Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man få endret andel av fellesgjeld?


zulo

Anbefalte innlegg

Har den minste leiligheten i borettslaget mitt og ser at "andelen fellesgjeld" på min leilighet er satt rett under den nest minste leiligheten. Det er dog 25 kvadratmeter forskjell fra min og opp til neste. Hvordan er det slik andel blir bestemt og er det mulig å ta opp på noen måte at det er skjevt fordelt? Må det tas opp i styret eller har en andelseier på noen som helst måte rett til å få slikt gjennomgått på nytt?Hos forretningsføreren til boretslaget?

 

Det at andelsgjelda ble satt til omtrent likt har ført til at jeg betaler felleskostnader som er rett under nest minste leilighet, men antall kvadratmeter er ganske mye mindre (25kvm mindre).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se gjennom papirene og vedtektene du har for Borettslaget. Beregningsnøkler vil ofte stå der.

 

Husk også at "husleie" kan være satt sammen av flere elementer, ikke alle behøver å være påvirket av leilighetsstørrelse.

 

Du nevner heller ikke leilighetsstørrelsen (25m2 av 50 er mye, men 25m2 av 200 er lite). I tillegg kan etage, balkong etc også påvirke.

Lenke til kommentar

Du må se gjennom papirene og vedtektene du har for Borettslaget. Beregningsnøkler vil ofte stå der.

 

Husk også at "husleie" kan være satt sammen av flere elementer, ikke alle behøver å være påvirket av leilighetsstørrelse.

 

Du nevner heller ikke leilighetsstørrelsen (25m2 av 50 er mye, men 25m2 av 200 er lite). I tillegg kan etage, balkong etc også påvirke.

 

Min er 52kvm, den andre er 75, beregner man p-rom er det mye skråtak og hos meg vil det trekkes fra cirka 10kvm og 6kvm på den andre.. altså 42 vs 69kvm..

 

Grunnlaget jeg har sett er "andel av fellesgjeld" satt opp i en liste pr. leilighet..kun 4 leiligheter i borettslaget totalt da.

 

De 2 største er like store og har fått 700tusen notert som andel fellesgjeld hver og min og den siste er notert med 580tusen og 540(min). Syns dette er litt skjevt fordelt med såpass stor forsjell i kvm. 42 vs 69kvm er ganske mye når man tenker på at den leiligheten med 69kvm da betaler kun 250kr mer enn meg i månedsleie.. Spm er jo da om det går an å klage på det, men vi styrer jo ingenting selv vi er medlem av et boliglag som styrer flere borettslag.. Tar jeg det opp i styret vil det jo selvfølgelig være personlige interesser som stopper meg..styret består jo av de 3 naboene mine hehe.

Lenke til kommentar

Du må se gjennom papirene og vedtektene du har for Borettslaget. Beregningsnøkler vil ofte stå der.

 

Husk også at "husleie" kan være satt sammen av flere elementer, ikke alle behøver å være påvirket av leilighetsstørrelse.

 

Du nevner heller ikke leilighetsstørrelsen (25m2 av 50 er mye, men 25m2 av 200 er lite). I tillegg kan etage, balkong etc også påvirke.

 

Min er 52kvm, den andre er 75, beregner man p-rom er det mye skråtak og hos meg vil det trekkes fra cirka 10kvm og 6kvm på den andre.. altså 42 vs 69kvm..

 

Grunnlaget jeg har sett er "andel av fellesgjeld" satt opp i en liste pr. leilighet..kun 4 leiligheter i borettslaget totalt da.

 

De 2 største er like store og har fått 700tusen notert som andel fellesgjeld hver og min og den siste er notert med 580tusen og 540(min). Syns dette er litt skjevt fordelt med såpass stor forsjell i kvm. 42 vs 69kvm er ganske mye når man tenker på at den leiligheten med 69kvm da betaler kun 250kr mer enn meg i månedsleie.. Spm er jo da om det går an å klage på det, men vi styrer jo ingenting selv vi er medlem av et boliglag som styrer flere borettslag.. Tar jeg det opp i styret vil det jo selvfølgelig være personlige interesser som stopper meg..styret består jo av de 3 naboene mine hehe.

 

 

Men påvirket ikke også dette prisen da du kjøpte? Hvis din leilighet som er mindre enn den andre, også har en del av fellesgjelden som synes høy for denne, var ikke det reflektert i prisen?

 

Et annet åpenbart spørsmål, som jeg ikke helt for grep på - du har kjøpt denne leiligheten (formoder jeg) - hvorfor synes det at du kommer i ettertid og vil ha andre til å ta en større del av gjelden, i et kjøp hvor du visste/kunne fått vite ting som dette før du kjøpte den?

 

 

Men hva angår pris - at den andre har mindre fellesgjeld nå betyr vel ikke at det alltid har vært slik?

Lenke til kommentar

Trådstarter bør enkelt og greit ta kontakt med styrer i borettslaget og be om å få sjå korleis ein har kommet fram til fordelinga av fellesgjelda.

 

Sjølv om det er vanligast og fordele dette etter kor stor andel i prosent dine kvadratmeter utgjer i borettslaget så er det ikkje umogleg at andre faktorar kan ligge til grunn.

