Gå til innhold

Underrated og overrated Premier League 11

Maefteda

Anbefalte innlegg

Det går stadig diskusjoner på hvor gode enkelte spillere er(jamfør Reina vs VdS i TiA) og folk vurderer spillere forskjellig. Over og undervurdert er også veldig vanskelig å bedømme. Noen spillere blir overvurdert av fans til eget lag, mens andre får klippekort på lag fra managere uten å prestere bra over tid(Sorry CC). Jeg kommer hvertfall (for det meste) til å ta standpunkt til spillere som presterer godt, uten at det blir mye spalteplass eller snakk om spillerene når man kårer de beste spillerne på forskjellige posisjoner. Omvendt blir det på overvurdert, der spillere er mye i media og blir ranket høyt, selv med mange dårlige kamper.

Kommer til å bli et kontroversielt emne, men blir spennende å se hvem folk trekker fram.

Underrated PL 11:

Paul Robinson

Fabio Da Silva - Sylvan Distin - Michael Turner - Maynor Figueroa

Leon Osman - Stuart Holden - David Vaughan - Stuart Downing

Bobby Zamora - Kevin Doyle

Individuell begrunnelse:

Paul Robinson er en stabil og god keeper, som jeg har sett utelatt fra lister over top 10 keepere i PL flere ganger. Den tidligere engelske landslagskeeperen er mye mindre i søkelyset nå til dags, men vil være en viktig grunn dersom Blackburn ikke rykker ned. Reaksjonssterk og med distribusjon på frispark som er viktig i Blackburns spillestil.

På langt nær like mye spilletid som broren, men Fabio Da Silva har vist seg som en veldig god back de gangene han har fått sjansen. Merkelig med så lite spilletid etter en dårlig sesong av Evra. Rafael har kommet i medias søkelys som en av PLs beste backer, men broren er ikke mye dårligere. Litt mer avslappet, på godt og vondt, ikke like vill offensivt, men ikke like vill i taklingene og klagingen heller.

Sylvan Distin har egentlig det meste, ekstrem fart, bra fysikk og god hodestyrke, virkelig en god midtstopper, spesielt med en god makker, som han også har fått i Everton. Båda han og Jagielka har vært veldig gode, men med Jags i landslags/storklubb diskusjon, velger jeg Distin av disse to.

Michael Turner spilte som en vegg i starten av sesongen, uten mye oppmerksomhet. Sunderland kom seg tildig høyt på tabellen, og inntil nylig var de helt oppi der og kjempet om Europa. Det ligger mye i av at de var bunnsolid bakover i starten av sesongen. Turner ble skadet, og etterhvert kom det flere huller i forvsaret til The Black Cats.

N'Zogbia, Rodallega og delvis Cleverley blir nevnt når man nevner gode Wigan-spillere. Maynor Figueroa bør bli nevnt som en av dem. Solid defensivt og med en fantastisk venstrefot som ga oss årets mål i PL ifjor. Tar masse dødballer og er viktig for Wigan.

Leon Osman er et kontroversielt valg. Ikke fordi han ikke presterer, men fordi han har blitt veldig lagt merke til i det siste. Velger å ta på meg æren over å ha sett talentet til Everton-gutten før, noe han har bevist til gangs i det siste. Comebacket hans satte igang Everton-maskineriet, selv uten Arteta og Cahill som blir sett på som mye viktigere enn Leon Osman. Kjempegod 1 mot 1 og en flott innleggsfot.

Stuart Holden har virkelig fått seg et gjennombrudd i år. Var spilleren med flest ballvinnende taklinger før han desverre fikk langtidsskade. Bauta for både Bolton og USA, med masse gode år foran seg når han kommer tilbake. Viktig del av Boltons suksess i år og har gitt rom til Davies, Elmander og Sturridge til å brilliere.

Charlie Adam har hatt en fabelaktig sesong skal man tro mange. Linket til toppklubber, nominert til årets spiller. David Vaughan er for meg en like/mer viktig spiller for The Tangerines. Jobber hardt, gir dypt nødvendig hjelp til den bakre fireren, samtidig som han har en god venstrefot og styrer midtbanen med gode pasninger. Bidrar kanskje ikke med like mange mål og assist(begge veier) som Adam, men uten han hadde Blackpool blitt enda mer overkjørt gang på gang.

Aston Villa har endelig begynt å se oppover på tabellen igjen, i en skuffende sesong sett under 1. De mistet mye "omph" i det Milner dro, og har slitt med skader. Stuart Downing er blant få som har prestert jevnt over tid. Veldig viktig del av Villa, sammen med vingpartner Ashley Young, som kommer mye mer i medias/eksperters søkelys. Nok en spiller med flott venstrefot, presise gjennomspill go innlegg. 8 assists og 6 mål er sterkt for en klubb som har kjempet i bunnen.

Nok en spiller som kanskje ikke kan sees på som undervurdert lenger. Bobby Zamora har hvertfall vist viktigheten sin for laget, som har slitt uten deres oppspillspunkt og bauta på topp. Vanvittig god til å holde ballen oppe for laget, sterk på hodet, og god målratio i år.

Til slutt en spiss som det ikke blir snakket mye om siden han ikke først og fremst bidrar med mål. Men Kevin Doyle har vært en veldig viktig spiller i Wolves og vært blant de få, sammen med Jarvis som har holdt godt PL-nivå i 2 sesonger. Viste det samme i Reading tidligere. Den uheldige skaden hans i mars kan være det som sender Wolverhampton ned.

Det ble veldig langt, men i en slik "kåring", blir det viktig å presisere hvorfor man tar med de forskjellige spillerne. Overvurdert lag kommer senere, men innen den tid kan dere selv diskutere mitt og sette opp egne lag.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, synes han sjeldent presterer mot de beste lagene. Ser nå at Everton er det eneste topplaget han har scoret mot denne sesongen, de andre fem målene har kommet mot lag på nedre halvdel. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, jeg skal ikke legge skjul på at Ronaldo ofte gjorde det samme i sine OT-dager. Men Arshavin blir altfor usynlig mot de beste. Mot topp 6 på tabellen står han bare med to assists på ni kamper denne sesongen.

Lenke til kommentar

Nja, synes han sjeldent presterer mot de beste lagene. Ser nå at Everton er det eneste topplaget han har scoret mot denne sesongen, de andre fem målene har kommet mot lag på nedre halvdel. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, jeg skal ikke legge skjul på at Ronaldo ofte gjorde det samme i sine OT-dager. Men Arshavin blir altfor usynlig mot de beste. Mot topp 6 på tabellen står han bare med to assists på ni kamper denne sesongen.

Skal ikke legge skjul på at han har hatt en relativ svak sesong, men med tanke på hvor mye kritikk han har fått synes jeg i hvert fall ikke at han er overvurdert. Han får heller mye ufortjent ris enn ufortjent ros.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gareth Bale er kanskje den mest overvurderte. Vant Player of the year, når han ikke en gang skulle vært nominert.

G. Johnson derimot synes jeg har blitt veldig undervurdert i det siste. Folk snakker hele tiden om hans mangler defensivt, som har blitt en slags feilaktig myte mener da jeg. Han er lett blant de 4-5 beste backene i PL.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Undervurdert:

Foster

Coleman - Distin - Samba - Bardsley

Mikel

Nolan - Barton - Brunt

Odemwingie - Borini

Foster: Mannen med flest redninger i Premier League. Sier kanskje en smule om forsvaret til Birmingham, men det er likevel imponerende tall.

Coleman: Har vært glimrende for Everton i år. Bedre fremover enn bakover på banen.

Distin: Husker at jeg kjøpte han til RBK på FM for noen år siden. Det var et bra kjøp da og har vært et bra kjøp for Everton. Kompromissløs stopper.

Samba: Sjefen over alle sjefer i Blackburn, selv om han er noe utsatt for skader.

Bardsley: Vikaren som gjorde høyresiden i Sunderland til sin egen. Målfarlig og kreativ fremover.

Mikel: Chelseas beste defensive midtbanespiller, noe som sier det meste i og med at han konkurrerer med Essien og Ramires. Effektiv og pasningssikker.

Nolan: En av Premier Leagues mest målfarlige midtbanespillere. God, både med ballen i beina og i luften.

Barton: Maestroen og urokråken i Newcastle som muligens er moden for større oppgaver.

Brunt: Tredje flest assists i årets sesong. Veldig ofte involvert i det offensive spillet hos WBA.

Odemwingie: 13 mål og 8 assists for WBA. Kommer til å være en het potet på overgangsmarkedet til sommeren.

