært å plaska litt i dammen som Dhale'Oen, oh yeah! ;)

I dag var det dog ikke langdistanser på overflaten vi kjørte på. Fikk presset meg selv til å svømme noen lengder under vann og var utrolig artig/motiverende å få det til. Klarte hele 25 meter under vann på det meste. Det høres kanskje ikke mye ut, men for Bordplates del er det en veldig forbedring.

Aner ikke hvorfor vi prioriterte undervannsvømming og lek så veldig, var kanskje fordi jeg hadde sett "

" :blush: Kult var det i alle fall å få til. Kjenner jeg nå er sliten tvers gjennom kroppen. Utmattet på en helt annen måte enn tidligere når jeg trener anarobisk.

 

Jeg har altså ikke noen konkrete tall eller lengder å vise til i dag og ser at innlegget nå er ganske rotete, sansyneligvis pga oksygenmangel i vitale deler av hjernen så jeg summerer økten slik:

 

Mye undervannsvømming, 25 meter som beste prestasjon. Noe crawl og generell distansesvømming helt på slutten, men ikke nevneverdig.

Kommer til å prøve mer under vann videre, var dødsmorsomt å få til!

En stor takk til mine gode kamerater som presset, motiverte og tipset meg flere ganger

;)

Lenke til kommentar

HJK på tur

 

Tatt med meg min jegerbuddy på treningstur i marka her. Slang på oss 20 kg sekker og trasket. Ble en usedvanlig lang tur, 3 timer og 50 min på noe som vanligvis tar meg 2 timer 40 min! Er snakk om den 15km-marsjen våres.

 

Var merkelig nok mer utslitt og sår enn vanlig. Spessielt under fotsålene på føttene, uff'a meg! :( Triste greier det der.

I nattens mulm og mørke måtte vi ta oss frem, du vet jo at med disse solnedgangene nå for tiden rekker man jo nesten ikke lunsj før det er skumring. Kanskje derfor vi ble litt lengre enn vanlig, fordi det var bekmørkt.

 

Fin tur, fikk motivert og tipset hverandre littegranne også.

Til slutt vil jeg bare legge til at den forbanna sekken jeg bruker er et sadistisk verktøy for sosiopater med gisler i kjelleren så mye som den veier nå. Jeg må så fort som mulig (det vil si når jeg har fått fôra lommeboka litt) kjøpe meg en ny sekk som passer bedre til vektlassen 20-25kg.

Lenke til kommentar

Kom ikke på tittel

 

Heisann.

 

Tok meg en liten runde på bassenget i dag, men ble for det meste herjing og vannlek med disse andre kameratene.

Veldig slitsomt though. Vi hadde mye øving på undervannsvømming, men etter en helvettes, to-dagers fyllekule på skogen har formen falt litt ned skjønt jeg klarte 25 meter minst en gang i dag.

Avsluttet så med 500 meter à alternative teknikker. Litt crawling og noe undervannsvømming faktisk. Tar i alle fall hardt på ;)

 

På gjensyn.

 

PS: Oppdatert treningsmålene i førsteposten. Har lyst til å klare 25 meter under vann til vanlig, uten noen spesielle anstrengelser. Det må da være et tegn på oksygeneffektivitet? :)

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Snø i skogen en kjølig vinternatt

 

Bordplate's workoutlog, 593 days ahead of selection.

 

O'heysann! Akkurat hjemme fra en liten trasketur i skogen. Her i strøket har det begynt å snø og det virker for første gang som om det skal holde denne gangen. Kanskje på tide i desember? Fikk i alle fall skikkelig BoB-følelse i den rolige skogen med noen snøfnugg dalende her og der.

Ble 15 kilometer'n, fin tid på jeg si; 2t 50 min. Slettes ikke verst for å være glatt og skummende mørket. Må nevne at jeg i begynnelsen forsøkte å holde et relativt høyt tempo (så jeg går ut i fra at dette reddet noen minutter), meeeeeeeene...tanken på kebab, vafler med rømme og fitte slår jo ganske så raskt inn når Bordplate blir sulten og sliten så etter 7-8 km trappet jeg ubevisst ned tempoet.

 

Sekken: Fy faen å jeg hater det jævelskapet nå :mad: . Det er ikke det at sekken er så fryktelig tung, men det er noe galt med hele bæreanatomien som gjør at all vekten (uansett hvor mye jeg justerer) fordeler seg på den ene skulderen og veldig lite på hoftebeltet. Satan jeg gikk og hatet, hele turen i grunn. Hadde mest lyst til å kaste driten til skogs (som i praksis betyr å slippe den rett ned :p ) for det blir ikke mye trening ut av det jævla sado-seletøyet der!!!

