Luringfax Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hei! Har et lite rom hvor jeg driver og årner i stand min egen lille hjemmekino. Et lite prosjekt. Siden store deler gikk til en litt uventet dyr prosjektor står jeg igjen med litt mindre penger til høyttalere enn det som var ønskelig. Derfor har jeg bestemt meg for å gå for en litt rimeligere (midlertidig, vel og merke) løsning når det gjelder lyd. Er det dermed mulig og oppleve god og fyldig filmlyd fra et par små stativhøyttalere i et rom der man sitter rundt tre og en halv meter fra lerretet, hvis jeg kombinerer dem med en sub? Og hvis det skulle fungere, hva slags substr er passelig? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Det skal funke bra det. Mange liker å dele lyden mellom høytallere og sub etter THX normen som er 80 Hz. Til dette så trenger man ikke mer enn bokhylle høytallere. Kjøper man THX sertifiserte høytaller sett så er det kun små høytallere man får. Vil anbefale å kjøre dobble subber foran ved den løsningen, da kan man gjerne gå ett hakk ned. XTZ er ett merke som det virkelig er å anbefale. De gir mye bra bass for pengene. Skal man kun ha 1, så gå for 12" deres. Skal man ha 2, så holder det i massevis med 10". Frekt spørsmål. Hvor mye har du igjen å bruke på høytallere/sub, og inkluderer det forsterker? Lenke til kommentar
Luringfax Skrevet 24. april 2011 Forfatter Del Skrevet 24. april 2011 Vel. Jeg hadde i første omgang tenkt til å bruke en passe low-end reciever. Legger stor vekt på at systemet er absolutt midlertidig) Så ingen effektforsterker med andre ord. Jeg regner med å klare å skrape sammen 2,5 tusen til høyttalere (kun fronter som senere kan brukes til bakhøyttalere) nå, også bruker jeg min gamle stereo reciever. Jeg skjønner jo at denne ikke funker hvis jeg skal ha med to subber. Planen er og oppgradere til høyttalere i 10 tusen kroners klassen rundt sommertid. Men hvis dette nå skal inkludere to subber passer mine planer om B&W CM1 e.l dårlig. med mindre jeg kjøper to av den billigste suben til XTZ. Men nå blir dette bare masse drodling og tenking, så jeg kutter her. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Disse kan funke meget bra som fronter i fremtiden: http://www.surround.no/product/471936/XTZ-99-W10.16-pianolakk.html og http://www.surround.no/product/471983/XTZ-99.26-Piano.html Høytallerene har fått mye skryt. De passer også meget godt oppå hverandre. Disse kan være en god midlertidig løsning: http://www.surround.no/product/561721/XTZ-93.23-High-Glossy.html Begge høytallerene finnes i firkantede versjoner også. EDIT: Husk XTZ gir MYE for pengene. Hvis du har mulighet sjekk testen av deres Divine i en av de siste hjemmekino bladene. Høytalleren koster 40 tusen, men får skryt for å slå høytallere i mye høyere prisklasser. Det samme er det med små høytallerene deres. Den jeg linket til er ca like dyr som B&W CM1, men vil nok være en bedre høytaller. B&W er også nokså tungdrevne. Endret 24. april 2011 av AndersT2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå