Javisst Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Heihå! Har en datamaskin her som er helt ubrukelig, og har vært helt ubrukelig fra dag en siden jeg kjøpte den. Har et virus som ofte omtales som Windows Vista... Er drittlei alt som har med vista å gjøre, og i og med at jeg har en nøkkel til xp liggende vil jeg heller ha den på maskinen. Prøvde for noen uker tilbake å formatere harddisken slik at jeg kunne legge inn xp istedenfor, men fikk da bare beskjed på skjermen at dette ikke var mulig. Finnes det en måte å få dette til på? Maskinen vi snakker om er en Acer Aspire 5720Z, men en Intel Core Duo-traver på 1.46 Ghz (Huff...). Håper på gode svar slik at maskinen endelig kan fungere! EDIT: Kan jo forklare litt om hva som er problemet. Under bruk merker du på hele maskinen at operativsystemet er for tungt til å kunne kjøre skikkelig. Maskinen går som sirup og alt man gjør tar veldig lang tid. Akkurat som å prøve å slepe en betongbil med en liten Fiat... Slik har det alltid vært. Jeg legger skylda på den veldig svake prosessoren... For at maskinen skal være sånn nogenlunde brukbar, så må den være stilt inn på topp ytelse... Strømsparing er en pine å bruke... Endret 24. april 2011 av Olimaen Lenke til kommentar
Kimmix Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Heihå! Har en datamaskin her som er helt ubrukelig, og har vært helt ubrukelig fra dag en siden jeg kjøpte den. Har et virus som ofte omtales som Windows Vista... Er drittlei alt som har med vista å gjøre, og i og med at jeg har en nøkkel til xp liggende vil jeg heller ha den på maskinen. Prøvde for noen uker tilbake å formatere harddisken slik at jeg kunne legge inn xp istedenfor, men fikk da bare beskjed på skjermen at dette ikke var mulig. Finnes det en måte å få dette til på? Maskinen vi snakker om er en Acer Aspire 5720Z, men en Intel Core Duo-traver på 1.46 Ghz (Huff...). Håper på gode svar slik at maskinen endelig kan fungere! Du kan jo formatere med Vista CD'n, er usikker på om du kan slette? Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Fikk ikke med plate når jeg kjøpte den. Alt var forhåndsinstallert, bare å starte opp og skrive inn navnet ditt, så var det tut og kjør. Jeg tror faktisk at Vista er "låst fast" til harddisken... Jeg prøvde å formatere med xp-platen, og alt gikk helt greit til jeg kom til det punktet da man kan partisjonere disken... Da kom det en melding om at det ikke var mulig å fortsette formateringen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Boot opp en Ubuntu Live CD eller USB-pinne og bruk partisjoneringsprogrammet der. Det tar det meste. Ubuntu 11.04 lanseres på førstkommende torsdag så du kan jo ta en testrunde med dagens rykende ferske build hvis du vil. Endret 24. april 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Fikk ikke med plate når jeg kjøpte den. Alt var forhåndsinstallert, bare å starte opp og skrive inn navnet ditt, så var det tut og kjør. Jeg tror faktisk at Vista er "låst fast" til harddisken... Jeg prøvde å formatere med xp-platen, og alt gikk helt greit til jeg kom til det punktet da man kan partisjonere disken... Da kom det en melding om at det ikke var mulig å fortsette formateringen... Jeg tipper det har noe med mangel på SATA drivere. Last ned driverene og slipstream dem på en ny xp cd Prøv Simen1 forslag først I tilfelle det kun er noe med formatingen som feiler. Endret 24. april 2011 av Uderzo Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hvis det er SATA-harddisk i maskin kan det være du må ha egne drivere for å XP inn på maskinen. Disse kan hentes fra produsentens hjemmeside (hvis det finnes). Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Det finnes driverfiler for XP inne på Acer sine sider, så det skal i teorien gå an. Jeg har en ubuntu live cd liggende... Får prøve å formatere med den og se hva som skjer... Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Har nå installert Ubuntu 11.04 på maskinen. Denne formaterte Vista og installerte uten problemer. Nå skal jeg altså fjerne denne og installere xp. Jeg har startet opp disken og bekreftet at jeg skal installere xp. Får da opp en melding der det står "Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen". Så står det masse ting om at jeg må sjekke om disken er koblet til og at maskinvarekonfigurasjonene stemmer osv... Hvorfor får jeg dette? hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Har nå installert Ubuntu 11.04 på maskinen. Denne formaterte Vista og installerte uten problemer. Nå skal jeg altså fjerne denne og installere xp. Jeg har startet opp disken og bekreftet at jeg skal installere xp. Får da opp en melding der det står "Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen". Så står det masse ting om at jeg må sjekke om disken er koblet til og at maskinvarekonfigurasjonene stemmer osv... Hvorfor får jeg dette? hva gjør jeg nå? Du trenger sata drivere. En grei løsning er å slipstreame driverene på en xp cd. Link til en guide litt lenger opp. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Du trenger sata drivere. En grei løsning er å slipstreame driverene på en xp cd. Link til en guide litt lenger opp. Wow! Der fungerte det jo! Guiden sa at noen pcer kan du skifte fra SATA til IDE inne på BIOS'en, og det gikk an på min, så nå formaterer den og installerer uten problem! Thank you sir Lenke til kommentar
Icedragon520 Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Du trenger sata drivere. En grei løsning er å slipstreame driverene på en xp cd. Link til en guide litt lenger opp. Wow! Der fungerte det jo! Guiden sa at noen pcer kan du skifte fra SATA til IDE inne på BIOS'en, og det gikk an på min, så nå formaterer den og installerer uten problem! Thank you sir Så bra Det som du gjorde pleier jeg å gjøre enn å lete etter driver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå