Gå til innhold

UTFORDRING: Lage et winXP eller WIN7 GUI som tilsvarer moblin GUI-et

4 stemmer

1. 1. Er dette mulig?

• Ja
      3
    • Nei
      1
    • Hæ?
      0

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å ser endel problemer med windows sin GUI, ja den er for oss PC-frelste trygg og oversiktlig, Men for veldig mange er det ikke det, og den byr på mange distraheringer. Jeg er litt nysjerrig på om noen ville tatt utfordringen og laget noe, ikke identisk, men bare en simpel prototype som kjører for eks. calc.exe, inne i en GUI ala Moblin, (da som en potensiell erstatning av explorer.exe).

noen som føler de er flinke nok til å la seg utfordre?

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekke problemer med dette: Windows Programmer er ikke laget for å kun ha ett vindu oppe.

Det er ikke umulig dog, men en må finne en eller annen måte å fange opp alle vinduer, og vise dem i egen GUI. Problemer kommer også med programmer som er laget i et SDI opplegg (slik som The Gimp for eksempel)

Lenke til kommentar

Rekke problemer med dette: Windows Programmer er ikke laget for å kun ha ett vindu oppe.

Det er ikke umulig dog, men en må finne en eller annen måte å fange opp alle vinduer, og vise dem i egen GUI. Problemer kommer også med programmer som er laget i et SDI opplegg (slik som The Gimp for eksempel)

Dette programmet her: http://www.codeproject.com/KB/cs/WindowTabifier.aspx

ser ut til å ha en del av dette.

Hadde windows hatt native støtte for flere desktopper, kun man ha presantert hvert program i hvert "desktop".

Lenke til kommentar

Det jeg vet, er at du kan implante vinduer til andre programmer i din egen container, og det er relativt simpelt tilogmed (laget en kontroll for WPF som gjør dette). Problemet er derimot at programmer ikke er laget for at du skal gjøre det.

Det er ingen måte å vite hva hovedvinduet til et program er, og hva hvis det er flere?

Det du derimot KAN gjøre, er å lage en programpakke som fikser dette. For eksempel kan du lage desktop programmet, og bruke .exe og .dll-er til å fylle inn tabs. Så kan du lage tegneprogrammer som .exe eller .dll filer som kan lastes inn i egne tabber.

Lenke til kommentar
Dette programmet her: http://www.codeproje...owTabifier.aspx

ser ut til å ha en del av dette.

Hadde windows hatt native støtte for flere desktopper, kun man ha presantert hvert program i hvert "desktop".

Dette blir noe helt annet enn det du spør om.

Som GeirGrusom nevner det er flere problemer med og få dette til.

Moblin er byggd opp med Clutter

Clutter er også brukt av Chromium OS.

Vet ikke om noe av det samme som Clutter finnes for windows,dette er sikkert ikke noe microsoft ønsker velkommet.

Dem vil helt klart at man bruker desktop som følger med windows og ikke kjøre et virtuelt OS i windows.

Det finnes muligheter for og bruke Clutter i windows Building Clutter for Windows

Da kan man jo prøve og bygge noe av det samme som Moblin i windows,men jeg tro ikke det blir enkelt prosjekt.

Man kan lage et GUI som startet calc.exe og sine GUI programmer,

og hvor man kan ha mange Tab til navigering(som du linket til)

lagde mitt eget desktop med wxpython i denne stilen for et par år siden.

Men det det blir jo ikke det samme som et virtuelt OS som Moblin er.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Men for veldig mange er det ikke det, og den byr på mange distraheringer. Jeg er litt nysjerrig på om noen ville tatt utfordringen og laget noe, ikke identisk, men bare en simpel prototype som kjører for eks. calc.exe, inne i en GUI ala Moblin, (da som en potensiell erstatning av explorer.exe).

Morsom utfordring du tenker på her.

Sikkert ikke umulig, men jeg tror linux kan bli enklere å tilpasse.

Lenke til kommentar

Det sikkert mulig og få til i windows,men spørsmålet er hvofor skal noen i det hele tatt bruke tid på det.

Man kunne vel aldrig gitt ut OS systemer som Chromium OS,Moblin,MeeGo med windows i bånn.

Det hadde vel blitt et lisens helvete med microsoft,viss dem hele tatt hadde godtatt det.

Det at linux er er mye mere tilpassing dyktig(og gratis) hjelper også,man kan bygge disse systemer på det minimale man trenger og laste inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...