Gå til innhold

Test: Cooler Master Storm Enforcer

Anbefalte innlegg

Lian Li er fortsatt gode de. Anbefaler ellers Corsair i disse dager...

Jeg har noen slike liggende:

http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=91835&WebSiteMapNodeID=2002333

Veldig praktisk noen ganger å feste kabelen før man setter hovedkortet inn i små kabinett så for dere som bygger mye kan jeg varmt anbefale å ha noen slike på lager. Nå skal det nevnes at de to siste PSU ene jeg har åpnet har hatt ekstra lange 4+4 pins 12v kabler. Om jeg ikke tar helt feil kommer Corsair sine Obsidian kabinett med en slik forlenger.

Kan bekrefte at det følger med forlengere til Obsidian.

Så akkurat en anmeldelse av

(de har forøvrig veldig fine video reviews). De påpeker at denne forlengelsen ikke fulgte med dessverre.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger med forlenger til mange dyre kabinett med PSU montering nede. Men ikke la dette lure dere.

Problemet er kvaliteten på disse. Eks. betalte jeg 1595,- for et Coolermaster Cosmos S kabinett til mitt første X58 bygg i januar 2009.

Her fulgte det med 2 stk. forlengere, én til 8 pins strøm og én til 24 pins. Disse viste seg, etter nærmere undersøkelser senere, å være av generell dårlig kvalitet og koster ikke mange ørene å produsere.

Man kan spørre seg om hvorfor det legges ved billige og dårlige forlengerkabler for kabinett med lanseringsspris i klassen 1600,- her til lands.

Disse fungerte fint i rundt 1,5 år helt til lasten på systemet ble økt til bla. 2 skjermkort ( godt innenfor 70% av PSU kapasitet og på samme HK som før uten remontering av disse kontaktene ). Litt senere ble flere harddisker montert i maskinen og muligens hadde den rundt 8 HDDer på den tiden. Resultatet etter 6 mnd tung bruk av maskinen var svidd 24pins hovedkortkontakt og dødt hovedkort sent i 2010.

Dette kom av at kontaktpunktene i forlengerkabelen førte til ikke-optimal kontakt som under visse forhold forårsaket varmegang og overoppheting av kontaktpunktet.

I dette punktet hadde plasten smeltet totalt og området var var svartbrent.

X58 hovedkortet ble sendt til Asus som kunne bekrefte det jeg selv og andre på nett hadde konkludert med.

Problemet og årsaken var dårlig kvalitet på forlengerkabelen som førte til ikke-optimal kontakt og varmegang ved høy last.

Jeg sendte med forlengerkabelen til Asus slik at de kunne undersøke den. Coolermaster ønsket ikke å kommentere min sak, i likhet med flere saker de hadde hatt på disse forlengerkablene.

Det mangler heller ikke på erfaringer fra mennesker som kan bekrefte at forlengerkabler som følger med dyre kabinetter, generelt er av elendig kvalitet og at disse stort sett er under par så sant man ikke bare skal fikle med lett last og husholdningsbudsjett på en lavtytende maskin.

Mange av disse har også opplevd lignende problemer som meg, men ikke vært like heldige å få erstattet utstyr men i stedet havnet i en kamp mellom hovedkortprodusent og kabinettprodusent som skylder på hverandre for årsaken til problemet.

Etter å ha lest meg godt opp på temaet når dette skjedde meg kan jeg ikke akkurat "varmt" anbefale forlengerkabler med mindre en butkk som eks. Microplex over her kan gå god for kvaliteten på 3. parts kabler som virkelig er av top kvalitet. Husk at det å tre en strømpe utenpå en slik kabel ikke nødvendigvis tilsvarer kvalitet.

Av samme årsak som dette jeg nettopp har referert til var Microplex med sin Mist serie meget påpasselig med å påpeke kvaliteten på kabler og kontakt/punkter for sine modulære PSUer. Av samme årsak påpekte de også at det var viktig å ikke blande modulære kabler fra en modell med en annen selv om de "passet".

EDIT:

Rettet mye leif fra en tidlig morgen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...