Gå til innhold

Bordplates treningslogg - Fallskjermjegeropptaket


Anbefalte innlegg

Siste krampetrekninger av vinteren

 

I går var det faktisk gull og grønne skoger her i bygda. Våren hadde virkelig satt inn og det virket som om jeg bare var et par dager fra å kunne begynne å gå i skogen igjen. I dag hadde vist sjefen i himmelen selv bestemt seg for å drysse litt sukker ut over de grønne marker.

 

Ble ikke noe sekketur i dag, men jeg fikk dratt ut med bikkja og tent et bål da. Jeg vet at bål -og bålfyring er en vesentlig del av, ikke bare tjenesten, men også opptaket. Så fikk trent litt på dette også. I begynnelsen sleit jeg litt med å få selveste veden til å antenne, men hadde nok brukt for lite kvister mellom neveren og veden. Fikk det likevel til :)

 

BoratSuccess2.jpg

 

 

post-226603-0-19983100-1330357695_thumb.jpg

Groveste bålet!

 

post-226603-0-22100100-1330357713_thumb.jpg

Min firbente venn som skal hjelpe meg i treningen mot opptak.

 

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjokktrening og maxtest i opptaksøvelser

 

Etter 3-4 dager med en hel hinsides sløving måtte jeg endelig tilbake til landejorda og inn i treningsmønsteret igjen (forhåpentligvis).

Etter en kort joggetur på snaue 20 minutter bestemte jeg meg for å teste ut hvordan jeg lå ann i noen av opptaksøvelsene. Rakk bare hang-ups og push-ups, men venter å få prøvd sit-ups de nærmeste dagene. Rygghev har jeg ikke mulighet til å teste ordentlig hjemme.

Armhevninger: 46

 

Hang-ups: 7

 

Hey! Betyr det at jeg er inne da? :fun: Artig med armhevningene i alle fall. Skal selvsagt ligge GODT over på alle øvelsene i juli 2013. Oppdaterer også førsteposten.

 

Så bar det rett til svømmehallen som jeg ikke har fått svømt regelmessig i på sikkert 2 uker. Hadde solide 3 timer her, men formen, teknikken og styrken er jo heeeelt på jordet.

Fikk også prøvd noen 25 metere. Mistet litt av selvbeherskelsen og roligheten under vann.

 

Her er det hetebølger og skogene er grønne! Har planlagt en liten tur snart, muligens med overnatting også. Poenget er at etter vinterferien blir jeg borte enda en uke i forbindelse med friluftslivtur og frivillig skitur på finse. Etter dette er jeg sikker på at skogen er isfri og da skal det trenes!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Feltuken

 

Tjooohoi! Da er det en liten evighet siden jeg har skrablet, men med en pokker så god grunn! :dribble:

 

Det har seg slik at på skolen har jeg 'Friluftsliv' som fag. Denne uken, like etter vinterferien var det duket for en "liten" skitur. Desverre var også skolens årlige 'Finse-tur' som arrangeres av noen lærere og er kun for frivillige plassert like etter skituren med friluftsklassen og alt i alt ville det ta opp en uke med ski.

 

Det hele begynte egentlig ganske dårlig faktisk. Bussen opp på høyfjellet en tidlig mandags morgen, på med ski, smørning og sekk som var lastet med mat, brennere og telt. Av de totalt tre dagene denne bestod av var den første relativt rolig, men litt småseig. Jeg presterte til og med å falle så stygt i en nedoverbakke av hoftebeltet samt skulderreima på sekken røk. Ja, den samme sekken som var 20kg tung og kun inneholdt vesentlige og ikke-kastbare ting! Usikker på hva jeg skulle gjøre med resten av sekken ble skulderreimen lett fikset med litt gaffa, men likevel: 20 kg direkte på skulderene føles heller ut som om man drar på et piano, en bowlingkule, en hest og ellers andre tunge ting som pleier å falle ned på tegneseriefigurene. Det var en ydmyket person som måtte KRABBE de siste metrene fordi han var så sliten og gikk gjennom snøen ved å stå.

 

Andre dagen begynte veldig fint: sol, oppvåkenhet og bra skiføre! Vi var klare og trasket i vei. På forhånd var jeg klar over at vi hadde ca 14 km å gå. Ingen Iron-Man-utfordring eller hva? Det jeg ikke var klar over var høydemetrene vi skulle klatre og hvor fort været skulle snu...til det (mye) verre! :lol: Jeg dominerte glatt første halvdel og ledet gruppa med høyt overskudd. En liten stigning begynte som vi raste gjennom, men etter pausen halveis opp støtte vi på en no-så-stygg-jævli'-bratt-og-lang-bakke! Alle måtte ta av seg skiene for det var ikke sjangs å gå med dem opp. Selv måtte jeg telle 100 skritt av gangen før neste pause. Likevel hadde jeg et klart mål for denne turen og det var at motivasjonen og psyken skulle trenes like mye som det fysiske. Jeg tvang meg selv til å tenke positivt, fortrenge det negative og tenke at vi var elitesoldater på vei opp skråningen. Alt gikk selvsagt fint, sitter jo her fortsatt. Men når vi ankom toppen ble vi truffet av en tåke tykk som bestemors rømmegrøt og jeg tar ikke i når jeg sier at ting fort kunne bli dramatiske dersom vi ikke holdt sammen (noe vi ikke gjorde en stund). Et jævlig vær gjorde oss kåte på å fly ned fra fjellet vi måtte over og like lett sagt som gjort var vi nede igjen dog med et så dårlig føre at skiene enda ikke kunne benyttes.