Hadde mye overtråkk, snubling og tupping av tær i dag også så hjalp ikke på humøret for å si det mildt.

 

Avsluttet med mitt lille "100 push-ups" program og utførte 80 jææævlig tunge repetisjoner.

Har i grunn lyst til å begynne med litt situps og hangups i tillegg, men er så forferdelig umotivert når jeg kommer hjem så sliten at det er tragikomisk.

Au'revoir, maddafakkas!

post-226603-0-22785100-1323210533_thumb.jpg

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Lenge siden sist! (seriøst)

 

Huff, ser forrige treningsrunde var 6 desember, ALT for lenge siden, men det er da denne hellsikkes skolen da :whistle:

 

Dyppa'n i søledammen våres i dag. Laber trening. Kun 500 meter, men det skal sies at det tok seg opp de siste 200 meterne der det ble litt konkuransepreget med kameraten. Var altså bra sliten etter den runden ja! Fikk endelig fartsfølelsen tilbake når jeg crawlet i dag, slettes ikke verst må jeg si.

 

Noe svømming under vann også selvsagt, men turte ikke/gadd ikke presse meg så hardt som 25 meter denne gangen.

 

Nå er blodsukkeret så lavt at om jeg ikke inntar karbohydrater sovner jeg snart inn :dribble:

 

Kan jo også nevne at ukas store skuffelse kom i form av regn og grader på feil siden av null-tallet så det jeg beskrev som soloppgangen til årets skisessong i forrige innlegg egentlig bare tok seg en tur til skogs. Skøytebane over hele by'n! Er sånn at jeg virkelig er spent angående i morra om det er gåelig eller ikke i skogen.

 

Hoho, før jeg køyer kan jeg kanskje nevne 100-pushups programmet og hvordan jeg ligger ann. Har så langt klart å holde progresjonen på MAX, men i går støtte jeg på veggen da jeg valgte feil uke og dag og tok evinnelig mange flere enn jeg egentlig er i stand til. Var helt skjelven(!) i armene etterpå, nesten småkvalm av anstrengelsene! Ellers har jeg ikke stagnert.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Submarines!

 

Tok en svømmetur i dag. Ble kun 500 meter, men kan melde gladnyheten at de første 400 ble forsøkt på tid og at jeg utførte de på så lite som 9 menutter! MJK sine er vel 13 er de ikke? :whistle:

Fint, men sliten. Forsøkte også å fokusere mye på crawlteknikken og det fungerte serdeles flott må jeg si. Gikk bedre enn noen gang.

Tross at jeg var svært motivert for svømming på begynnelsen ble jeg fort sliten, ja. Sansyneligvis pga fylla i helga.

Tok også en 25-meter under vann, merker at jeg nærmer meg den som standard.

 

 

Blitt en stund siden sekkegåingen og har bestemt meg for å utsette det til det er tilstrekkelig snøføre for ski og skaffet meg en sekk som kan bære noen kilo.

 

Bordplate ut!

Lenke til kommentar

Hei'a blåååågeeen!

:love:

 

Fortapt i Prison Break glemte jeg nesten å loggføre treningen i dag.

 

Svømming på dji i dag og i dag har vi virkelig overgått oss selv. Ikke i lengde, men i tid.

Begynte med undervannsvømming og lek. Veldig morro i grunnen, føler det gir god vannbeherskelse samtidig som man må trene lungekapasitet og oksygeneffektivitet. Uansett, veldig artig.

Så bar det over til noe litt mer seriøst da, den ordentlige svømmingen. Kjørte 500 meter først og fikk til pustingen og teknikken relativt fin. Hadde deretter en liten "pause". 25 meter under vann X 2. Så litt avslapping à finsk stil (type Sauna) før det igjen bar ut på 500 nye meter med svømming, noe som var svært vanskelig grunnet nivået melatonin i hjernen. Fullførte likevel et tungt og seigt sett med 500 meter da.

 

Hovedpoenget var stort sett at dagens svømmeøkt var på rundt 3 timer, som er omtrentlig dobbelt så lenge som vanlig. Mengdetrening er godt, men man merker det gått på kroppen i ettertid skal jeg si dere!

 

Angående video av meg svømme må jeg nok skuffe deg. Kameraer er strengt forbudt i svømmehallen og jeg ville sansynelig vis ikke fremstått som noe annet enn en pedofil psykopat om jeg viste meg med det da flesteparten av besøkende er yngre enn 11 eller eldre enn 60.

