Gå til innhold

Til dere med Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Nå er det vel ikke så enkelt å drive handel med en teleoperatør om en internett-tjeneste som det er å drive handel med den lokale sjappa om en konkret 10-pakning CD-plater... Det er ikke så enkelt å garantere for varen! Det er mange faktorer inne i bildet når det gjelder nettverk over telefonlinjene, som kjent er det vanskelig å garantere noen hastighet dessverre.

Men men, jeg sitter nå ute på landsbygda med min trauste ISDN fra Netcom som rett som det er når 8k under nedlasting, eller 16k når jeg kjører dual ISDN på natta. ADSL hører til fjern fremtid her, så jeg skal kanskje ikke blande meg inn.

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-07 13:35, Beemer skrev:

Hmm...Jeg mener at man bør få det man betaler for, og ikke ca. Kjøper du en bil med 100Hk, ja, så skal du jaggu å ha de 100, og ikke 70 eller 90Hk.....

Jeg syns Telenor burde ha såpass respekt for seg selv og kundene at de faktisk gir hva de lover, og slutter å lure folk til å tro alt mulig...

En kar skrev: Inntil....kbit...Huhh....Hallo...

(No offence, til fyren som skrev det. :smile:)

Kjøper du en pakke CD-plater og får 10 plater i esken, så kan ikke butikk-eieren plukke ut en eller tre plater og si: "Jeg selger CD-plater, hos meg får du INNTIL 10 CD-plater i eska, når du kjøper en pakke med 10 CD`er i". Hvor mange kunder tror du den fyren har etter en ukes tid? Riktig! Ingen! For alle vil ha det de har krav på... Skulle bare mangle!

Skjerp dere, Telenor. Dette er for dårlig...

Du er selv på viddene... uh oh... no offence. :wink:

Han karen som skrev INNTIL, har helt rett. Du betaler ikke for 384/256, du betaler for Inntil 384/256. Sånn er det bare. Det står ingen steder i kontrakten din at du er garantert 384/256. Dessuten vil uansett hastigheten være avhengig av hvilken server/nettsted du er på.

En annen ting er at på ADSL har leverandørene en delingsmodell. Dvs, at linjen du har er ikke bare din. Du deler den med x antall naboer. Bedrift X opererer med etter det jeg vet 1:50 på hjemmemarkedet. Dvs, at i worst case deler du dine 384/256 med 50 naboer. Ikke sikkert du merker så mye til det nå, men det vil du etterhvert som kapasiteten fylles opp.

En annen ting er at hastigheten din også vil avhenge av kvaliteten på den fysiske linjen din frem til sentralen.

ADSL er et "billig" produkt. Laget for å puste litt ekstra liv i kopperlinjene som allerede ligger ute for å slippe å legge nye.

Men det er uansett kjappere og billigere enn ISDN, så: "have a coke n' a smile and shut the f*** up" :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

ADSL er et "billig" produkt. Laget for å puste litt ekstra liv i kopperlinjene som allerede ligger ute for å slippe å legge nye.

Men det er uansett kjappere og billigere enn ISDN, så: "have a coke n' a smile and shut the f*** up" :wink:

TAKK!!!!!! Endelig noen som har sjønt det

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det står at man får inntil feks 384/128 kbit. Det som nok er problemet for mange et at utsagnet fra Telenor ikke stemmer, eller i alle fall burde det vært formulert på en annen måte.

Kanskje det burde stå no sånt som: UNDER 384/128 kbit :smile: Det hadde vært mer riktig.

Tror ikke Telenor hadde fått mange kunder på denne måten da men.

Når det står inntill en hastighet så forventer du at du har bortimot den hastigheten de nevner enkelte ganger, ikke konstant hastighet som ligger en del under.

MVH

Andreas Aulin

Lenke til kommentar

Quote:

Du er selv på viddene... uh oh... no offence. :wink:

Han karen som skrev INNTIL, har helt rett. Du betaler ikke for 384/256, du betaler for Inntil 384/256. Sånn er det bare. Det står ingen steder i kontrakten din at du er garantert 384/256. Dessuten vil uansett hastigheten være avhengig av hvilken server/nettsted du er på.

En annen ting er at på ADSL har leverandørene en delingsmodell. Dvs, at linjen du har er ikke bare din. Du deler den med x antall naboer. Bedrift X opererer med etter det jeg vet 1:50 på hjemmemarkedet. Dvs, at i worst case deler du dine 384/256 med 50 naboer. Ikke sikkert du merker så mye til det nå, men det vil du etterhvert som kapasiteten fylles opp.

En annen ting er at hastigheten din også vil avhenge av kvaliteten på den fysiske linjen din frem til sentralen.

Den kapasitetsdelingen gjelder vel bare på kabel internett som upc og avidi? eller??

Lenke til kommentar

Eg gjikk innpå "Kundeservice Direkte" og sa til de at linja mi ikkje var så rask som den skulle vere i følge http://www.itavisen.no/speedometeret.html da sa de at selv at eg må regne med 10-15% overload på linja når eg tester lionja, men eg vett ikkje om eg skal tro på de eller ikkje.

For når eg laster ned et forb**** bilde så skal jo det gå så fort som levrandøren sier det skal gå...de har da ikkje sagt en DTRIT til kundene at de må regne med 10-15% overload.

En sak til, eg har 704/128 ADSL-linje fra telenor, og en kamerat av meg har 384/128 ADSL-linje fra telenor, når eg mekker server i Counter-Strike, så får klientene som kobler seg opp mot meg alt fra 100-500 i ping...

Men kameraten min som har384/128 der får samme klientene stabilt 40 i ping. (PS:det var like mangen klienter og akkurat samme folk inn på serverene våre, allikevel, den store forsjellen!)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-15 23:39, MaxCPU skrev:

Den kapasitetsdelingen gjelder vel bare på kabel internett som upc og avidi? eller??

Nix. Er på ADSL også. F.eks (uten å neven navn) så har jeg et eksempel hvor en skulle ha en 1024 linje. Leverandøren garanterte bare 384 på den. Men du KAN komme opp i 1024 hvis du er heldig/lite trafikk....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 00:34, Thargoth skrev:

kan ikke folk for **** slutte å klage over ADSL'n sin.

Greit nokk, vi får ikke 100% det vi burde forvente å få, men hvem **** får det uansett hva man bruker. Ikke kom å si at man får 8kb i nedlasting på ISDN, for å ikke snakke om 56K-modem. Dær er man heldig om man får 5k... Vær i det hele tatt glad for at dere kan få ADSL. Er vel bare 10% av norges befolkning eller.no som kan få det, og det er et fåtall som har det. 1% eller.no (ca 40.000 hus-stander tror jeg). Og for dem fleste så vil en ADSL-løsning være billigere enn ISDN eller modem (hvis man har en ivrig warze-sønn eller mirc-datter osv)

Har hatt "384" siden fjor sommer, og jeg får det som faktisk blir sagt at vi skal få. Har ca 85% av rå-båndbredden. For det er ca 15% overhead, og jeg har det jeg skal ha... Har folk det så sinsykt travelt at dem ikke klarer å vente i 1 min extra for ServicePacken sin, eller 15 min extra på divx'n?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: thargoth på 2002-02-06 14:11 ]</font>

Hørt om å få det du betaler for??

Du høres ikke ut som en intelligent buissnessssss man du nei. Vanskelig å forstå at jeg vil ha det jeg betaler for eller??

Lenke til kommentar

Quote:

...hvis man har en ivrig warze-sønn eller mirc-datter osv

[ Denne Melding var redigert av: thargoth på 2002-02-06 14:11 ]

Hmm...du glemte å nevne det VIKTIGESTE! En ivrig online SPILLER!!! Der betyr Pingen alt! Og når du har bedt om å få en hastighet, så skal du **** ikkje ha 100kb mindre enn det du betaler for!!!!