Her begynte underskuddet av mat og sette inn og det var på omtrentlig samme punkt at motivasjonen ble litt skjem også. Gjentatte ganger hadde vi fått vite hvor nærme hytta vi skulle ligge ved var. "Rett bak åsen ditt, bare en kilometer igjen datt". Hvor mange ganger hadde vi ikke hørt dette før vi endelig ble fortalt: Jo denne hytta lå på toppen av bakken dekket i tåke. Det var det to andre kamerater som var overbevisst om også og hadde gått i forveien. Da lærerne fikk se dette ante jeg ren og skjær irritasjon (til tross for tolreansen og kameratånden de vanligvis har) fra læreren. Jeg meldte meg frivillig til å jage dem før de forsvant fullstendig i mormors rømmegrøt. Det var et sant helvette for uansett hvor mye/fort jeg gikk og skrek ville de ikke stoppe. Selvsagt endte vi opp på toppen av bakken før jeg nådde dem igjen og fikk skjelt de grundig ut. Likevel var kanskje det verste å lese skiltet som sa: "Høgevarde 2km". Lot likevel ikke dette sette noen stoppe, frem skulle vi og det med humøret i behold! Kjør på, soldater! :D

 

Onsdag 7. mars 2012: Vi måtte overnatte på turisthytta "Høgevarde" i le for vinden. Et telt/snøhule som planlagt var ikke gjennomførbart eller forsvarlig. Været var elendig med vindkast opp mot 15 m/s og et snøfokk som gjorde sikten lang som en skistav. Det var med andre ord ikke trygt å gå denne dagen. Enda en overnatting var nødvendig, men betydde også at vi som hadde meldt oss på Finseturen til skolen ikke hadde mulighet til å dra hjem for å pakke om eller forberede oss ytterligere til enda en tur.

Da jeg våknet torsdagen kunne jeg ikke ha bett om noe vakrere. Det var helt vindstille en tidlig morgen. Solen hadde så vidt stått opp, himmmelen var lyseblå med flammerøde solstråler og fikk hele utsikten med fjelltopper stikkende opp som tenner til å minne om Afghanistan. Innspirasjon er det eneste ordet som passer. Føret var perfekt og nedoverbakkene fra høyfjellet var utfordrende, men artige. Vi var nede på et blunk.

 

Nogenlunde klar for ny tur hamstret vi Cola og sjokolade, mens vi ventet på Finsebussen vi hadde avtalt skulle ta oss med. Jeg kunne bare håpe at utstyret jeg hadde etterspurt fra min mor stemte og faktisk lå i sekken jeg hadde bestilt.

Finseturen var bare kos, nesten ikke loggverdig BORTSETT fra turen på fredagen. Været blåste noe grønjævli og vi ble møtt av en heidundrande snøfokk med mildvær som gjorde meg søkkvåt i løpet av minutter. I tillegg hadde jeg påtatt meg oppgaven å dra en av "troppens" pulker i ca 8 km. Kanskje dette har spilt en avgjørende rolle i motivasjonen for jeg var helt ferdig når jeg kom frem. Turen bestod av 2 mil, men de siste 5km hadde vært så jævlige at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Var sliten og lei. Klarte IKKE å holde noe humør oppe her og du kan tro jeg presset frem noen gloser når jeg etter 8km med pulk tenkte på de ca 10kg'ene som var brus. Faktisk var jeg *så* langt unna å gråte her. En helt jævlig motvind hele veien og utmattelse fikk meg til å undre om Gud ønsket at jeg skulle nå frem. Kanskje det har med at fra denne fredagen var det akkurat 500 dager til opptak? Må virkelig jobbe med psyken under lengre turer.

 

Vi ble værfaste enda en gang og jeg var ikke hjemme før et par timer siden (mandag 12. mars 2012) og jeg føler meg generelt mer robust enn noen sinne. Slike småturer jeg har vært vandt til (15 km) med enn så tung sekk er nok ikke nøkkelen til sukksess i FSK/HJK. Må prøve å få noen lengre turer hvor jeg overnatter og går mellom 2-3 mil hver dag.

Lenke til kommentar

Må uansett få trent det opp til opptak. Nytter ikke med masse ortopediske midler hvis bena er svake som tannpirkere.

 

Tok en liten joggetur i dag. Planla 5km, men ble bare 3 pga den jævla snømengden som lå i skogen. Følte at jeg var i vesentlig bedre form enn jeg først hadde antatt. Nå gleder jeg meg bare til sommeren med løping og trening i all slags vær ;)

Lenke til kommentar

I wanna be a navy seal...