Dersom du ikke etterlyser videoen av homoerotiske grunner, men ønsker å se riktige teknikker er jeg nok uansett ikke den beste å vise til. Kan imidlertidig anbefale Youtube.com som jeg selv ofte bruker for tips til trening :thumbup:

Endret av Bordplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lol. Det tenkte jeg ikke over...

 

Men hva trenger man for å begynne å svømme? Jeg har ikke gjort det helt ennå for jeg liker ikke ideen av å gå i speedo. Åpenbart svømmebriller og sånn, men vil man se helt dust ut hvis man bruker shorts?

 

Takk for tips på youtube. Kommer sikkert til å sjekke dette ut. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nyttårsforsetter og svømming!

 

Bordplates treningslogg, 567 dager forut for opptak.

 

I dag har jeg besøkt svømmehallen, men grunnet en enorm overbefolkning av mitt fagre Atlantis ble det dårlig med trening så jeg tenkte jeg skulle dedikere dette innlegget til å lange litt ut om fysisk form og målene for dette året.

 

Jeg kan i hvertfall begynne med å si godt nyttår til alle gamle og nye følgere :fun: Nevner også at dagens "økt" bestod i 400 stusselige metre samt undervannsvømming og teknikkøving.

Som de aller fleste andre på vår ringe klode feiret jeg inn 2012 hardt! Det ble mye festing og alkohol. I grunn har hele romjulen vært et stort, ondt hull som har sugd meg inn i luksusens og de lates tilværelse og gitt meg en fysisk form og psyke på nivå med et offentlig herretoalett. Nå kan det godt være at jeg dramatiserer mye her, men føler at så fort festingen får fotfeste og alkoholen fosser inn faller jeg tilbake en del treningsøkter. Dette må se sin ende snart, til sommeren vil jeg begynne å telle ned fra 365 dager til opptak og for Bordplates del betyr det at det virkelig begynner å brenne på dass. Ett av mine få nyttårsforsetter vil derfor være å moderere inntaket til et slikt nivå at jeg kan våkne dagen etterpå uten hodepine og dehydrerte celler og være i stand til å fullføre en joggetur.

 

Jeg må også være i stand til å dedikere helger til trening og fornuftige ting. Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men har levert søknad til HVU ettersom det har startet opp i distriktet her. Jeg håper i det minste at øvelsene og aktivitetene som måtte skje i forbindelse med dette kan hjelpe på dette helgeproblemet.

 

Nå skal jeg i det minste forsøke å fokusere, for målrettelsene druknet i julens mas og kjas. Håper i det minste at den forbaska snøen snart kan legge seg så jeg kan spenne på NATO-plankene og gå litt. Herregud, den snøen i traktene her har vært så sporadisk og kommet og gått oftere en kjendisnyheter.

 

Over og ut! :thumbup:

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

...og motivasjonen til topps!

 

O'hoy da, i dag er det visst bare 566 dager til opptaket, dette feirer vi med å heise motivasjonen til topps som et flagg på selveste 17. mai.

Tok en tur til Atlantis (nesten bokstavelig talt). Dro med mine to Jegerbuddies og plaska litt. Hadde det aller først dødsmorro med synking, undervannsvømming og pustekontroll. Utførte flere sånne "bobs" (man slipper ut luften fra lungene for å synke til bassengbunnen i stående stilling før man sparker seg opp igjen) og svømte opp og ned. Egentlig ikke før nå at jeg reflekterer litt over dette, men er det en ting som aldri har tatt skade fra noen form for fravær eller rus er det vannmestringen. Komfortnivået og selvbeherskelsen i vannet er høyere enn noen sinne og vannet blir mer og mer som et tilholdssted enn et hinder man må bevege seg i :)

 

Så til litt mer målrettet trening hvor vi utførte 2 sett à 500 meter, tungt nok i grunnen etter hard MJK undervannstrening, men tre gode jegere holder sammen og ut! Prøvde til og med litt svømming med butterfly-teknikken: nesten en hel lengde før musklene var kaputt :tease:

 

Neste økt vil vi nok (dersom tiden holder) vil vi nok forsøke flere bobs og fokusere litt på undervannsvømmingen, oksygeninntak og panikkkontroll. Må forsøke å øke min lungekapasitet for den tilsvarer omtrent volumet til en rosin i dette øyeblikk.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Stødig kurs, kamerater!

