Lifeform Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 Hei, Har fått tak i en USB-dockingstasjon for harddisker her, men sliter med å få initialisert min gamle WD-nettverksdisk - Netcenter. Noen som har peiling på hvordan jeg kan få ut disse låste filene ? Mistanke om at det ble satt noe passord på disken, men det bør vel være mulig å hente ut dataene med et eller annet undelete verktøy? Er på Mac, men har tilgang til Windows 7 på denne også. Disken er en WD5000YS. Har prøvd Google det litt i natt, foreløpig uten hell, så kom gjerne med innspill. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 WD Netcenter er en NAS. Kan tippe at den brukte Linux. Da har disken et Linux filsystem, og det kan ikke uten videre leses av Mac eller Windows. Prøv å boote en Linux CD (f.eks Ubuntu). Lenke til kommentar
Lifeform Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Takker for svar og hint i riktig retning. Har også lest meg opp til at filsystemet skal være reserfs, og tror kanskje jeg har klart å mounte den i Ubuntu (men foreløpig ikke lest ut dataene): Skrev først: sudo fdisk -l og fant da disken under sdb med følgende info: Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 60801 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes Disk identifier: 0x245ccd57 Kjørte så: sudo mkdir /media/usb og deretter: sudo mount -Vreserfs /dev/sdb /media/usb -o users,rw og får meldingen: "mount from util-linux-ng 2.17.2 (with libblkid and selinux support)" Prøvde så å gå inn på /media/usb for å se etter filene der, men finner ingenting. Hentet fra: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=271600 Har også prøvd å gjenopprette og skanne for dataen via USF Explorer Pro 3, http://www.ufsexplorer.com/ som skal kunne lese dette filsystemet, men tror kanskje problemet her er at jeg har passordbeskyttelse på de delte mappene på disken. Husker jeg hadde montert egne stasjoner f.eks. Z: i Windows på musikk, F: for film osv. Samt også nevnte passordbeskyttelse. Lurer da på hva beste verktøy vil være til å komme seg forbi denne "floken" og evt. hente ut råbackup av alle dataene bit for bit på disken?Evt. annet tips? Endret 27. april 2011 av Lifeform Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå