Gå til innhold

Naturfag som privatist?

Jo501

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som vet hvordan opplegget for NAT1002 (Naturfag) er for en privatist som ikke følger kurs eller undervisning? Det er fryktelig dårlig med informasjon å få fra privatistkontoret og fra andre kilder er det veldig abstrakt, tvetydig og generelt sett dårlig.

Det er en stund siden jeg tok naturfag mens jeg gikk på videregående, jeg tar det opp igjen for å forbedre karakter og følger ingen form for undervisning, jeg skal kun ta eksamen i faget.

Den skriftlige delen ser meget triviell ut og er ikke noe problem, det er den muntlige delen jeg er usikker på. Jeg er også skeptisk til at jeg ser at noen steder står det en må levere inn både leselister og laboratorieøvelser for å kunne gå opp til eksamen; men dette har jeg ikke fått noen som helst informasjon om i skrivet jeg fikk per post.

Når det gjelder den muntlige delen, vil en fysisk måtte utføre en labøvelse i eksamenslokalet? Jeg leser noen steder at det blir "lagt vekt på om eleven er kjent med utstyret", selv for privatister.

Dette gir ikke så veldig mye mening for meg. Hvordan forventes det at som privatist som kun har lest grundig gjennom pensum skal være godt kjent med den praktiske delen av faget når privatisten ikke følger undervisning og ikke har tilgang til slikt utstyr privat? Siden når ble det krav at eleven følger et kurs eller undervisning, forsvinner ikke da hele poenget med konseptet privatist?

Jeg husker ikke lenger detaljene om hvordan en bruker det forskjellige utstyret, og hva hvis disse lokalene har annet utstyr enn det jeg har brukt? Videre har jeg hverken labjournalene mine lenger og husker heller ikke detaljene særlig godt. Informasjonen som står i pensum og selve øvelsene er veldig sparsom og er neppe tilstrekkelig for å oppnå toppkarakter.

Er det noen som har vært eller er i samme situasjon, eller noen som av andre grunner vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tok kjemi som privatist etter reform 94, var samme opplegget da å. labøvelser og leseliste. Men jeg tror ikke man skulle levere inn rapporter for labøvelsene, bare hvilke 10 (tror det var så mange) labøvelser du ville ha på eksamen. så skulle du vise, og forklare ett eksperiment på eksamen.

Uansett. labøvelsene står i boka, med bilder osv, så labøvelsene kan du egentlig lese deg til.

Labøvelsen i seg selv kan man egentlig tippe seg til når man står der med utstyret forran seg. (bland litt av det oppi det der)

Det læreren er interessert i er hva du har forstått av teorien rundt eksperimentet. (kan også være lurt å vite hva ting heter, reagensrør, erlenmeyer kolbe osv)

resten av eksamen er spørsmål fra boka.

Lenke til kommentar

Dette gir ikke så veldig mye mening for meg. Hvordan forventes det at som privatist som kun har lest grundig gjennom pensum skal være godt kjent med den praktiske delen av faget når privatisten ikke følger undervisning og ikke har tilgang til slikt utstyr privat? Siden når ble det krav at eleven følger et kurs eller undervisning, forsvinner ikke da hele poenget med konseptet privatist?

Naturfag og andre realfag har praktiske ferdigheter som en del av faget på samme måte som f.eks utdanning som bilmekaniker. Du trenger ikke følge undervisning men du må få gjennomført de praktiske delene på ett eller annet vis. For mange år siden kontaktet jeg en skole og fikk gjennomgått en masse øvelser på kveldstid da jeg tok et fag som privatist. Du kan sikkert gjøre noe liknende eller satse på at du kan lese deg til det. Når det gjelder naturfag er de fleste øvelsene såpass banale at du med litt vilje kan gjøre det hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...