Borini: Han fikk vel totalt 0 minutter for Chelsea i årets sesong. Er nå på utlån til Swansea hvor han har skåret 4 mål på 5 kamper. Altfor god til å sitte på tribunen, men hva kan man gjøre når man konkurrerer med Drogba, Torres, Anelka, Kalou, Malouda og Sturridge. Kommer ganske sikkert å bevege på seg til sommeren.

Lenke til kommentar

Delvis enig med deg LarsP. Barton ser egentlig jeg på som noe overvurdert - han har iallefall fått nok av spalteplass (av ulike årsaker selvsagt). Det at han er britisk, snakker rett fra levra samt at han spiller på publikumsfavoritten Newcastle trekker selvsagt opp. Hadde for eksempel Odemwingie (sterkt undervurdert imo) hatt britiske aner, spilt for en publikumsfavoritt(ala Newcastle) er jeg overbevist om at vi hadde hørt mer om ham. Statsene hans taler egentlig for seg selv.

Ikke for å pirke, men Coleman har vel primært spilt på midten denne sesongen og ikke på backplass? Så vidt jeg vet er det Neville/Hibbert som i all hovedsak har spilt høyreback.

Uansett, mine 11 overvurderte:

Gomes

Rafael - Upson - Luiz - Crainey

Silva - Adam - Parker - Bale

Jones - Carroll

Gomes: Skoleeksempelet på en brasiliansk keeper. Fra det helt geniale til det horrible. Gjør enda alt for mange horrible nybegynnerfeil for å kunne regnes blant PLs yperste keeperklasse. Vanskelig å bli klok på.

Rafael: Valgt på grunn av manglende alternativer. Brassen er helt klart et kjempetalent, men å begynne å regne han blant verdens fremste høyrebacker etter et par to-tre gode kamper er kanskje å ta litt vel hardt i. Minner meg om Davide Santon, den lovende italieneren som aldri greide å finne tilbake til praktformen for noen år tilbake hvor han temmet selveste Cristiano Ronaldo. Ble i vinter veid og funnet for lett i Inter, i dag på utlan i lille Cesena ...

Upson: Dirigerer forsvaret som har sluppet inn tredje flest mål denne sesongen. At denne mannen har 21 landskamper er for meg en gåte.

Luiz: Denne er vrien. Personlig regner jeg Luiz som et av de største stoppertalentene i verden - kanskje det aller største. Kommer etterhvert til å danne et fryktinngytende stopperpar sammen med verdens imo nest beste stopper Thiago Silva på landslaget, så det å karakterisere ham som overvurdert er selvsagt veldig farlig. Likevel føler jeg han enda har et stort forbedringspotensiale - blant annet det at han spiller på voldsom høy risiko. Forårsaket straffe mot blant annet Birmingham og Fulham, skulle vært utvist mot Man Utd m.m. Han er veldig spillende, noe jeg tror trekker opp hos konsevative engelskmenn som er vant til å se beinknusere à la Terry. Imo er han enda bare en blek kopi av sin landsmann Lucio - en annen spillende stopper som innehar mange av de samme egenskapene offensivt men som er desto tryggere defensivt.

Crainey: Den høyst begrensede backen som tidlig i sesongen terroriserte diverse venstresider med sin ekstreme løpskapasitet. Ble som seg hør og bør hauset kraftig opp av diverse medier, blant annet TV2. Når hverdagen innhentet Blackpool har han vist seg som den Championship-backen han er.

Silva: Sto egentlig mellom ham og Barton, men mtp. forventningene til Silva samt prislappen falt valget på spanjolen. Silva har aldri vært en personlig favoritt her i gården, serverer mer kokkeunst enn middag. Fire mål og seks assist sålangt sier det meste.

Adam: Kjempegod spiller som har fått i overkant mye skryt, mer er det egentlig ikke å si. Blir spennende å se hva han kan få til i en større klubb.

Parker: Enda en herremann som har fått vel mye skryt for prestasjonene sine, spesielt her på forumet. Med all den oppmerksomheten denne mannen har fått skulle en nesten tro det var Lothar Matthäus reinkarnert som brite. Merkverdig at han ble årets spiller synes jeg.

Bale: Et kapittel for seg selv. Gode prestasjoner i CL mot et Inter-lag i total oppløsning samt et Bremen-lag med enorme skadeproblemer(..og som i tillegg lå på nedrykksplass) var tydeligvis nok. Eneste kampen han virkelig har imponert meg var mot Blackburn - og det var lenge før jul ...