Eg har ei linje fra telenor på 704 kb/s (det er det eg betaler for ivertfall) og på ITAvisen måler det kun 599kb/s det betyr at eg får ca 15% mindre enn det eg skal ha!!!! Altså skal eg betale ca.460 kr i stedet for 550 kr i måneden!!! 5520 kr i året istedet for 8448kr i året.

No er det ikkje sikkert at mine regnestykker er riktige, men da betaler du 2928kr meir i året enn det du skal ha...

Du får en del bra til datan for 3000kr...ny prosessor f.eks

You name it! Så eg trenger vel ikkje si noe mer...dere klare vel tenke sjøl...Håper eg... :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

kan ikke folk for **** slutte å klage over ADSL'n sin.

Greit nokk, vi får ikke 100% det vi burde forvente å få, men hvem **** får det uansett hva man bruker. Ikke kom å si at man får 8kb i nedlasting på ISDN, for å ikke snakke om 56K-modem. Dær er man heldig om man får 5k... Vær i det hele tatt glad for at dere kan få ADSL. Er vel bare 10% av norges befolkning eller.no som kan få det, og det er et fåtall som har det. 1% eller.no (ca 40.000 hus-stander tror jeg). Og for dem fleste så vil en ADSL-løsning være billigere enn ISDN eller modem (hvis man har en ivrig warze-sønn eller mirc-datter osv)

Har hatt "384" siden fjor sommer, og jeg får det som faktisk blir sagt at vi skal få. Har ca 85% av rå-båndbredden. For det er ca 15% overhead, og jeg har det jeg skal ha... Har folk det så sinsykt travelt at dem ikke klarer å vente i 1 min extra for ServicePacken sin, eller 15 min extra på divx'n?

*oppgitt til tider*

-Fornøyd og oppgitt 20 år gammal sunnmøring-

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: thargoth på 2002-02-06 14:11 ]</font>

Bare for å kverulere litt... :smile: Hvor har du fått det fra at man skal ha 8kb/sec på ISDN? Det er faktisk 6,4kb/sec som er lovt. Og det tror jeg de fleste har.

Nå har ikke jeg noe problemer med Telenor ADSL-linja mi, for den ligger på 38-39kb/sec. men vet om mange som aldri kommer opp i den hastigheten, DERFOR syntes jeg Telenor burde si "opptil 384/128"-linje. Og hvorfor har Telenor de dyreste mnds-prisene når de ikke engang betaler nettleie? Fordi de har ingen konkuranse på markedet når de eier linjene.. Og de burde ikke eie linjene lenger etter det ble åpnet for fri konkuranse. Hvorfor må NextGenTel VENTE på å si til kundene i et bestemt område at de kan få ADSL når man kan få det av Telenor? Fordi Telenor skal rappe til seg mest mulige kunder før noen andre slipper til... Telenor ligner litt på en virksomhet som eies av Bill Gates, uten sammenligning forøvrig.

Men, men.... hva kan man gjøre med det uten å få ut sin fortvilelse over forum....svært lite.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 21:10, -HugiN skrev:

Godt at noen har vett i hodet her...

Samme linjer... ulik hastighet...

hvems feil? TELEHOR!!!

Dessuten så lastet jeg ned på 7.5-8.2 med telenor ISDN.... :wink:

Det er teoretisk umulig 64kbits = 8kbyes.

Det er bare i staren som du ligger med litt over fordi datan laster ned mens du velger sted og putte den.

Lenke til kommentar

Grunnen til at nextgentel-kunder får litt høyere hastighet enn det telenor sine kunder med adsl gjør er pga. at nextgentel gir kunden 10% mer båndbredde enn hva de betaler for slik at brukeren ikke skal merke noe særlig til oveheaden som alltid er der på adsl.

Har selv bluecom og er fornøyd :smile: (704/128)

Bravida hadde gjort en feil i sentralen så jeg fikk 2 måneder gratis fra bluecom og gratis installasjon :smile:

Klager ikke... Hadde 56k før :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...