 

...I wanna swim the deep, blue sea. Etter å ha vært lenge borte fra svømmingen var endelig tilbake i går. Selv om jeg ikke har daffet slik jeg vanligvis gjør i treningsopphold var ikke teknikken eller formen helt til stedet. Tok litt tid før jeg klarte 25 meter under vann f. eks. Hovedformålet var egentlig dykkingen til dykkerkurset jeg har meldt meg på, men rakk å svømme litt først.

Akkurat da hadde vi bare noen helt basice øvelser så var sikkert ikke kursets høydepunkt, men gleder meg til å komme ut i havet eller flere og mer utfordrende øvelser i bassenget. Kommer nok til å føle en tilhørlighet til MJK da, hehe... ;)

Lenke til kommentar

Joggetur i skogen på omtrenlige 50 minutter. Ble rundt 6,5 km tror jeg, men var mye stigninger så ingen skal si jeg ikke ble sliten for tunge var de faen meg!

Tok ikke sjangsen på å jogge i nedforbakkene. Følte meg frisk som en fole, ingen tegn til beinhinnebetennelsen!

 

EDIT: Avsluttet med 2x30 pushups, 8-5-6 hang-ups med smalere grep for hvert sett.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Joggetur på ~7 km i dag. Var helt for jævlig i begynnelsen egentlig, blodsmak og anpusten!

 

Kom hjem og utførte 2x30 push-ups med føttene plassert på en bukk slik at det ble tyngre. Egentlig veldig fornøyd med den prestasjonen :) Fortsatte med hang-ups à 7-5-6 der jeg brukte smalere grep for hvert sett. 3x20 crunches og til slutt litt mage/sidebro.

Lenke til kommentar

Tok en løpetur på 5,1 km. Pauser mellom alle tre intervallene, men i følge en treningskamerat med treingscomputer ville vi klart det på 21.40 som slett ikke er en verst tid for å være så tidlig i kondisjonstreningen.

 

Kom inn i styrkerommet og tok 2x30 pushups i vanlig stilling. Så markløft (for første gang på lenge) og må bare få si: FY FAEN, jeg er svak i ryggen? Ikke rart jeg har "slitt" i det sisste når jeg er sterk som en manet rundt ryggraden. Markløft skal trenes konsekvent fremover!

Lenke til kommentar

Gnagsår og motivajonstest!

 

Da var jeg endelig ute og gikk igjen! Måtte bare slå til med en 2 dagers hardbarka jegertur i skauen. Jeg og en fremtidig minedykker dro med telt samekniv og godt humør klare for harde, men gode marsjer. Første dagen gikk i grunnen veldig fint. Vi gikk vel ca 9 timer totalt inkl pauser før vi fant ut at vi måtte slå leir. Da var vi rimelig slitne og lei av å traske i snøen som vi til stadighet gikk gjennom. Slo opp teltet og fyrte opp bålet i en heidundrandes hastighet. Ordentlig St. Hans-bål med lapskaus før vi køyet over en seng av lyng som forøvrig var helt for jævlig ubehagelig å ligge på!

Dag 2 var ikke så fryktelig ille, men en skikkelig motivasjonstest. Vi var i underskudd av vann til matlaging og drikke så det var nødvendig å utsette frokosten til vi fant et vann. Følte vi hele tiden bare hadde "litt igjen", men fikk til stadighet vite fra minedykker'n at det var lengre enn som så :p Verste biten var kanskje helt på slutten med en grønnjævlig lang nedoverbakke og lange asfaltkilometre. Faen så det verket i beina!

Nådde hytta der vi fikk i oss litt veske, karbohydrater og hvile før veichle extraction. Sitter igjen med svært god trening, fine opplevelser og noen skikkelig kjøttsår på bena etter marsjstøvlene som har vært lite brukt siden sist.

 

Kjente heller ingen ting til beinhinnebetennelsen til tross for 10kg sekk og mange timer vandring! :)

Lenke til kommentar

Må bare få legge til at turen var på hele 50km! :D

 

Jo, da laster du nok for mye vekt på skuldrene. Avhengig av hvor mye du skal bære bør du ha en sekk av riktig størrelse. Dessuten bør du prøve å få mesteparten av vekten lagt på hoftebeltet. Jeg pleier å heve skulderreimene litt, feste hoftebeltet godt rundt hofta og strammer til før jeg løsner på skulderreimene. Deretter kan du prøve å stramme alt mulig slik at sekken sitter så klistret til ryggen som mulig.

60-70% av vekten kan faktisk legges på hofta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo takk :)

 

Joggetur på ca 40 min i dag. Var blytungt i begynnelsen, blodsmak og anpusten. Sansyneligvis pga kulda som har slått inn hardt her i traktene. En god låt på ørene teller mer enn 1000 kcal i blodet! Omtrent 7 km jogging.

 

Selvsagt litt styrke etterpå i opptaksøvelsene.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...