Jones: Ble kjøpt til Stoke som den dyreste spilleren i klubbens historie, og da følger også visse forventninger. Ble av mange karakterisert som et kjempekjøp, noe vi i ettertid kan dementere at han ikke har vært. Han har riktignok våknet til liv i det siste, men syv mål på vel 30 kamper imponerer ingen.

Carroll: Imo en sterkt overvurdert spiller - spesielt hvis man tar prislappen med i betraktningen. £35 millioner er i overkant mye for en spiller som ikke innehar veldig mange ekstremferdigheter bortsett fra godt hodespill samt et OK tilslag. På tide man begynner å kalle en spade for en spade - britisk eller ei ...

Fint initiativ forresten. :)

Endret av Lucky Luciano
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Parker!? Blasphemy!

Hehe, skjønner det godt faktisk. Ifjor hadde han bankers vært på undervurdert laget mitt, men han har fått mye skryt i år. Kommer som en kombinasjon av at han har vært bærebjelken i West Ham 3 år på rad nå, er på det engelske landslaget og at vi er i en sesong der de store midtbanespillerne(Lampard, Fabregas etc.) har sviktet.

Han er på mitt årets lag, og kommer til å få poeng fra meg i "Årets PL-lag", men synes faktisk han var bedre ifjor. Forbedret end-product i år, men han har hatt sine svake kamper også.

Er forresten spent på ditt "undervurdert" lag LL. Verdsetter fotballkunnskapen din.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Luiz: Denne er vrien.

Ja, den er vrien. Luiz gjør mye rart, men det er vanskelig å bestride den forandringene som har funnet sted etter hans debut.

Kampene (ni) med Luiz på banen:
7-2-0 | 18-4

sammenlignet med det samme antallet kamper forut for Luiz inntreden:
4-2-3 | 16-11

Nå er det vel en smule blåøyd å påstå at Luiz alene er årsaken til denne massive snuoperasjonen, men jeg tør påstå at han har vært en av Chelseas toneangivende spillere denne våren. Ikke bare hindrer han overganger og vinner dueller, han skårer også flotte mål. Jeg kan ikke huske sist jeg så en midtstopper levere en lignende skuddteknisk lekkerbisken som den som gikk i tverrliggeren sist mot West Ham. Hypen er i mine øyne fortjent og jeg er nesten skremt over det potensialet som ligger hos spilleren.

Lenke til kommentar

Tja. Kjøper ikke den helt. Tror det henger vel så mye sammen med at resten av Chelsea-laget gradvis har kommet tilbake i form som Luiz' inntreden. Kampprogrammet har vel også vært forholdsvis enkelt, bortsett fra kampene mot Manchester-lagene. Realitetene kunne uansett sett helt annerledes ut med litt uflaks. Borte mot Stoke var Chelsea særdeles heldige som fikk med seg ett poeng - og så vidt jeg husker var det nettopp Luiz som var på etterskudd ved Walters 1-0 skåring. Mot United skulle han vært utvist, vi husker alle hvordan den kampen endte. I tillegg forårsaket han en kjempeklønete straffe på overtid mot Fulham, bare en god Cech/dårlig Dempsey (alt ettersom) reddet ham.

Poenget mitt er at spillet hans er altfor mye bygget opp rundt marginer - hadde han hatt litt stang ut (Dempsey hadde skårt på straffen, utvist mot United osv.) kunne alt sett helt annerledes ut.

Endret av Lucky Luciano
Lenke til kommentar

Overvurdert XI

Gomes

Kelly - Upson - Carragher - Cole

Lennon - Henderson - Adam - Bale

Balotelli - Jones

Gomes - Er ikke fan av tabbekeepere. Gjør for mye galt, selv med et par kjempekamper. Thorstvedt hadde fyren som PLs nest beste keeper før sesongen... Come on!

Kelly - Enkelte trekker han fram som Liverpools beste denne sesongen. Han har vært veldig god, og er et stort talent, men folk snakker som om han er blant ligaens beste backer, etter bare 881 minutter PL-fotball. Lite alternativer på høyreback, så han tar den knepent foran Rafael, siden det er hans debutsesong.

Upson - Var i troppen til England, ønsket av Arsenal... Fyren er tredje beste stopper i PLs nest dårligste forsvar.

Carragher - Treg stopper som lever på gammelt rykte. Var med for England i VM og får fortsatt mye gratis skryt som følge av at han er en Liverpool-legende.Trenger ikke å være fordi Agger spiller at LFC holder nullen, men fordi Carragher ikke gjør det.

