Gå til innhold

Hvordan starte veien mot brannmannsyrke

Anbefalte innlegg

Vet det er en del poster om hvordan man blir brannmann, men tenkte å lage en post likevell, da jeg har et par spørsmål. Hvordan fungerer dette med selve utdanningen? Må man gå et slags kurs før man blir aspirant? Har vurdert yrke, men vet ikke hvor jeg skal starte. Kanskje bare å stikke innom en brannstasjon å høre?

Noen brannmenn her kanskje? Hadde vært fint å fått høre litt hvordan yrke er også, spennende?

Mvh

Thewiz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen brannmann, men jeg vil tørre å påstå at grunnet antall søkere oppmot antall ledige stillinger, vil det være så og si umulig å få seg jobb med mindre man har relevant erfaring fra yrker brannstasjonen du søker hos kan dra nytte av ved å ansette deg som aspirant. Å ha fagbrev som elektriker, tømrer, bilmekaniker, ambulansearbeider eller at du har høyere (relevant) utdanning anntar jeg vil gjøre at du blir lagt merke til når det er tid for å skille klinten fra veten. Dykkersertifikat er heller ikke dumt å ha med seg, samt fullført førstegangstjeneste, klasse C-lappen, personlig egnethet blir også vektlagt. Fysisk og psykisk styrke blir vurdert. Klaustrofobi og/eller høydeskrekk er no-go.

Du kan også lese litt her om opptakskrav m.m.

Holder selv fast ved guttedrømmen, selv om den er lagt på is i noen gode 5-10 år. ;)

Endret av Garp
Lenke til kommentar

Vel, selv har jeg bare VGS med studiespesialisering. Så jeg er ikke faglært eller har fagbrev. Dette er vel noe negativt for min del. Hva slags jobberfaring er "bra" jobberfaring når man tenker på brannmannsyrke? Av opplagte grunner kan jeg ikke jobbe som mekaniker, snekker osv. Så hva slags jobb burde jeg få tak i meg? Tenker kanskje vekter? Eller vil kanskje ikke det ha noe å si for eventuelt brannmannsyrke i fremtiden?

Er det mulig å få andre jobber på en brannstasjon enn å være brannmann? Tenker hvis jeg kommer meg inn i et hus, så er det lettere å søke som aspirant senere ved den samme brannstasjonen?

Lenke til kommentar

Reint praktisk er dei einaste minimumskrava for å bli brannmann at du er myndig og kan fremlegge godkjent politiattest. Men for dei aller fleste brannvesen blir dette for dårleg.

I praksis krever dei fleste brannvesen at du har fagbrev, det er i utganspunktet ikkje så viktig kva du har fagbrev i då hovedformålet med fagbrevet er å kunne legge fram objektive bevis på at du er i stand til å tilegne deg både teoretisk og praktisk kunnskap på minimum vidaregåandenivå.

Men når det er sagt så er nok bilmekaniker, elektriker og rørlegger nok er mest nyttig medan frisør og konditorfag ikkje er fullt så nyttig.

Når du nemner vekter så vil eg ikkje seie at dette er relevant erfaring for ein brannmann. (Personleg vil eg nesten sjå på dette som negativt då det vil virke som at du er meir opptatt av statusen med stillinga og uniformering en du er opptatt av å gjere ein god jobb.)

Eit av problema med norske brannvesen er at normalt sett så utdanner du deg etter at du har fått jobb. Det er sjølvsagt mulig å ta kurs ved norges brannskole i privat regi, men nytten av dette er det delte meiningar om då beståtte kurs ved NBSK ikkje gir garanti om jobb.

Det vil være lettare å få seg jobb i eit deltidsbrannvesen i fyrste omgong for å skaffe erfaring dersom du ikkje har relevant utdanning eller praksis. Men det er ofte krav om at du er busatt i den kommunen du jobber i og at du befinner deg innanfor x-antall minutter frå brannstasjonen. I tillegg vil deltidsprosenten ofte være veldig lav (0-5%) så ein vanleg jobb utanom er noke du ikkje kjem utenom.

I større heiltidsbrannvesen der du får 100% stilling vil det være vanskeligare å komme inn.