Ein kan f.eks tenke seg at ein har brukt verdien på leiligheitene til å fordele fellesgjelda. Dette kan forklare kvifor du har ein forholdsvis messig stor andel av fellesgjelda.

Eit kjappt overslag får det til å stemme sånn circa dersom din leiligheit er verdt 1 mill, den neste er verdt 1,07 mill og dei to største er verdt 1,3 mill (alle summane utan fellesgjelda).

Dersom ein legg på fellesgjelda betyr det at du kanskje betalte: kr 1 540 000 for din leiligheit, naboen betalte kr 1 650 000 og dei to med dei største leiligheiten betalte kr 2 000 000.

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sett litt på dette nå, jeg betalte i innskudd 90tusen..(dette er på landet, rart at det i det hele tatt eksisterer borettslag her hehe). Men innskudd er jo bare det du betaler for å få lov til å bo der på en måte.

 

Sjekket også i kontrakten at det står "Andel av borettslagets fellesgjeld overtas og er pr.dato 544tusen. Andelen betjenes gjennom betaling av fellesutgiften 5250(da betalte vi bare renter, nå betaler vi ned på gjelda og det er nå 5750 for meg)

 

Det jeg sikter til her er egentlig den "andelen av borettslagets fellesgjeld", når hvor hvordan ble den bestemt og kan den endres og har jeg krav på å få vite hvordan det blir regnet ut i det hele tatt? Det var problemer med å få solgt disse leilighetene i starten, skulle ikke forundre meg om de har fordelt det skeivt for at det skal være lettere å selge de 3 store..f.eks slike tanker går jeg med.. Mener naboen på 85kvm betaler 6700 og jeg på 52 5750..

 

Nå har jeg forresten fått beskjed om at jeg må være styreleder de neste 2 år..vi er bare 3 i styret da så det er ikke noe stort borettslag akkurat.

Lenke til kommentar

Sjekket også i kontrakten at det står "Andel av borettslagets fellesgjeld overtas og er pr.dato 544tusen.

Du har en bindende kontrakt hvor din andel av fellesgjelden (på kontrakstidspunktet) var spesifisert. Kontrakten er bindende for deg.

Lenke til kommentar

Virker ikke som om du helt har skjønt hvordan dette fungerer. Skal ikke påstå at jeg kan alt om ulike eieformer, men tror jeg kan oppklare noe:

 

Så vidt jeg vet så bestemmes fellesgjeld ca som følger (ved nybygg):

1) Sett en takst på hver boenhet

2) Bestem hvor mye fellesgjeld man skal ha (i prosent)

3) Legg enhetene ut for salg med X % fellesgjeld og krav om (100 - X)% egenkapital.

 

Da bygget var nytt ble alle andelene lagt ut for salg, hver med en andel fellesgjeld og en andel egenkapital. Til sammen er dette kjøpesummen. Du har tydeligvis kjøpt noen sin andel etterpå. Du kjøpte din andel for 544 + 90 = 634 tusen.

 

Da bygget var nytt kunne man antagelig velge hvor stor andel fellesgjeld man ønsket å ha. Dvs dersom man hadde 300 000 kr ekstra, så kunne man antagelig betale ned sin del av fellesgjelden med dette beløpet. Har vært i borettslag hvor fellesgjeld har variert fra kr 0 til 2 mill på tilsvarende boliger.

 

Du kan derfor ikke nødvendigvis sammenligne fellesgjeld med naboene uten å få vite hele nedbetalingshistorikken både på din og deres andel siden de ble bygd.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Virker ikke som om du helt har skjønt hvordan dette fungerer. Skal ikke påstå at jeg kan alt om ulike eieformer, men tror jeg kan oppklare noe:

 

Så vidt jeg vet så bestemmes fellesgjeld ca som følger (ved nybygg):

1) Sett en takst på hver boenhet

2) Bestem hvor mye fellesgjeld man skal ha (i prosent)

3) Legg enhetene ut for salg med X % fellesgjeld og krav om (100 - X)% egenkapital.

 

Da bygget var nytt ble alle andelene lagt ut for salg, hver med en andel fellesgjeld og en andel egenkapital. Til sammen er dette kjøpesummen. Du har tydeligvis kjøpt noen sin andel etterpå. Du kjøpte din andel for 544 + 90 = 634 tusen.

 

Da bygget var nytt kunne man antagelig velge hvor stor andel fellesgjeld man ønsket å ha. Dvs dersom man hadde 300 000 kr ekstra, så kunne man antagelig betale ned sin del av fellesgjelden med dette beløpet. Har vært i borettslag hvor fellesgjeld har variert fra kr 0 til 2 mill på tilsvarende boliger.

 

Du kan derfor ikke nødvendigvis sammenligne fellesgjeld med naboene uten å få vite hele nedbetalingshistorikken både på din og deres andel siden de ble bygd.

 

Nedbetaling på fellesgjelden var utsatt og det ble kun betalt på renter til 2010. Dette var det avtale om..så nedbetalingen, for alle 4 leilighetene begynte altså ikke før januar 2010 da fikk vi cirka 1000kr mer på månedsleia vår. Det står også i kontrakten at det ikke er mulighet for individuell nedbetaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...