Gå til innhold

Fotosikkerhet hvordan gjør du det?

Anbefalte innlegg

Jeg har investert en del penger i foto/data -utstyr og vil jo sikre alt som er av verdi, men jeg ville ha litt ideer fra dere andre.

Så hvordan gjør du det:

1. Hvordan sikrer du kameraet/linser mot fysiske skader?

Jeg har ikke noen beskyttelse på det enda men har sett på ulike forseglinger for å beskytte dette best mulig, samtidig som det er funksjonelt og ikke så tungt.

2. Har du noen forsikringer på utstyret ditt?

Jeg har kun reiseforsikring foreløpig, men når utstyret jeg har med meg rundt på reiser nå er mange titalls tusen så dekker nok neppe reiseforsikringen min så mye.

3. Hvordan sikrer du bildene dine, har du lagret bildene på flere steder, online backup?

Jeg har bildene mine foreløpig kun på lokale disker, og det må jeg nok gjøre noe med i tilfelle inbrudd eller brann... Har lagt igjen en harddisk hos familiemedlemmer da, men det er litt tungvint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver å være forsikig ;) Har utstyret i fotobagger når de ikke brukes. Passer på å bruke solblender på de objektivene som har det.

Ingen egen forsikring - kun vanlig resie og innboforsikring.

3. Hvordan sikrer du bildene dine, har du lagret bildene på flere steder, online backup?

Lagrer bildene på ekstern harddisk og server (med raid-5) i tillegg på PC'en.

Lenke til kommentar

1. Er stort sett forsiktig når jeg bruker kameraet. Og jeg har så godt som alltid på solblender for å beskytte frontelementet mot å bli skadet hvis jeg slår det borti noe.

2. Nix, har ingen egne forsikringer.

3. Har løpende automatisk online-backup av årets bilder (har en hovedmappe pr. år) mot carbonite og i tillegg full backup som jeg kjører et par ganger i måneden over til 2stk 1TB eksterne disker.

Den ene backupdisken ligger hjemme, den andre har jeg liggende i en skuff på kontoret.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Har egen fotobag med myke puter rundt selve kameraet

Resie og innboforsikring.

Lagrer alle på en ekstern hardisk samt SDExplorer og de beste på Flickr og Deviant Art.

Lenke til kommentar

Bare en liten tanke jeg har angående punkt 1.

Selføflgelig er jeg jo forskitg med kamerautstyret til titals tusen. Men et sted må grensen gå. Er du så forskitg at du ikke tar med deg kamera pga du er redd for det blir det ikke bilder. Som oftest får du de beste bildene når du faktisk har med deg kamera i miljøer og områder som kanksje ikke er det beste for kamera og det tryggeste.

Så du må ikke bli for "overbeskyttende" over kamera, ta vare på det. Bruk alltid solblender, og "aldri" UV filter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker solblender og har alltid kamerareima rundt nakken når det brukes uten stativ. Ellers er utstyret alltid låst inn i et godkjent våpen-/sikkerhets-skap.

Har reiseforsikring, og i tillegg verdigjenstandsforsikring på de dyreste tingene.

Jeg tar backup til en ekstern harddisk i tillegg til online-backup. Backupdisken er låst inn i våpenskapet.

Lenke til kommentar

Ved å bruke hode og utøve mine "cat-like reflexes" :p

Mistet 20mm nå nettopp, jeg myknet fallet med foten... Mjauu :!:

Har vell reise og innbo som alle andre, ikke noe spesielt.

Jeg forsikrer meg ved å kjøpe mange billige kameraer ;) Noen av de kan jeg ofre...

Vanlig back-up av disken, fotodisken blir kopiert hver sjette time på stedet. Har JPG filer i original størrelse på Flickr. Jeg synes ikke det er så ille å miste alle bildene i en brann e.l. Jeg kommer til å ha større problemer. Greit å få tak i en plass å bo, klær på kroppen og ordne alt papirarbeidet med forsikring/bank osv. før man leker med bilder og kameraer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1) Solblender når jeg har. Viktigste måten jeg sikrer meg mot alvorlige tap av utstyr er å ikke ha så mye at det er krise om det blir borte.

2) Vanlig hjem- og reiseforsikring. Dekker ikke alt.