Men det kan også være verdt å nemne at mange av dei som søker jobb i brannvesenet ikkje har noken aktuelle kvalifikasjoner, så sjølv berre litt erfaring eller relevant utdanning vil være nok til å komme betydelig høgare opp i søknadsbunken.

I fulltidsbrannvesen vil det ofte også være krav om at du består dei fysiske og psykiske krava for røykdykking då det er mest vanleg at alle fulltidsbrannmenn er kvalifiserte til å gjere dei fleste arbeidsoppgåvene.

I deltidsbrannvesen er det ofte dei ikkje har røykdykkere eller berre har nokre få røykdykkere, der vil det då være mulig å få jobb utan å være røykdykker.

Når det gjelder andre jobber i brannvesenet så er nok brannkonstabel den jobben med minst formelle krav, men det finnes muligheiter.

Eit alternativ er å søke på stilling som feiersvenn, sjølv om dei fleste brannvesen helst vil ha feiersvenner med fagbrev i feierfaget så vil det være mulig å få jobb utan utdanning og deretter ta utdanningen gjennom jobben.

Ein anna fordel med feierjobb og feierutdanning er at du vil være kvalifisert for den neste jobben i eit brannvesen; branninspektør. Som branninspektør så vil tilsyn være hovedarbeidsoppgåva, det er også mulig å bli branninspektør med teknisk utdannig eller anna brannutdanning.

Det vil sjølvsagt også være mulig å få seg jobb på ein brannstasjon som administrativt personell.

Ellers så er det sjølvsagt berre å ta kontakt med det lokale brannvesenet. Dersom dei liker deg kan det være du får jobb likevell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke interessert i å jobbe som feier for å "kanskje" få en stilling som brannmann. Tror litt av problemet med å bli brannmann i norge er at det er veldig få stillinger tilgjengelige. Ser for meg at de fleste brannmenn i dag har yrkesfaglig utdanning, som mekaniker, snekker etc. Tror det kan bli vanskelig for meg å bli brannmann. Ser ikke helt for meg hvilke jobberfaring jeg kan bygge opp og legge frem ved en søknad / opptak til brannvesenet. Tror kanskje den beste muligheten er å starte ved å møte opp hos en lokal brannstasjon å se om de trenger noe hjelp eller noe slikt. På den måten kan man bygge opp erfaring og personlig forhold til de som jobber på stasjonen. Så når det kommer en tid hvor de trenger en ekstra medarbeider på deltid eller fulltid har man gode muligheter til å få den stillingen.

Lenke til kommentar

Ja av rein jobberfaring er det ikkje så mykje du kan skaffe deg. Einaste er vel om du har avtjennt vernepliktet din som brannvernsassistent eller har jobba i eit brannvesen før.

Det du kan gjere er no som det nærmer seg sommar så kan du ta kontakt uoppfordra for å høyre om det er behov for ekstra hjelp under ferieavviklinga. Mange som starter i brannvesenet har fleire år som ferievikar bak seg før dei får fast stilling.

Sidan du er såpass ung fortsatt så er det endå ikkje forseint å skaffe deg ei relevant utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å få andre jobber på en brannstasjon enn å være brannmann? Tenker hvis jeg kommer meg inn i et hus, så er det lettere å søke som aspirant senere ved den samme brannstasjonen?

Tja, hvis du virkelig vil bli brannmann er det jo stor manko på frivillige til brannvesenet mange steder i Norge, da har du en annen jobb som hovedgesjeft og rykker kun ut når det skjer noe men du får erfaring og referanser samt mye kursing.

Men har du psyken til dette? Det er ofte svært tøft arbeid.

Lenke til kommentar

Tja, hvis du virkelig vil bli brannmann er det jo stor manko på frivillige til brannvesenet mange steder i Norge, da har du en annen jobb som hovedgesjeft og rykker kun ut når det skjer noe men du får erfaring og referanser samt mye kursing.

Men har du psyken til dette? Det er ofte svært tøft arbeid.

Frivillig arbeid ser jeg positivt på! :)

Psyken er det ikkeno problem med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...