Cole - Lett å straffe han på det defensive. Kom på årets PL lag, merkelig nok prioritert foran Baines. Har altfor mange svake kamper til at han offensive bidrag hjelper særlig.

Lennon - Folk ser seg blinde på farta hans, og når han derfor alltid er en trussel, vil han alltid virke viktig. 3 mål og 3 assist på 2000 minutter i PL? Ikke top klasse.

Henderson - Ryktes til Man Utd for 200 mill? God nok for England? Seriøst? God spiller, intet mer, blir hauset opp siden han er ung og britisk.

Adam - Hele TV2Sportens superhelt. Fantastisk venstrefot, som skaffer han masse publisitet på dødballmål/assist. Veldig mange gule, og spesielt mange pasningsfeil som har ført til scoring til motstanderen mot slutten av sesongen.

Bale - Trenger vel ikke særlig beskrivelse. Middelmådig sesong, lett å ta ut av kamper, og har bare herjet i CL siden motstanderene ikke kjenner han like godt. Inter bydde hva, 500 mill ryktes det om... Herregud.

Balotelli – Fyren har et vanvittig talent og har egentlig alle muligheter til å bli en kjempegod fotballspiller. Det eneste som hindrer han fra det, er at han har en håpløs holdning. Det funker ikke i fotball. Kommer til å pådra seg masse håpløse kort og suspensjoner og slite med å levere under press. £24 mill er alt for mye, spesielt når det ryktes om Tevez til Inter for £30m.

Jones - Lundekvalm klarer ikke å holde kjeft om fyren. Beste spensten i PL, fantastisk(jada Claus) spiller. Ujevn som et uvær og middels på sitt beste. Tidenes dyreste Stoke-spiller.

----------------------------------------------

Tror mine overvurderte hadde slått mine undervurderte. Overvurdert betyr ikke dårlig. Kelly og Adam har vært gode, og blant årets overraskelser, likevel er det fort man bare er opptatt av det positive til slike spillere som nettopp har fått seg et navn.

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Ganske enig med deg Maefteda. Personlig føler jeg nesten Balotelli blir undervurdert, han får iallefall nok av pes her inne. (fra meg selv inkludert)

Føler det blir veldig vanskelig å sette opp 11 undervurderte, spillere som Osman og Odemwingie f.eks som jeg normalt ville hatt med har veldig mye oppmerksomhet i det siste, dermed utelater jeg dem. Noen av spillerne spiller forøvrig i uvante posisjoner ... kommer av at jeg rett og slett ikke fant bedre alternativer.

Al Habsi

R. Johnson - Hughes - Distin - Olsson

Davies - Muamba - Diame - Etherington

Jerome - Doyle

Veldig usikker. Spesielt på keeperplass samt de sentrale midtbanespillerne. Jääskeläinen, Etuhu, Rodallega, Jagielka, Lee m.fl vil jeg også nevne. Skal se om jeg får lagt ved en forklaring senere. :)

Endret av Lucky Luciano
Lenke til kommentar

Tar ikke særlig utgangspunkt i forumet når jeg ser på over/undervurdert. Tar heller diverse studioer og eksperter. Synes det var vanskelig å finne en spissmakker til Jones. Andy Carroll har fått mye pes, og få mener han er verdt 35 millioner heller. Var faktisk nære på ved å ta med Chicharito, siden prestasjonene hans glemmes litt når han putter mål. Selv om han jo kanskje er årets kjøp og hatt en fantastisk sesong.

Ikke verst det laget der. Etheringthon hadde jeg faktisk glemt litt. Viktigste spilleren til Stoke. Jääskelainen ble såvidt ofret på mitt lag selv. Al-Habsi er ikke gal han heller. Cameron Jerome synes jeg hadde passet bedre ifjor enn i år, men vanskelig å finne gode spissalternativer. De som scorer ofte får jo oppmerksomhet.

e: Yamas er forresten tilbake...

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Henter opp en gammel tråd, med en relevant artikkel. Peter Beagrie har listet opp:

De mest undervurderte spillerne i Premier League

Undervurdert laget mitt har ikke akkurat spilt kjempebra i år, litt interessant å se i ettertid. Downing var undervurdert, mens Lennon ovdervurdert... hoho. Flaut. Det endrer seg jo ganske fort, bare se på forskjellen på anseelsen Adam og Henderson hadde ifjor kontra i år. Skal prøve meg på en ny en snart tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...