3) Jeg tar backup av bildefilene / synkroniserer mellom tre pc'er til og via spideroak.com Jeg sletter mye, så jeg skal klare meg en stund med 100GB-konto.

Lenke til kommentar

1. Så forsiktig som mulig, men D300 har vært i bakken en gang og asfalt en gang, LCD n i søker er død men kameraet fungerer ellers som det skal fortsatt.

2. Vanlig forsikting

3. Backup Backup Backup

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Selføflgelig er jeg jo forskitg med kamerautstyret til titals tusen. Men et sted må grensen gå. Er du så forskitg at du ikke tar med deg kamera pga du er redd for det blir det ikke bilder. Som oftest får du de beste bildene når du faktisk har med deg kamera i miljøer og områder som kanksje ikke er det beste for kamera og det tryggeste.

Så du må ikke bli for "overbeskyttende" over kamera, ta vare på det. Bruk alltid solblender, og "aldri" UV filter.

Jeg er helt enig. En ting dog. Hvorfor skal man ikke bruke UV filter?

Lenke til kommentar

1. Normal forsiktighet, har det jeg ikke bruker i sekken og lar ikke ting slenge runt.

2. Innbo og reise.

3. Backup til ekstra intern harddisk, samt ukentlig til NAS med to disker som speiler hverandre, samt til en ekstern disk som lagres på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

What he said.

Jeg bruker solblender, er normalt varsom, men lar aldri hensynet til utstyret gå foran hensynet til bildene jeg skal ta med det. Den vanligste ulykken er blitsstativer og -paraplyer som blir tatt av vinden, disse har jeg ødelagt en del av og anser det som forbruksvare (blitsene har aldri tatt skade av det, paraplyen har som oftest tatt støyten). Jeg har hatt en solblender som ble knust og limt sammen igjen tre ganger før jeg ga den opp, og jeg har hatt en Canon 10-22 som ble solgt litt under "veiledende" bruktpris pga ett sammenstøt med norske bergarter (fungerte fint, men filterringen var fubar). Det har vært verdt det hver eneste gang - jeg har fått mange bilder jeg aldri ville fått om jeg hele tiden skulle beskyttet meg mot disse tingene.

Utstyret har også måttet tåle mye drittvær. Jeg har bestandig en håndduk i sekken som jeg tørker av utstyret med jevnlig når det regner eller snør mye, og trekker en brødpose utenpå blitsene om de må være med ut i fuktig vær.

Ellers har jeg verdigjenstandsforsikring som dekker egen uflaks, tyveri eller funksjonssvikt som ikke omfattes av garanti eller reklamasjonsrett.

Backup besørges av SVN. En ekstern harddisk har arbeidskopien som sjekkes inn til repositoryet hver kveld, en annen har repositoryet, og en tredje, som står på jobb har en annen arbeidskopi som oppdateres hver morgen når jeg kommer på jobb. Det er altså tre eksemplarer som i snitt oppdateres daglig, og en av dem befinner seg off-site.

Lenke til kommentar

Ei stygg ripe på uvfilteret er mye greiere enn på linsen.

UV-filter eller ikke er et trosspørsmål. Kjøper du et bra UV-filter har det lite å si for bildekvalitet, men det er klart at et ekstra lag med glass aldri vil ha noen positiv effekt på bildekvaliteten.

UV-filter reduser behovet for å gjøre ren frontlinsen, spesielt i miljøer med mye vann/støv kan det være fordelaktig og tilhører du dem som av og til får fingeravtrykk på frontlinsen er kan UV-filter også være en fordel.

Gjør det du føler for, du vil aldri få et fasitsvar. Forøvrig enig med de som anbefaler solblender som gir mange fordeler, men UV-filter og solblender gir litt forskjellig type beskyttelse - selv om det også er en del overlapp.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg startet opp en diskusjon, egentlig det jeg vill da tråstarter må se at h*n ikke kan være for forskitig med utstyret heller.

Men jeg skrev "aldri" uv filter. Jeg selv har ikke uv filter og kommer nok ikke til å ha noe heller da jeg ikke tror jeg skal i noen miljøer jeg trenger det. Men slik som saltvann evnt i ørken med mye vind kan jo slike ting som uv filter være greit.

Men en hovedregle kan man vell si at uv filter ikke trengs, og det bare er noe som butikkene skal prakke på deg for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...