 

Etter en generelt lang og daff helg er jeg tilbake. Tok med en kamerat og hadde et spontant besøk i svømmehallen.

Hadde på forhånd bestemt meg for å forsøke 4x400 meter og det gjorde jeg. Det aller første settet var veldig slitsomt med noe krampelignende smerte i selveste six-packen og laber motivasjon.

Tok seg riktig nok opp igjen på de neste tre settene og følte jeg virkelig fikk til blant annet crawlteknikken! Woho! Hemmeligheten til farten følr jeg ligger i bena så jeg forsøker å fokusere på armene og overkroppen, men tenke på bena...om dere skjønner?

 

God økt, føler meg slapp og sliten nå, men det er vel et godt tegn.

:)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan seleksjonsprosessen til det danske Jægerkorpset fungerer og jeg skal ikke spekulere, men det du sier er godt mulig og at det norske jegervåpenet har noe lignende er ikke tvilsomt.

 

Holy diver yeeeeeah!

 

Hjemme etter nok en svømmeøkt og etter at jeg til slutt fikk nådd et rimelig blodsukkernivå er fingrene klar til å løpe litt!

I dag er altså første gangen jeg har kjørt en variert og annerledes økt enn det dere (og jeg) har vært vant med i det siste. I stedet for å kjøre evinnelige langdistanser tenkte jeg at jeg skulle forsøke meg på noen crawleintervaller. I utgangspunktet var det meningen at jeg skulle prøve meg på 3 runder à 4 intervaller (75m x 4), men etter første settet forstod jeg at både lengden og selvtilitten måtte jekkes litt ned. Ble med 2 runder à 4 sett (50m x 4 runder). Tungt var det likevel når hele maskineriet går for fullt.

Sammen med mine to jegerkompiser fra MDK og FSK dykket vi litt og koste oss. Viktigst fra denne økten er muligens stupe/hoppetreningen. Begynner å bli en liten mannsalder siden jeg forsøkte noe sånt sist. Tok et par stup fra 3-meter'n; det var veldig skummelt, men helt konge(og ja, det gikk fint ;))! Selvsagt litt 5-meter og vannsklia også (som faktisk brakte med seg krampe i leggen!)...hehe.

 

I det jeg skriver dette kommer en liten idé om å ha "to typen treningsøkter" for vannpytten. En hvor jeg fokuserer på undervannsvømming, pustekontroll, stuping osv og én hvor jeg kjører langintervaller sammen med noen få langdrag. Hmmm... :hmm:

Er forresten bare å fyre løs om dere har et treningsprogram for svømming liggende for akkurat nå forsøker jeg vel å fange røyk med hendene; har ikke noe spesifikt å ta tak i eller anelese om hvordan man best trenes.

 

Nå er det sannelig på tide at man begynner å gå med sekken igjen. Snøen er tilrette og skisporet er høyst sansynelig kjørt så det er ikke lengre noen unskyldninger.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Dykking og rekognosering av løypene!

God ettermiddag kjære lesere.

I dag kan jeg melde om både dykking og skiløyper, men hver for seg selvsagt. Var så sliten i går at jeg hoppet rett til sengs uten at jeg fikk blogge. Den lokale dykkerklubben arangerte faktisk gratis prøvedykk for alle interesserte. Var utrolig morsomt, men samtidig ulogisk at man kunne trekke pusten under vann da dette var først gangen. Manglet bare våpen i hånda og svømmeføtter for den optimale marinejegerfølelsen! :roll:

Tenkte uansett det var bloggverdig. Frister i grunnen med dykkerlappen nå!

 

Måtte også få rævva i gir igjen så jeg..."snørte min sekk, jeg spente mine ski" :) Det ble bare en liten tur for å sjekke hvordan løypene var og hvordan de var kjørt opp. Var løype i en 3-4 km før det tok andre veier jeg ikke kunne følge. Kjørte offpist hjem! Den lange turen jeg pleier å gå skal normalt kjøres opp, men regner med det er snømangel som gjør det. Uansett var det helt kurrant å gå, noe tuster og småkvister som stod opp, men fult brukbart til trening. Må konvertere litt til E-tjenesten og finne ut når scootermannen har tenkt til å kjøre resten.

Pga mangel på ballast ble sekken bare på snaue ti kg. Kan på tross av lav vekt si at denne er fin til å bære tungt med og at jeg vil kjøre på meg 20 kg igjen så fort jeg får sjansen. Må riktignok ha noen oppbyngingsøkter med 20 før jeg fortsetter med Fallskjermjegerprogrammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...